غفلت از ظرفیت های گردشگری روستایی

به گزارش نوای پرنده پارسی، زکیه سعیدی -دبیر تحریریه: گردشگری روستایی یکی از الگوهای مکانی صنعت گردشگری است که بیشتر در میان طبقات متوسط جامعه در بعد زمانی و مکانی کوتاه جریان دارد.

غفلت از ظرفیت های گردشگری روستایی

لذت بخشترین تجربه سفر را با دور زمین تجربه کنید.

تفرجگاه هایی که بیشتر در اطراف کلانشهرهاست و در فاصله مناسبی از شهرها جای گرفته اند. اما در گردشگری روستایی علاوه بر مقاصد گردشگران که همان روستاهاست و این مکان های بکر طبیعت را به محصول گردشگری تبدیل می نماید، حمل ونقل گردشگری اهمیت بسیاری دارد و یکی از ارکان مهم این صنعت است.

کارشناسان گردشگری معتقدند محصول گردشگری روستایی زمانی شکل می گیرد که علاوه بر جاذبه های آن مکان جغرافیایی، تأسیسات و تسهیلات لازم برای دسترسی آسان و خدمات مناسب گردشگران ایجاد گردد تا توجه افراد بیشتری را به خود جلب کند. صنعتی که اگر در فرایند برنامه ریزی دقیق و حساب شده ای قرارگیرد، زمینه اشتغال محلی، بهبود کیفیت زندگی روستاییان و افزایش سطح رفاه مالی آنها را به دنبال خواهد داشت. البته بعضی از هواداران محیط زیست به چنین طرح هایی انتقاد دارند و معتقدند توسعه روستاها، طبیعت بکر آن را تخریب می نماید.

در حالی که می توان با یک سیستم مدیریتی منسجم زمینه ایجاد زیرساخت ها را به گونه ای فراهم کرد تا در تقابل با منافع ساکنان محلی و محیط زیست نباشد و صنعت گردشگری روستایی پایدار را شکل دهد. متأسفانه صنعتی که در قرن بیست و یکم در همه جهان یکی از بخش های مهم فعالیت های مالی است در پایتخت کشور ما با بیش از هزار و 36 روستا، محلی از اعراب ندارد و کمتر در برنامه ریزی های مسئولان شهری به این مهم توجه می گردد.

لازم نیست راه دوری برویم، در همین حریم غربی پایتخت ده ها روستا جای گرفته که جاذبه های گردشگری بالایی دارد اما به دلیل نبود زیرساخت های لازم و تبلیغات، حتی تعداد اندکی از پایتخت نشینان هم به این روستاها نرفته اند و از وجود چنین جاذبه هایی بی خبرند. وقتی روستای سولقان که در 5 کیلومتری تهران واقع شده است هنوز از گازشهری محروم و جاده های منتهی به روستای رندان خاکی است انتظار گردشگری روستایی در پیرامون کلانشهر تهران و به دنبال آن توسعه روستایی، اشتغالزایی، درآمدزایی، رشد کشاورزی و رفاه مالی بسیار دور از ذهن است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1871

به "غفلت از ظرفیت های گردشگری روستایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غفلت از ظرفیت های گردشگری روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید