علت استرس سخنرانی چیست؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، مهارت ارائه یک سخنرانی بدون استرس یکی از مهارت هایی است که اکتسابی بوده و افراد با انجام تمرین هایی همچون افزایش اعتمادبه نفس، تمرکز روی مخاطب، تمرین، تکرار و غیره می توانند بر آن غلبه نمایند.

علت استرس سخنرانی چیست؟

| سرویس روانشناسی - آیا شما نیز پیش از سخنرانی دچار استرس می شوید؟ استرس سخنرانی یکی از اضطراب های رایج در میان به خصوص افراد درون گرا بوده و علل مختلفی دارد. در این مقاله دلایلی که موجب ایجاد استرس در سخنرانان می شوند را تشریح نموده، راه های پیشگیری از ایجاد استرس را آنالیز می کنیم و در ادامه فرمولی برای انجام یک سخنرانی حرفه ای و بدون استرس ارائه خواهیم کرد.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:

  • علت استرس در سخنرانی
  • راه های پیشگیری از استرس در سخنرانی ها
  • نحوه سخنرانی بدون استرس

علت استرس در سخنرانی

همان طور که می دانید، بسیاری از افراد مهارت سخنرانی در جمع را نداشته و آن را کابوسی برای خود می پندارند. به طور کلی، استرس سخنرانی که گاهی از آن به عنوان ترس از سخنرانی نیز یاد می گردد، بیشتر در میان افراد درون گرا رایج بوده و از نشانه های عدم اعتمادبه نفس و کاریزمای لازم برای سخنرانی های عمومی است. در واقع، می توان گفت که افرادی با اعتمادبه نفس بالا معمولاً سخنرانان خوبی بوده و به صورت ذاتی توانایی ارائه سخنرانی را دارا هستند.

نکته قابل توجه در رابطه با مهارت های لازم برای سخنرانی این است که تمام افراد خواه درون گرا و خواه برونگرا می توانند مهارت سخنرانی را یاد گرفته و به صورتی کاملاً حرفه ای سخنان خود را در میان جمعی از مخاطبان ارائه نمایند. این بدان معناست که افراد درون گرا نیز می توانند با شناسایی نقاط ضعف و قوت خود در جهت یادگیری مهارت های لازم نسبت به ارائه سخنرانی های بدون استرس و برقراری ارتباط با مخاطبان اقدام نمایند. در ادامه، به آنالیز نکاتی می پردازیم که در درمان اضطراب در سخنرانی ها مؤثر بوده و به انجام هر چه بهتر آن یاری می نمایند.

راه های پیشگیری از استرس در سخنرانی ها

برای جلوگیری از ایجاد استرس در حین سخنرانی احتیاج است تا یکسری نکاتی را رعایت کنید که از جمله مهم ترین موارد جهت کاهش استرس سخنرانی را در ادامه آورده ایم.

1. خودتان باشید

چنانچه برای نخستین بار سخنرانی می کنید، به یاد داشته باشید که به هیچ وجه احتیاج نیست تا خود را شبیه سخنرانانی نشان دهید که در تلویزیون یا به صورت آنلاین در وب سایت TED دیده اید. به علاوه، اگر به سخنرانی علاقه دارید یا به نوعی از سَبک سخنرانی کسی الهام می گیرید، احتیاج نیست تا از ایشان تقلید نموده یا سعی کنید تا شخصیتی مشابه آنان داشته باشید چرا که کوشش برای نشان دادن کسی که نیستید موجب می گردد تا مخاطبان به راحتی متوجه مصنوعی بودن سخنان شما شده و بدین ترتیب کیفیت سخنرانی پایین بیاید.

در نتیجه، بر روی سخنرانی خود تمرکز کنید و بدانید که اگر فردی شوخ طبع نیستید، احتیاجی نیست که همانند یک کمدین روی صحنه رفتار کنید. به عبارت بهتر، ارائه یک سخنرانی حرفه ای مستلزم تمرکز روی مهارت های ذاتی خودتان است و به همین دلیل چنانچه برای مثال مهارت داستان گویی قوی دارید، می توانید روی آن تمرکز نموده و بدین ترتیب از یکسو میزان استرس خود را کاهش داده و از سوی دیگر یک سخنرانی حرفه ای داشته باشید.

2. بهترین حالت خود را متصور شوید

به طور ساده، می توان گفت که برای کاهش استرس خود در حین سخنرانی حالتی از خودتان را تصور کنید که بالاترین کارایی را دارید. برای مثال، فرض کنید که میزبان یک میهمانی شام بوده و در آن با بالاترین میزان اعتمادبه نفس خود در حال خوشامدگویی به مهمانانتان هستید. به عبارت دیگر برای ارائه یک سخنرانی بدون استرس، خود را در حالتی کاملاً قوی و با اعتماد به نفس بالا تصور کنید و سعی کنید تا همان نسخه از خودتان را روی صحنه بیاورید!

3. تا حد ممکن آماده باشید

یکی از نقاط قوت افراد درون گرا این است که در خصوص سخنان خود ابتدا فکر می نمایند؛ اما در مقابل افراد برون گرا به نادرستی تصور می نمایند توانایی سخن گفتن در خصوص موضوع مورد نظر را داشته و می توانند به محض آمدن روی صحنه آغاز به سخنرانی نمایند! بنابراین چنانچه فردی خوش مشرب نیستید یا به طور ذاتی توانایی بالا در سخنرانی ندارید، احتیاج است تا پیش از رفتن روی استیج تمرین کنید.

به طور کلی، ترس اصلی افراد درون گرا در حین سخنرانی ها فراموش کردن بخش اصلی سخنرانی یا به عبارتی از دست دادن رشته کلام و عدم توانایی لازم برای برقراری ارتباط با مخاطب جهت بازگشت به موضوع و از سر دریافت سخنانشان است. به همین دلیل، برای برطرف مشکل مذکور، احتیاج است تا در حد توان تمرین نموده و خود را برای سخنرانی آماده کنید.

بنابراین برای انجام تمرین جهت کاهش استرس، سخنرانی را تکرار نموده و در هر بار سخنان خود را ضبط کنید. سپس به نوع سخنرانی خود گوش نموده و مجدداً آن را تکرار کنید و این کار را آن قدر انجام دهید تا تک تک کلمات متن سخنرانی ملکه ذهنتان شده و به صورت کاملاً روان بر زبانتان جاری گردد. به علاوه، این روش موجب می گردد تا تسلط کافی برای مدیریت زمان لازم برای ارائه خود داشته باشید.

4. روی مخاطب تمرکز کنید

یکی دیگر از روش های غلبه بر استرس سخنرانی این است که خود را فراموش نموده و تمرکزتان را روی ارائه هر چه بهتر محتوای سخنرانی به مخاطب بگذارید؛ به عبارت دیگر، یکی از ویژگی های سخنرانان عالی این است که بر روی احتیاج مخاطب و هدف سخنرانی تمرکز می نمایند. بنابراین چنانچه تمام تمرکز خود را متوجه انتقال هر چه بهتر مطالب سخنرانی کنید، می توانید استرس و نگرانی های خود را کاهش دهید.

5. لباس مناسب بپوشید

از جمله روش های دیگر برای کاهش استرس، پوشیدن لباس مناسب است به طوری که در آن لباس ها کاملاً احساس راحتی داشته باشید چرا که تا حدودی مخاطبان شما را از روی لباستان قضاوت می نمایند. بنابراین برای داشتن یک سخنرانی بدون استرس لباسی را انتخاب کنید که در آن راحت هستید و به خاطر داشته باشید که تا حد امکان از پوشیدن لباس هایی که حواس مخاطب را پرت می نمایند، بپرهیزید.

6. لبخند بزنید؛ آرام و شمرده صحبت کنید

یکی از نشانه های افراد مضطرب این است که بسیار سریع صحبت می نمایند و در نتیجه فن بیان خوبی ندارند. به عبارتی، سریع صحبت کردن در حین سخنرانی می تواند نشان دهنده اضطراب بالای شما باشد که این موضوع نیز موجب ایجاد حس منفی در مخاطب خواهد شد. بنابراین وقتی روی صحنه می روید تا حد ممکن آرام و شمرده صحبت کنید، چرا که آرام صحبت کردن ضربان قلبتان را کاهش داده و منجر به کاهش استرس می گردد. از سوی دیگر، شمرده صحبت کردن موجب می گردد تا مخاطب به سادگی متوجه سخنان شما شده و آن ها را به طور کامل درک کند. همچنین لبخند را از قلم نیاندازید! در واقع، لبخند زدن یکی از روش های مناسب برای ایجاد تأثیر مثبت روی مخاطب بوده و به شما نیز یاری می نماید تا مغزتان حالت اعتمادبه نفس بالا و عدم اضطراب را شبیه سازی نموده و در نهایت منجر بدین می گردد تا در واقعیت نیز استرس کمتری داشته باشید.

7. مراقب خود باشید

به طور کلی، افراد برون گرا انرژی خود را از سایر افراد یا اجتماعات عمومی دریافت می نمایند، اما در نقطه مقابل افراد درون گرا در میان جمع انرژی و آرامش خود را از دست می دهند؛ بنابراین اگر فردی درون گرا هستید، جهت ارائه یک سخنرانی مناسب احتیاج است تا پیش و پس از سخنرانی صحبت در جمع را تمرین نموده و اطمینان حاصل کنید که از سخنرانی در میان جمع حس خوبی دارید.

به همین دلیل، پیش و پس از سخنرانی زمانی را به خود اختصاص دهید تا در تنهایی تمرکز نموده و به آرامش مورد احتیاجتان دست یابید. در واقع، انجام کارهای مذکور به شما یاری می نماید تا در حین سخنرانی آرامش خود را حفظ نموده و استرس کمتری داشته باشید. در انتها، فرمولی کلی برای داشتن یک سخنرانی بدون استرس را ارائه می دهیم.

نحوه سخنرانی بدون استرس

با توجه به آنچه که در رابطه با روش های پیشگیری از استرس سخنرانی در این مقاله بیان شد، می توان فرمولی کلی برای نحوه سخنرانی بدون استرس را به توضیح زیر اعلام کرد:

  • یک مکان آرام پیدا نموده و کمی در آنجا تمرکز کنید تا از میزان اضطرابتان کاسته گردد.
  • چشمانتان را ببندید و به هیچ چیز فکر نکنید.
  • به صدای تنفس خود گوش دهید؛ نفس عمیق بکشید و با انجام دم و بازدم اکسیژن محیط را به ریه های خود بکشید.
  • حال با چشمان بسته، یک تصویر ساده فرضی را در ذهن خود تصور کنید. برای مثال، تصویر یک دایره سبز، مربعی به رنگ زرد یا یک مثلت آبی را می توانید در نظر بگیرید (به خاطر داشته باشید که تصویری را انتخاب نکنید که احساسات شما را برانگیخته و بر میزان اضطرابتان بیفزاید!)
  • تمام حواس خود را بر تصویر مورد نظر معطوف نموده و به طور کامل روی آن تمرکز کنید. در واقع، این کار موجب می گردد تا برای دقایقی به چیز دیگری فکر نکنید. البته انجام این کار احتیاج به تمرین دارد تا بتوانید بدون فکر کردن به چیزی دیگر، تمام تمرکز خود را بر تصویر مورد نظر قرار دهید. به عبارتی، در هنگام تصور شیء مورد نظر ممکن است احساسات، افکار و تصاویر دیگر در ذهنتان بیاید که باید آن ها را نادیده گرفته و کنار بگذارید.

جمع بندی

در این مقاله، به آنالیز علل استرس در سخنرانی ها پرداخته و راه های پیشگیری از آن را برشمردیم و گفتیم که به منظور پیشگیری از استرس در حین سخنرانی احتیاج به انجام کارهایی همچون عدم تقلید از سایرین، اعتمادبه نفس کافی، تمرکز بر مخاطب و غیره داریم. در انتها، فرمولی جهت ارائه هرچه بهتر سخنرانی ارائه داده و به آنالیز چگونگی دوری از استرس سخنرانی پرداختیم. از قلم نیاندازید که علاوه بر موارد گفته شده، زبان بدن نیز از اهمیت خارق العاده ای در پیروزیت یک سخنرانی برخوردار است و بدون شک برای یک اجرای پیروز باید با اصول آن آشنا باشید. آیا شما نیز در حین سخنرانی دچار اضطراب می شوید؟ برای کاهش و برطرف اضطراب خود چه روش هایی را به کار برده اید؟ تجربیات خود را با ما و سایر کاربران خبرنگاران در میان بگذارید.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1583

به "علت استرس سخنرانی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت استرس سخنرانی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید