ظرفیت های خوبی برای توسعه توانمندی های پژوهشی دانش آموزان در نظر گرفته شده است

به گزارش نوای پرنده پارسی، تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت در عمل ظرفیت های بسیار خوبی برای توسعه توانمندی های پژوهشی دانش آموزان اعم از برگزاری نشست ها، کارگاه ها، دوره های آموزشی، کلاس ها و آزمایشگاه ها در نظر گرفته شده است.

ظرفیت های خوبی برای توسعه توانمندی های پژوهشی دانش آموزان در نظر گرفته شده است

به گزارش ایلنا، فرهاد کریمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به سهم آموزش و پرورش در تربیت پژوهشی دانش آموزان اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش به طور مستقیم در حوزه تربیت پژوهشی دانش آموزان ورود نموده که یکی از مهمترین آنها کتاب تفکر بر پژوهش پایه ششم است. در زمینه تربیت پژوهشی دانش آموزان و بعلاوه کتاب تفکر و سبک زندگی و یا تفکر و سواد رسانه ای موضوع پژوهشی وجود دارد.

وی گفت: مضاف بر اینکه در بعضی از کتاب ها مثل علوم، مطالعات اجتماعی و حتی زبان و ادبیات فارسی بحث پژوهش ورود نموده است. از طرف دیگر در چار چوب پژوهش در زمینه تربیت توانمندی های پژوهشی دانش آموزان کار شده است. بعلاوه دانش آموزی در آموزش و پرورش که بیش از 600 پژوهش سرا در سراسر کشور فعال هستند که آثار مختلف دانش آموزان را دارند و به جشنواره ها نیز راه پیدا می نمایند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: در عمل ظرفیت های بسیار خوبی برای توسعه توانمندی های پژوهشی دانش آموزان اعم از برگزاری نشست ها، کارگاه ها، دوره های آموزشی، کلاس ها و آزمایشگاه ها در نظر گرفته شده است.

کریمی ادامه داد: در دو سه سال اخیر معاونت آموزش ابتدایی حرکتی را آغاز نموده که ما هم در پژوهشگاه مطالعات و ستاد آموزش و پرورش از آن حمایت کردیم. این اقدام مبنی بر این بود که دانش آموزان پیش گام در مطالعه و مخصوصا دانش آموزان دوره اول و دوم ابتدایی که در مطالعه، داستان نویسی، داستان خوانی، خلاصه کردن و نوشتن داستان علاقه مند بودند به ستاد هفته پژوهش آموزش و پرورش معرفی و به وسیله دو وزیر علوم و آموزش و پرورش تشویق شدند.

وی اضافه کرد: مجموعه اینها فضایی را برای توسعه فعالیت های پژوهشی در آموزش و پرورش فراهم نموده است. ما در چارچوب سند تحول بنیادین که مجری آن پژوهش های آموزش و پرورش است ظرفیت های خیلی خوبی برای تقویت فعالیت های تک تک دانش آموزان برنامه ریزی نموده ایم مثل اختصاص سرانه پژوهشی به دانش آموزان کشور، حمایت از فرصت های مطالعاتی معلمان پژوهنده این دانش آموزان و حمایت از معلمان راهنمای پژوهش های دانش آموزی که سال جاری برای اولین بار در چار چوب مراسم هفته پژوهش آموزش و پرورش از معلمان راهنمای پژوهش دانش آموزی به وسیله وزیر آموزش و پرورش تجلیل شد.

وی تاکید نمود: طبیعتا بخش قابل توجهی از عملیاتی شدن ظرفیت نظام پژوهش و ارزش یابی مستلزم این است که بوجه لازم و ساختار اداری مطلوب در اختیار پژوهشگاه آموزش و پرورش قرار بگیرد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آمار مطالعه غیردرسی دانش آموزان ما چه قدر است؟ گفت: در زمینه این آمار، پژوهش خاصی انجام نشده است اما با توجه به استفاده دانش آموزان از محتواها و متونی که در شبکه های مجازی مثل شاد فراوری و منتشر می گردد باید گفت اندازه مطالعه غیردرسی دانش آموزان نسبت به قبل افزایش یافته است.

وی با اشاره سرنوشت دانش آموزان پژوهشگر در آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان پژوهنده که در پژوهش سراها مشغولند در جشنواره خوارزمی شرکت داده می شوند و طرح هایشان که قابلیت تجاری سازی شدن دارند، در چار چوب شرکت های دانش بنیان و علم و فن اوری پذیرفته می گردد.

وی اضافه کرد: سال جاری ما در زمینه فعالیت های آموزش و پرورش پیگیر تدارک تفاهم نامه ای با بعضی شرکت های دانش بنیان هستیم که از فعالیت های پژوهشی دانش آموزان بیشتر حمایت کنیم تا بتوانیم طرح هایشان را به تجاری سازی نزدیکتر کنیم.

کریمی در واکنش به اینکه از سوی جامعه آموزش عالی بارها مطرح شده که آموزش و پرورش دانش آموزانی را تحویل نظام آموزش عالی می دهد که بر پایه تئوری و حفظیات آموزش دیده اند، گفت: در ابتدا باید توجه داشته باشیم که در هیچ جای جهان وزارت علوم جدای از وزارت آموزش و پرورش نیست، در تمام جهان وزارت آموزش و پرورش که آموزش عمومی ست با دانشگاه که وزارت علوم باشد، منسجم است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اضافه کرد: امکانات وزارت علوم را با امکانات وزارت آموزش و پرورش مقایسه کنید، دریافتی های اساتید دانشگاه و دریافتی معلمان را ببینید، این کاملا طبیعی است که هنگامی که اهمیتی برای آموزش و پرورش قایل نباشیم و آن را جنس دوم تلقی کنیم آموزش و پرورش هم نمی تواند بیش از ظرفیت عملیات انجام دهد. گرچه با همین امکانات هم آموزش و پرورش واقعا اقداماتش شاهکار است، چرا که اگر همین امکانات را در اختیار وزارت علوم قرار می دادند کاری از پیش نمی برد!

کریمی ادامه داد: در مقایسه جمعیت دانش آموزی و معلمان با وزارت علوم، می بینیم که این وزارتخانه امکانات بسیار بیشتری دریافت می نماید. از سویی اندازه حقوق دریافتی معلمان را با حقوق دریافتی اساتید دانشگاه مقایسه کنید، این در صورتیست که سختی کار و وظایف معلمان بسیار بیشتر است. متاسفانه به علت این که آموزش و پرورش در لیست اولویت های اول نیست امکانات و بوجه کمتری دریافت می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7614

به "ظرفیت های خوبی برای توسعه توانمندی های پژوهشی دانش آموزان در نظر گرفته شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های خوبی برای توسعه توانمندی های پژوهشی دانش آموزان در نظر گرفته شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید