سنای امریکا نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

به گزارش نوای پرنده پارسی، سنای آمریکا قطعنامه ای را که مجلس نمایندگان این کشور برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه ازسوی عثمانی تصویب نموده بود، تایید کرد.

سنای امریکا نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سنای آمریکا قطعنامه ای را تصویب کرد که نسل کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول را به رسمیت می شناسد.

پیشتر لیندزی گراهام سناتور ایالت کارولینای جنوبی در جریان سفر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به واشنگتن، به درخواست کاخ سفید مانع از تصویب این قطعنامه در سنای آمریکا شده بود.

گراهام دراین باره گفت که به دلیل نامناسب بودن زمان رای گیری برای این قطعنامه، به درخواست مقام های ارشد کاخ سفید از رای گیری برای آن جلوگیری نموده بود.

قطعنامه به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه ازسوی آمریکا پیشتر در مجلس نمایندگان این کشور با 405 رای موافق در مقابل 11 رای مخالف تصویب شده بود.

ارمنستان قتل دسته جمعی ارامنه در میان سال های 1915 تا 1917 در دوران جنگ جهانی اول را به عنوان یک نسل کشی اعلام می نماید.

آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا هنگام تصویب این قطعنامه با بیان اینکه واشنگتن هرگز منکر کشتار گروهی ارامنه نبوده، اظهارداشت: 19 سال جنگیدیم تا کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی به رسمیت شناخته گردد.

ترکیه همیشه اتهام کشتار جمعی ارامنه را رد نموده و گفته است که در فاجعه سال های 1915 تا 1917 هم ترک ها و هم ارمنیان قربانی جنایت واقع شده اند.

نخست وزیر ارمنستان از کنگره آمریکا قدردانی کرد

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان پنجشنبه شب در پیغامی توئیتری به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه ازسوی دولت عثمانی در کنگره آمریکا را پیروزی عدالت و حقیقت دانست و از سنای آمریکا برای تصویب قطعنامه ای در این ارتباط تشکر کرد.

سنای آمریکا قطعنامه ای را تصویب کرد که مجلس نمایندگان این کشور برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه ازسوی امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول تصویب نموده بود، مورد تایید قرار داد.

پاشینیان در پیغام دیگری نوشت: این احترام به یاد 1.5 میلیون قربانی اولین نسل کشی در قرن بیستم و گامی بلند در ترویج دستور کاری برای پیشگیری است.

ترکیه تصمیم کنگره آمریکا درباره نسل کشی ارامنه را محکوم کرد

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه بامداد آدینه در پیغامی توئیتری به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه ازسوی سنای آمریکا را فهم نادرست از تاریخ برای کسب منافع سیاسی کوچک خوانده و این اقدام را به شدت محکوم کرد.

کالین اضافه نمود: این تصمیم خنثی در هیچ یک از زمینه های سیاسی، نظامی و مالی تاثیری بر مواضع به حق و قاطع ترکیه نخواهد داشت.

سنای آمریکا پنجشنبه شب قطعنامه ای را تصویب کرد که کشتار ارامنه در سال های جنگ جهانی اول از سوی دولت عثمانی را رسما به عنوان نسل کشی شناسایی می نماید؛ این قطعنامه پیشتر با رای قریب به اتفاق در مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصویب شده بود.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در پیغامی توئیتری این قطعنامه را نمایش سیاسی خواند و اضافه نمود: این [قطعنامه] به لحاظ قانونی الزام آور نیست و به هیچ وجه نامعتبر است. کسانی که می خواهند به خاطر اهداف سیاسی از تاریخ استفاده نمایند، ترسوهایی هستند که تمایلی به مواجهه با حقیقت ندارند.

فخرالدین آلتون مدیر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه نیز در پیغامی توئیتری این تصمیم کنگره آمریکا را تلافی حمله آنکارا به شمال شرق سوریه و تضعیف روابط دونالد ترامپ با رجب طیب اردوغان دانست.، ایرنا

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3299

به "سنای امریکا نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنای امریکا نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید