روزشمار: 2 خرداد؛ ثبت اختراع هواپیما از طریق برادران رایت

به گزارش نوای پرنده پارسی، برادران رایت در تاریخ 22 می سال 1906 میلادی برای هواپیما درخواست حق ثبت داده بودند. ارویل و ویلبر رایت کسانی بودند که اولین هواپیمای قابل کنترل موتوردار و سنگین تر از هوا را ساختند و گام مهمی در تحقق رویای پرواز بشر برداشتند.

روزشمار: 2 خرداد؛ ثبت اختراع هواپیما از طریق برادران رایت

ارویل در سال 1871 میلادی به جهان آمد و چهار سال از برادرش ویلبر کوچکتر بود. آن ها فرزند سوم و ششم خانواده ای با هفت فرزند بودند. آن ها ابتدا به دوچرخه فروشی و دوچرخه سازی روی آوردند. پس از اینکه خبری در روزنامه مبنی بر مرگ یک گلایدر سوار خواندند ترغیب شدند تا اطلاعاتی در این زمینه کسب کنند.

در سال 1899 میلادی، گلایدر مدل و در تابستان 1901 میلادی، اولین گلایدر واقعی آن ها برای آزمایش آماده شد. آن ها کیتیهک را برای این موضوع انتخاب کردند. اما پرواز آن چندان پیروزیت آمیز نبود. گلایدر بعدی آن ها قناری نام گرفت. ماشین ابداعی خود را پس از تدارک و پیش بینی تمامی تمهیدات لازم در روز 14 دسامبر 1903 میلادی به پرواز درآوردند که پرواز پیروزیت آمیزی نبود. سپس مطالعات بیشتر روی این موضوع انجام دادند و دریافتند که مسائل محاسباتی باعث عدم پیروزیت آن ها می شود. پایان آن ها توانستند در 17 دسامبر 1903 میلادی اولین هواپیمای یک موتوره خود را برای چهار مرتبه در آسمان به پرواز درآورند و اولین انسان هایی شدند که پرواز با هواپیما را تجربه کردند.

در یک صبح پنجشنبه رویایی که باد مناسبی نیز در فضای اطراف ساحل پیچیده بود ابتدا ارویل و سپس ویلبر و بعد بار دیگر ارویل و سپس ویلبر مجموعاً چهار پرواز انجام دادند.

برادران رایت سال ها بر روی گلایدرها و وسایل نقلیه مشابه قبل از نخستین پروازشان کار می کردند.

در اولین آزمایش، ویلبر مسافتی در حدود 120 فوت را در مدت زمانی در حدود 12 ثانیه طی کرد. در آخرین و طولانی ترین پرواز نیز که به وسیله ویلبر انجام شد مسافتی در حدود 852 فوت در 59 ثانیه طی شد. حوالی ظهر آن روز، یکی از معدود شاهدان این پروازها که جوانی به نام جانی مور بود پس از دیدن پیروزیت برادران رایت، شروع به دویدن در کنار ساحل کرد و فریاد زد:

آن ها بالاخره پیروز شدند، آن ها بالاخره پیروز شدند، چقدر خوب شد که آن ها بالاخره پرواز کردند.

ویلبر رایت که عمر کوتاه تری داشت در 30 می سال 1912 میلادی در اثر ابتلا به بیماری تیفوئید در سن چهل و پنج سالگی درگذشت و برادرش ارویل در 30 ژانویه 1948 در سن هفتاد و شش سالگی درگذشت. مجموعه عکس های آلبوم برادران رایت در موزه کتابخانه کنگره آمریکا نگهداری می شود.

برادران رایت در تاریخ 22 می سال 1906 میلادی، برای هواپیما درخواست حق ثبت داده بودند.

حق ثبت برادران رایت در یک پرونده به همراه چند سند دیگر شامل نامه ها، پیوست ها، قبض های رسید، طراحی ها، عکس ها، و یادداشت ها یافت شد. در یکی از این اسناد آمده است که:

بدانید که اورویل رایت و ویلبر رایت، شهروندان ایالات متحده، ساکن شهر دایتون و ایالات اوهیو، مشترکا یک ماشین نو و کارآمد برای پرواز در آسمان اختراع کرده ایم.

در همین روز:

1. زلزله شدید در ترکیه هزاران نفر را کشت (1350 شمسی)

2. روز ملی و اتحاد دو یمن (1990 میلادی)

3. ورود نخستین چاپخانه مدل گوتنبرگ به ایران (1640 میلادی)

4. بزرگترین زلزله جهان به بزرگی 9.5 ریشتر در جنوب شیلی 5700 کشته برجای گذاشت. (1960 میلادی)

منبع: کجارو
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7549

به "روزشمار: 2 خرداد؛ ثبت اختراع هواپیما از طریق برادران رایت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 2 خرداد؛ ثبت اختراع هواپیما از طریق برادران رایت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید