رایزنی اردوغان و مرکل درخصوص آخرین تحولات لیبی و شرق مدیترانه

به گزارش نوای پرنده پارسی، رئیس جمهور ترکیه و صدر اعظم آلمان در یک گفت وگوی تلفنی آخرین تحولات شرق مدیترانه و لیبی را مورد آنالیز قرار دادند.

رایزنی اردوغان و مرکل درخصوص آخرین تحولات لیبی و شرق مدیترانه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رسانه ها از رایزنی رئیس جمهور ترکیه و صدر اعظم آلمان در زمینه اوضاع لیبی خبر دادند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه در تماس تلفنی با آنگلا مرکل درباره تحولات جاری در لیبی و آخرین شرایط شرق دریای مدیترانه به گفت وگو پرداخت. مرکل و اردوغان در این تماس تلفنی بر لزوم حمایت از کوشش های صلح سازمان ملل متحد توافق کردند.

لیبی از سال 2011 و از زمان سرنگونی حکومت معمر قذافی رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی روبرو شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس (غرب کشور) که در سطح دنیا به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه نظامیان ارتش ملی لیبی را حمایت می نماید.

حفتر از یک سال قبل با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را شروع نموده است اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج روبرو شده و اخیرا نیز شکست های سختی متحمل شد. نیروهای دولت السراج از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

یک مقام دولت فرانسه دوشنبه شب گفت که پاریس خواهان گفت وگو با متحدان خود در ناتو درباره نقش تهاجمی و غیر قابل قبول ترکیه در لیبی است. مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه در گفت وگو با خبرگزاری رویترز ترکیه را به نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد و افزایش حضور دریایی در سواحل لیبی متهم کرد. این مقام فرانسوی گفت: این مداخلات بسیار مشکل ساز می شوند و با وجود کوشش های ما، اوضاع رو به وخامت است. این شرایط قابل قبول نیست. ترکیه قرار است شریک ناتو باشد، پس این شرایط نمی تواند ادامه یابد. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4700

به "رایزنی اردوغان و مرکل درخصوص آخرین تحولات لیبی و شرق مدیترانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی اردوغان و مرکل درخصوص آخرین تحولات لیبی و شرق مدیترانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید