در سوگ چهره ماندگار سبز ایران

به گزارش نوای پرنده پارسی، شورای کتاب کودک در پیامی درگذشت هنریک مجنونیان، نویسنده، مترجم و فعال محیط زیست را تسلیت گفت.

در سوگ چهره ماندگار سبز ایران

به گزارش خبرنگاران، در پیام شورای کتاب کودک آمده است:

در سوگ چهره ماندگار سبز ایران

هنریک مجنونیان پس از پنج دهه تلاش بی وقفه و بی بدیل در زمینه تدریس دانشگاهی و ترجمه و تألیف در حوزه محیط زیست، در 69 سالگی شهر بی دفاع زندگی در برابر مرگ را ترک کرد و تن به تنها مساوات روی زمین سپرد. واژه مرگ اما، بی تردید در مورد او بی معناست. هم از این رو که در دل بازماندگان زنده است و هم از آن رو که او در زمره انسان هایی بود و هست که مرزهای مرگ و زندگی را مخدوش می کنند و مبهم. تفکیک مرگ از زندگی مردی که با پنجاه و هشت اثر فاخر، عمری را درباره زیستن و حفاظت از آن نوشت و اندیشید، ممکن نیست. مردی متواضع که به دور از هیاهو، حافظ زیست بوم نوع انسان بود و حتی از یک مصاحبه نیز خودداری می کرد. شاید زین پس از او بیشتر بخوانیم و بشنویم.

شورای کتاب کودک مفتخر است که جلد نخست دانشنامه محیط زیست را که به همت او و تنی چند در سال 1397 به وسیله انتشارات کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان منتشر شده بود، در فهرست آثار شایسته تقدیر در حوزه کتاب های مرجع قرار داده است.

شورای کتاب کودک درگذشت این استاد بزرگ را به خانواده اش و جامعه فرهنگی کشور تسلیت می گوید.

هنریک مجنونیان، نویسنده، مترجم و فعال محیط زیست ارمنی تبار در سال 1330 در ارومیه به جهان آمد. دریافت لوح تقدیر به خاطر کتاب های ترویجی شناسنامه مناطق حفاظت شده (مناطق گنو و حرا) در سال 1377 و 1376، دریافت لوح تقدیر به خاطر کتاب پارکداری به عنوان کتاب برگزیده درسی آموزشکده در سال 1377، دریافت تقدیرنامه از سوی انجمن ارزیابی محیط زیست ایران به خاطر تلاش های کم سابقه و مستمر در اشاعه دانش محیط زیست در کشور در سال 1387 و کاندیدای جایزه مهرگان برای کتاب های سه گانه جغرافیای جانوری جهان و ایران در سال 1385 بخشی از افتخارات او هستند. از آثار او می توان به جغرافیای جانوری جهان، تالاب ها: طبقه بندی و حفاظت تالاب ها، طبیعت را حفظ کنیم (منابع زیستی استان هرمزگان)، طرح مدیریت پارک های ملی (پارکداری) و ... اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4836

به "در سوگ چهره ماندگار سبز ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سوگ چهره ماندگار سبز ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید