خبرنگاران مطالعات اجرای طرح بسته برفی در چهارمحال و بختیاری انجام می گردد

به گزارش نوای پرنده پارسی، شهرکرد- خبرنگاران- سرپرست اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت اجرای طرحهای پژوهشی در بخش منابع طبیعی گفت: مطالعات اجرای طرح بسته برفی snow pack در استان همزمان با بارش برف انجام می گردد.

خبرنگاران مطالعات اجرای طرح بسته برفی در چهارمحال و بختیاری انجام می گردد

به گزارش خبرنگاران، اسنو پَک ها(snow pack) از لایه های برفی تشکیل می گردد که در مناطق جغرافیایی و ارتفاعات جمع می گردد و منبع مهم آب است که با ذوب شدن جریان ها و رودخانه ها را تغذیه می نماید.

این بسته های برفی منبع آب آشامیدنی بسیاری از جوامع و منبع بالقوه جاری شدن سیل (در صورت ذوب شدن ناگهانی) هستند، اسنوپک ها به یخچال های طبیعی در منطقه تجمع خود یاری می نمایند.

فرزاد رضازاده روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: اجرای این طرح در افزایش ذخایر آبی و کاهش فرسایش خاک موثر است و مطالعات اجرای این طرح سال جاری برای نخستین بار در حوضه های آبخیزی که برف گیر هستند، انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری برای تمام فصل های سال گفت: با توجه به اینکه در شروع فصل سرما و شروع بارش باران و برف قرار داریم، اجرای اقدامات خاص آبخیزداری علاوه بر بهره مندی عرصه ها و بهره برداران از منابع آب موجب کاهش خسارت به عرصه های منابع طبیعی به خصوص فرسایش خاک می گردد.

رضازاده اضافه کرد: استفاده از ذخایر برف در مناطق کوهستانی و برف گیر از جمله اقداماتی است که در دنیا در حال اجرا است و ایران نیز چند سالی است که به این موضوع روی آورده است.

به گفته وی، در طرح بسته های برفی snow pack با ایجاد یک فضای مناسب برای مناطق برفگیر می توان مدت زمان ذوب شدن برف ها را از یک زمان عادی که ممکن است در مناطق برفگیر استان2 یا سه ماه باشد به چهار تا پنج ماه افزایش دهد.

سرپرست اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای این طرح مشارکت مردم، بهره برداران و جوامع محلی لازم است و باید قبل از شروع بارش های برف زمستانی آماده سازی خاشاک و کاه در محدوده مورد نظر انجام گردد.

وی گفت: پس از بارش های مناسب برفی که با ضخامت بین 20 تا 30 سانتیمتر است، سطح بالای برف با بخش بسیار نازکی از خاشاک یا کاه پوشانده می گردد، به طوری که باعث انقطاع و فاصله تا بارش بعدی خواهد شد.

رضازاده اضافه کرد: این کار به منظور حفظ دمای لازم یخ زدگی برای برف است و از ذوب شدن آن جلوگیری می نماید و موجب افزایش مدت زمان برفگیری منطقه گردد تا بتوان به ذخایر آبی مناسب و پایدارتری دست پیدا کرد.

رضازاده گفت: اجرای این طرح از هدررفت ناگهانی آب ناشی از ذوب برف به خصوص در اوایل فصل بهار جلوگیری خواهد نمود.

وی گفت:با توجه به کاهش بارش برف در سال های اخیر و افزایش میانگین دمای سالانه در سطح استان، این اداره کل در راستای افزایش ذخایر آبی و کاهش فرسایش خاک در مناطق برف گیر این اقدام را در دستورکار خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگاران،در چهارمحال و بختیاری با 1.6 میلیون هکتار وسعت 45 حوضه آبخیز وجود دارد که اجرای طرح های آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیک و بیومکانیک در استان باید به صورت تلفیقی اجرا گردد.

پری ها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5678

به "خبرنگاران مطالعات اجرای طرح بسته برفی در چهارمحال و بختیاری انجام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مطالعات اجرای طرح بسته برفی در چهارمحال و بختیاری انجام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید