خبرنگاران انتخابات در سوریه ؛ وظایف و اختیارات

به گزارش نوای پرنده پارسی، تهران- خبرنگاران- ساختار و ساز و کار انتخابات ریاست جمهوری و مجلس مردم سوریه و اختیارات این نهادها از جنبه های ویژه و خاصی نسبت به سایر کشورها برخوردار است اما بر خلاف بسیاری از کشورها سوری ها هر هفت سال یکبار برای مشخص رئیس جمهوری، پای صندوق های رای حاضر می شوند.

خبرنگاران انتخابات در سوریه ؛ وظایف و اختیارات

انتخابات ریاست جمهوری

نظام سوریه از منظر ساختار نظام سیاسی، ریاستی است و رئیس جمهور بالاترین مقام سیاسی جمهوری عربی سوریه به شمار می رود.

براساس قانون اساسی مصوب سال 2012 میلادی و به طور مشخص ماده 85 این قانون، رئیس مجلس مردم سوریه باید قبل از خاتمه دوره رئیس جمهور، در مدتی حداقل 60 روز و حداکثر 90 روز برگزاری انتخابات جهت انتخاب رئیس جمهور جدید را اعلام کند.

براساس ماده 55 قانون اساسی، دوره ریاست جمهوری سوریه هفت ساله است که از زمان سوگند یاد کردن رئیس جمهور آغاز می شود.

براین اساس، کشور سوریه سال جاری شاهد انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و با توجه به اینکه بشاراسد رئیس جمهوری سوریه در روز شانزدهم ژوئیه سال 2014 میلادی سوگند ریاست جمهوری یاد کرد، دوره وی در شانزدهم ژوئیه سال جاری میلادی به خاتمه خواهد رسید، لذا براساس ماده 55 قانون اساسی، دعوت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری - بنا به تصمیم رئیس مجلس مردمی سوریه - در بازه زمانی 16 آوریل تا 16 ماه مه سال جاری میلادی صورت خواهد گرفت.

این دومین انتخابات ریاست جمهوری در سوریه بعد از تصویب قانون اساسی جدید این کشور در سال 2012 میلادی به شمار می رود.

براساس ماده 55 قانون اساسی مصوب سال 2012 میلادی، شرط محدود شدن صرفا دو بار ریاست به طور متوالی در سوریه، از انتخابات آینده (انتخابات سال جاری میلادی) اعمال خواهد شد و براین اساس، بشار اسد رئیس جمهور کنونی علاوه بر این دوره ریاست جمهوری، دو دور دیگر می تواند با کسب آرا رئیس جمهور سوریه شود.

براساس قانون، هر فرد دوبار به طور متوالی می تواند رئیس جمهور شود و فرد نامزد بایستی حمایت 35 عضو از 250 عضو مجلس مردم را کسب کند و دستکم 10 سال به طور مداوم در سوریه زندگی کرده باشد.

مسلمان بودن و داشتن 40 سال تمام و برخورداری از تابعیت سوریه و نداشتن تابعیت کشوری دیگر و داشتن پدر، مادر و همسر سوری و نیز برخورداری از حقوق سیاسی و مدنی و عدم محکومیت کیفری از دیگر شاخص هایی است که نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه باید داشته باشد و بر اساس قانون، تمام احزاب می توانند در انتخابات شرکت کنند.

رئیس جمهور سوریه از صلاحیت ها و اختیارات گسترده ای برخوردار است و می تواند این اختیارات را با تصمیم خود به یکی از معاونانش تفویض کند. مشخص و عزل نخست وزیر و اعضای هیات وزیران و افسران ارتش از دیگر اختیارات رئیس جمهور به شمار می رود.

دادگاه عالی قانون اساسی کننده مرجع قضایی کشور است و توسط رئیس جمهور انتخاب می شود؛ بدون اینکه بتواند اعضای آن را تا خاتمه دوره انتصاب آنها برکنار کند.

علاوه بر اختیارات اجرایی، رئیس جمهور صلاحیت انحلال مجلس مردم را دارد و در این صورت بایستی انتخابات مجلس جدید در طول 90 روز از تاریخ انحلال انجام گیرد.

مجلس مردم سوریه نهاد قانونگذاری به شمار می رود اما قدرت را با رئیس جمهوری از طریق صدور ابلاغیه های های قانونی تقسیم کرده است. مجلس مردم کار تصویب بودجه عمومی، اعلام جنگ و صلح، تایید معاهدات خارجی و نظارت بر عملکرد دولت از طریق بازخواست وزیران و سلب اعتماد از هریک از آنها یا همه دولت را برعهده دارد.

براساس مفاد قانون اساسی سال 2012 میلادی، دولت باید برنامه خود را در طول یک ماه از زمان تشکیل خود به مجلس ارایه کند. همچنین دولت باید گزارش سالیانه عملکرد خود را به مجلس ارایه دهد.

انتخابات پارلمانی

اعضای مجلس مردم براساس رای گیری عمومی مستقیم و محرمانه رای دهندگان 18 سال به بالا به مدت چهار سال براساس اکثریت در یک حوزه انتخابیه بزرگ یعنی استان انتخاب می شوند.

نامزد مجلس مردم باید دستکم 10 سال در سوریه زندگی کرده باشد و تابعیت دیگری غیر از تابعیت سوری نداشته و 25 سال تمام سن داشته باشد و بتواند بخواند و بنویسد و نامزد حوزه انتخابیه ای باشد که خود را در آن نامزد می کند یا اینکه دستکم دوسال از مدت اقامت مداومش در حوزه ای که می خواهد در آن نامزد شود، گذشته باشد.

انتخابات مجلس مردم نیز باید در طول 60 روز قبل از خاتمه عمر مجلس قبلی انجام شود.

مقر مجلس مردم سوریه از سال 1932 میلادی در دمشق است.

قانون اساسی یا قانون انتخابات سوریه تعداد کرسی ها و شروط تقسیم آنها را مشخص نکرده و تصمیم درباره آن را به رئیس جمهور واگذار کرده است و بر این اساس، تعداد اعضای مجلس را رئیس جمهور در فرمان ریاست جمهوری مشخص می کند و از سال 1990 میلادی مجلس مردم سوریه250 کرسی داشته است و دستکم نیمی از آنها را نامزدهای کارگران و کشاورزان تشکیل می دهند.

بر اساس اصلاحات سال 2012 میلادی در قانون اساسی سوریه، مجلس مردم یک رئیس و یک نائب رئیس و دو منشی را به مدت یکسال برای خود انتخاب می کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6623

به "خبرنگاران انتخابات در سوریه ؛ وظایف و اختیارات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انتخابات در سوریه ؛ وظایف و اختیارات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید