حمل و نقل سازگار با محیط زیست

به گزارش نوای پرنده پارسی، حمل و نقل سازگار با محیط زیست که گاهی به آن حمل و نقل سبز گفته می گردد، هر شکل حمل و نقلی است که در آن از منابع طبیعی استفاده نمی گردد و یا به مصرف منابع طبیعی متکی نیست. بلکه به انرژی تجدیدپذیر و یا نوشونده اتکا دارد، نه سوخت های فسیلی ای که طول عمر محدودی دارند. به همین علت گفته می گردد این سفر اثر منفی کمی بر محیط دارد؛ زیرا از منابع انرژی ای استفاده می نماید که با محیط زیست سازگار هستند.

حمل و نقل سازگار با محیط زیست

پیاده روی، دوچرخه سواری و قایق رانی از نمونه های مناسب سفر سازگار با محیط زیست هستند.

دنیای گرسنه سوخت

تا همین اواخر توجه کمی به منابع سازگار با محیط زیست یا استفاده مؤثر از سوخت های تمیز برای حمل و نقل می شد. در بخش های زیادی از دنیاِ در حال توسعه این مشکل هم چنان وجود دارد و مقادیر زیادی از آلودگی ها هم چنان فراوری می گردد. تخمین زده شده که هر ساله، اشکال مختلف حمل و نقل، چیزی بین 20 الی 25 درصد از سوخت موجود در دنیا را مصرف می نمایند و این موضوع به نحو پرمعنایی در افزایش شدید گازهای گلخانه ای که هم چنان در جو رها می شوند، نقش دارد.

سوخت برای همواره ماندگار نیست

امروزه حدود 750 میلیون اتومبیل در دنیا وجود دارد و پیش بینی می گردد که اگر همین روند ادامه یابد تعداد اتومبیل ها طی حدود 30 سال آینده دو برابر می گردد! همه این اتومبیل ها به جز تعداد بسیار اندکی از آن ها از سوخت های بنزینی استفاده می نمایند. در سال 1900، فقط چند هزار اتومبیل در دنیا وجود داشت، اما همین طور که تعداد آن ها افزایش یافت احتیاج به نفت نیز به همراه آن افزایش پیدا کرد. بر اساس تخمین ها در طول قرن بیستم حدود نیمی از ذخایر نفتی دنیا مصرف شده است.

فقط در همین چند سال اخیر است که مردم نسبت به منابع نفتی آینده توجه پیدا کردند. ترکیبی از ناآرامی های سیاسی در منطقه ها وسیع فراوری نفت، مثل خاورمیانه، به همراه این واقعیت که اندوخته های نفتی در منطقه های مثل آمریکا در حال سرانجام است، به این دغدغه دامن زده و این اثر را به همراه داشته که به منابع جایگزین انرژی توجه گردد و قیمت انرژی بالا رود.

علاوه بر این موضوع، در طول چند سال اخیر مردم نسبت به محیط زیست خویش حساس تر شده اند. در حالی که پیش از این، در تصور بسیاری از مردم، منابع دنیای صرفاً برای استفاده بود. امروزه تقریبا تمامی دنیا بر این نکته اتفاق نظر دارند که منابع دنیا برای همواره باقی نمی ماند و روزی به سرانجام می رسد. روز دنیای زمین، روز هوای پاک و روز دنیای دوچرخه همه در یادآوری اهمیت این موضوع به وجود آمدند.

راه چاره جایگزین چیست؟

در بسیاری منطقه ها اقداماتی برای تشویق مردم به استفاده از شبکه های حمل و نقل عمومی به جای سفر با اتومبیل شخصی انجام گرفته است. دوچرخه سواری نیز محبوبیت یافته، هم به عنوان راهی برای تناسب اندام و هم به این علت که شکل سفر مقرون به صرفه و در مواقعی حتی سریع است.

اقداماتی برای معرفی وسائل سفر تمیزتر و از نظر مصرف سوخت بهینه تر در حمل و نقل شهری انجام گرفته است. آزمایشاتی با استفاده از انواع مختلف سوخت ها همراه با کوشش و پیشرفت های زیادی در جهت توسعه اصطلاحاً وسائل نقلیه سبز انجام گرفته است.

وسائل نقلیه هیبریدی

وسائل نقلیه هیبریدی به عنوان جایگزینی برای اتومبیل های مرسوم پیشرفته اند. این اتومبیل ها از محبوبیت زیادی برخوردارند. این وسائل نقلیه عموماً طراحی هیبریدی دارند که ترکیبی از یک موتور احتراقی با یک موتور الکتریکی است. وسائل نقلیه جایگزین دیگر از گاز طبیعی و بعضی دیگر از نیروی الکتریکی استفاده می نمایند.

سوخت زیستی

سوخت های زیستی نیز در بعضی منطقه ها از محبوبیت گسترده ای برخوردار شده اند. اتانول زیستی با مواد گیاهی تخمیری ساخته می شوند و بیودیزل نیز از روغن حاصل از سبزیجات، چربی حیوانات و یا روغن های بازیافتی به وجود می آید. در سال 2008 سوخت های زیستی 1.8 درصد از سوخت حمل و نقل دنیا را تأمین کرد. یکی از مسائل این است که فراوری اتانول زیستی در گروی پرورش انبوه مواد گیاهی است که اغلب در زمین جنگل های گرمسیری، بارانی و یا زمین هایی کشت می گردد که برای کشاورزی و فراوری غذا استفاده می گردد.

انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی نیز گزینه ای برای آینده است؛ اما این انرژی مستلزم جهش تکنیکی در نرخ های تبدیل سلول های فتووتائیک (photovoltaic (PV) cells) است که نور خورشید را به الکتریسته تبدیل می نماید. هم چنین در طول شب و یا وقتی که در طول روز نور خورشید وجود ندارد به نیروی باطری احتیاج است.

هیدروژن

برای انرژی مصرفی حمل و نقل آینده می توان از هیدروژن استفاده کرد. این انرژی از این نظر ممکن است انرژی آینده باشد که هیدروژن فراوان ترین عنصر در عالم است. انرژی را یا می توان به وسیله استفاده از موتورهای الکتریکی با تکنولوژی سلول سوختی به دست آورد و یا به وسیله بهبود موتورهای احتراق داخلی. در هر دو مورد، هدررفت موتور صفر خواهد بود. انرژی هیدورژنی امروزه بسیار گران قیمت هستند، اما در تکنولوژی آن پیشرفت هایی برای مقرون به صرفه تر شدن اجرا شده است. یکی از بزرگترین چالش ها به دست آوردن هیدروژن از منابع تجدیدپذیر است. شرکت هوندا اولین وسیله نقلیه تجاری با موتور هیدروژنی را در قالب FCX Clarity ارائه نموده است، گرچه دسترسی محدودی به آن وجود دارد.

انرژی هسته ای

انرژی هسته ای روزی به عنوان جایگزین تمیزی برای زغال سنگ، نفت و گاز، جهت فراوری الکتریسیته و فراوری هیدروژن به واسطه الکترولیز پرطرفدار بود. اما چند سانحه در نیروگاه های هسته ای و نیز مشکل ذاتی آن در فراوری اندازه زیادی زباله رادیواکتیو باعث شد تا کشورهای زیادی در این روش فراوری انرژی تجدید نظر نمایند.

نگاه به آینده حمل و نقل سازگار با محیط زیست

حمل و نقل بخشی حیاتی زندگی روزمره ماست. نگاه غالبی که در قرن بیستم وجود داشت تکیه بر سوخت های فسیلی برای بخش اعظم احتیاجهای حمل و نقلی بود که با غفلت از تبعات آن همراه شد. اما در قرن بیست و یکم چشم ما به این واقعیت باز شده که ضروری است نسبت به دنیا پیرامون مان بیشتر دغدغه داشته باشیم.

منبع: earthtimes.org

ترجمه آزاد: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 1 مهر 1401 بروزرسانی: 1 مهر 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7702

به "حمل و نقل سازگار با محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمل و نقل سازگار با محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید