حرف های متفاوت مهتاب کرامتی ، به این تخریب ها احتیاج داشتم

به گزارش نوای پرنده پارسی، مهتاب کرامتی به بانوی گریم پذیر سینمای ایران معروف است. او با چهره و گریم به یادماندنی در فیلم های بیست، ناخواسته و آلزایمر و مجموعه تلویزیونی خاک سرخ.

حرف های متفاوت مهتاب کرامتی ، به این تخریب ها احتیاج داشتم

خبرنگاران - نگار حسینخانی: توانسته این را به کارگردانان سینمای ایران بگوید که از تغییر نمی هراسد و هیچ چیز جز تجربه ای متفاوت و پیروز، حالش را خوب نمی نماید. مهتاب کرامتی که حالا در نخستین فیلم مجید صالحی، پیتوک، بازی می نماید، به خبرنگاران می گوید که این نقش نیز از او دور است، ولی نه به اندازه فاصله ای که از نقش هایش در بیست و اسب حیوان نجیبی است تجربه نموده است. با کرامتی درباره این نقش پذیری، تغییر چهره و گریم صحبت نموده ایم.

  • شهرت شما به عنوان گریم پذیرترین زن سینمای ایران شاید زمانی مطرح شد که بعضی بانوان سینما به گریم های سنگین واکنش نشان می دادند و دوست داشتند بازیگر خوش چهره روی پرده ها باشند. آن موقع شما راستا عکس را پیمودید. آیا هیچ مقاومتی درباره ویرانی چهره تان به دستان گریمورها ندارید؟

گریم یکی از اصلی ترین راه هایی است که همواره به بازیگر یاری می نماید تا از خود دور و به شخصیت فیلمنامه نزدیک گردد. من تجربه های خوبی داشته ام و این تنوع و تفاوت در نقش ها همواره برایم جذاب بوده و همواره مترصد انتخاب نقش های متفاوت هستم، به همین دلیل نه تنها هیچ زمان مقاومت و دافعه ای نسبت به گریم های سنگین و تغییر چهره خود ندارم، بلکه کوشش می کنم با انتخاب های این چنینی، دنیاها و شخصیت های مختلف و متفاوتی را تجربه و زندگی کنم.

  • در همراهی با گریمورها، آیا در باورپذیری نقش، پیشنهاددهنده هم هستید؟

سینما، کاری گروهی است و یکی از مهم ترین عوامل پیروزیت یک اثر، مشورت و تعامل بین اشخاص است که درنهایت، معین نماینده پیروزیت کار است. مسلما تجربه هایی که هم از همکاری با گریمورها در طول این سال ها کسب نموده ام و هم تجربیاتی که خودم داشته ام باعث شده به تعاملی برسیم که بیشترین یاری را به باورپذیری نقش داشته باشد.

  • معمولا اعتراض به طراحی و اجرای گریم ها در مجموعه های تلویزیونی اتفاق می افتد. بازیگر مجبور است در این مجموعه بارها و مدت ها زیر گریم سنگین قرار گیرد. خاک سرخ ابراهیم حاتمی کیا نیز برای شما چنین بود؛ با این گریم چطور توانستید ارتباط برقرار کنید؟

گریم مجموعه تلویزیونی خاک سرخ، یکی از متفاوت ترین تجربه هایم بود، چون باید اختلاف سنی زیادی به یاری گریمی سخت و سنگین، نقش مادر را برای مخاطب باورپذیر می کرد. طراح این گریم، مهرداد میرکیانی بود و برای رسیدن به نتیجه ای که شما در سریال شاهدش بودید، مدت زمان زیادی زیر گریم بودم، مخصوصا که از لاتسک روی صورتم استفاده می شد که زمان طولانی گریم و فیلمبرداری، تأثیر مخربی روی صورت و پوستم داشت. اما اولویت برای من، ارزشمندی پروژه بود. در عین حال گریمور حرفه ای یاری می کرد تا صورتم دچار کمترین آسیب پوستی گردد. به هر حال، طراحی ها هر روز مدرن تر و پیشرفته تر می شوند و گریمورها دست به معجزه گری می زنند؛ مثلا عبدالله اسکندری از این دست گریمورهاست که متأسفانه هنوز افتخار همکاری با ایشان را نداشته ام و امیدوارم روزی چنین اتفاقی بیفتد.

  • پس از پذیرفتن نقش هایی با گریم های سنگین چه کارهایی باید برای بازیابی جسمی و روحی انجام گردد؟

به نظرم کاملا بستگی به فضای فیلم و شخصیت پردازی نقش دارد. قطعا زمانی که گریم های سنگین انجام می گردد، قرار است شخصیت پردازی از روحیات شخص کاملا به دور باشد. زمانی کار مثلا کمدی است، پس احتیاج به بازیابی جسمی و روحی ندارد، ولی برای شخصیت پردازی های خاص قطعا احتیاج به مشاوره های پیش از آغاز کار و بعد از آن حتی در مواردی، توجه روحی پس از اتمام کار هست. تجربه های من در اسب حیوان نجیبی است و عصر یخبندان از این دست بود. در هر دوی این فیلم ها، پیش از آغاز کار، ما با پزشکان و مشاوران و حتی معتادان بسیاری صحبت و مشورت کردیم که به لحاظ شخصیت پردازی و گریم، یاری بسیار خوبی برای من و در نهایت برای فیلم و خروجی کار بود و در عین حال یاری بزرگی که من بعد از اتمام کار بتوانم راحت تر از حال و هوای نقش فاصله بگیرم.

  • تا به حال آسیبی متوجه تان بوده که گریمور به یاری تان بیاید؟

بله بوده. خیلی طبیعی است وقتی به دنبال نقش های متفاوت و گریم های خاص باشی، اتفاقات عجیب و تجربیات خاص هم برایت پیش بیاید. یکی از خاطراتم که جالب توجه است، مربوط به فیلم جاده ای ناخواسته است. کار در نایین فیلمبرداری می شد و قرار بود برای یک صحنه زدوخورد، گریم حساسی روی صورتم انجام گردد. متأسفانه به خاطر بازسازی صحنه، صورت من دچار همان زخم شدیدی شد که قرار بود گریمش بازسازی گردد. سخت ترین قسمت این بود که زخم صورتم مستعد عفونت شدید بود. آن چند روز را با نگرانی از اینکه جای زخم همیشگی و ماندگار گردد، گذراندیم، ولی به واسطه دست معجزه گر خانم ناهید جباری عزیز و درمان هایش زخم التیام پیدا کرد و اثری از آن نماند. به هر حال صورت هر بازیگری قسمتی از سرمایه کاری اش است که باید از آن مراقبت کند.

  • در فیلم بیست، چهره شما تخریب شده است. آیا این برایتان نگران نماینده نبود که تصویر مانای مهتاب کرامتی در ذهن مخاطبانش همین تصویر در این فیلم باشد؟

آن کار برای من و عبدالرضا کاهانی تجربه ای لذتبخش بود. وقتی بازیگر به گریمور و کارگردان اعتماد داشته باشد، شاید آرزوی هر بازیگری است که شخصیت متفاوتی را تجربه کند. این تغییر در فیلم بیست با کاهانی و نوید فرح مرزی رخ داد. نقش و تخریب کامل چهره من، خیلی خیلی از من فاصله داشت. من به چنین تخریبی احتیاج داشتم تا شخصیت را به طور کامل از آنِ خود کنم. تجربه لذت بخشی بود. حتی یک درصد هم به این موضوع فکر نکردم که چنین نقش و چهره ای ممکن است برای همواره از من در ذهن تماشاگر ثبت گردد. به نظرم تماشاگران ما بسیار هوشمندند و دوست دارند تجربه های متفاوتی از بازیگران را تماشا نمایند. تجربه بیست، ناخواسته، آلزایمر و خاک سرخ باعث شد که حیطه وسیع تری از نقش ها به من پیشنهاد گردد. این تنوع باعث می گردد مخاطب منتظر چهره و نقش های متفاوتی از مهتاب کرامتی در سینما و تلویزیون باشد و دنبال یک چهره ثابت و معین بدون کمترین تغییر نگردد.

  • اما رویه ای که در سینما رایج است خلاف نگاه شماست. کارگردانان ما دوست دارند انتخاب های بدون ریسکی انجام دهند و یک نقش ثابت را مدام به یک بازیگر ثابت پیشنهاد نمایند؛ در این باره نظرتان چیست؟

اصولا تکرار مخرب است. به نظر من چون صنعت سینمای ما هنوز به رشد صحیحی نرسیده، کارگردانان ما از ریسک کردن می ترسند و هرگاه کارگردان یا تهیه نماینده ای ریسک پیروزی انجام می دهد تا مدت های مدید، همه دنباله روی آن تجربه هستند تا اتفاق جدید. مثلا در بیست، من و عبدالرضا کاهانی به واسطه پیروزیت فیلم آدم، به هم اطمینان کردیم و نتیجه بسیار مطلوب بود، ولی تا مدت ها من فقط پیشنهاد نقش هایی با گریم های آنچنانی داشتم. بعدها باز این اتفاق پس از عصر یخبندان تکرار شد که فیلمنامه های زیادی با مضمون اعتیاد به دستم رسید. چرخه تکرار، خطرناک ترین اتفاق برای هر بازیگر و هر فیلمی است.

  • گریم در خدمت شخصیت پردازی

تجربه بیست، ناخواسته، آلزایمر و خاک سرخ باعث شد که حیطه وسیع تری از نقش ها به من پیشنهاد گردد. این تنوع باعث می گردد مخاطب منتظر چهره و نقش های متفاوتی از مهتاب کرامتی در سینما و تلویزیون باشد و دنبال یک چهره ثابت و معین بدون کمترین تغییر نگردد

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3075

به "حرف های متفاوت مهتاب کرامتی ، به این تخریب ها احتیاج داشتم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرف های متفاوت مهتاب کرامتی ، به این تخریب ها احتیاج داشتم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید