توسل به محبوبیت (Appeal to Popularity) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (46)

به گزارش نوای پرنده پارسی، تعریف:مغلطه توسل به محبوبیت موقعی پیش می آید که گوینده محبوبیت یک پیش فرض یا استدلال را به عنوان مدرکی برای صحیح بودن آن ارائه کند. تشخیص دادن این مغلطه سخت است، چون عقل سلیم ما را ترغیب می نماید که گمان کنیم محبوب بودن چیزی دلیل بر خوب/صحیح/درست بودن آن است.

توسل به محبوبیت (Appeal to Popularity) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (46)

معادل انگلیسی: Appeal to Popularity

معادل لاتین: argumentum ad numeram

معادل های جایگزین: این مغلطه با مغلطه توسل به باور رایج (شماره 25) ارتباط نزدیکی دارد.

الگوی منطقی:

همه دارند X را انجام می دهند.

بنابراین X باید کار صحیح باشد.

مثال 1: امروزه مورمونیسم یکی از بزرگ ترین زیرشاخه های مسیحیت به شمار می آید، بنابراین داستان ظرف های طلایی جوزف اسمیت (پیامبر مورمونیسم) که به بهشت برگردانده شدند، صحت دارد!

شرح: مورمونیسم واقعاً مذهب بزرگی ست و روز به روز هم دارد بزرگ تر می گردد، ولی محبوبیت مورمونیسم ربطی به ادعاهای مورمون ها درباره حقیقت ندارد.

مثال 2:

رای گیری گالوپ در سال 2005 نشان داد که 25٪ آمریکایی های بالای 18 سال به طالع بینی، یا حداقل به این ایده که ستارگان و سیارات می توانند روی زندگی مردم تاثیر بگذارند، ایمان دارند. این درصد یعنی تقریباً هفتاد و پنج میلیون نفر. بنابراین باید طالع بینی را بیشتر جدی گرفت!

شرح: خیر، محبوب بودن باور به طالع بینی ربطی به حقیقی بودن ادعاهای مربوط به آن ندارد. باورها اغلب میم های فرهنگی ای هستند که بنا بر عوامل متعددی (که حقیقت جزوشان نیست) از شخصی به شخص دیگر منتقل می شوند.

استثنا: در مواقعی که ادعای ابرازشده درباره چیزی مستقیماً به محبوبیت آن یا ویژگی ای که از محبوبیتش ناشی شده ارتباط داشته باشد، این مغلطه اتفاق نمی افتد.

مثال: ظاهراً مردم عاشق فیلم رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption) هستند. در حال حاضر، طبق نظرسنجی کاربران IMDB این فیلم رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

هدایت: از این مغلطه رایج چون طاعون پرهیز کنید.

منابع:

Walton, D. N. (1999). Appeal to Popular Opinion. Penn State Press.

ترجمه ای از:

Logically Fallacious

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1595

به "توسل به محبوبیت (Appeal to Popularity) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (46)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسل به محبوبیت (Appeal to Popularity) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (46)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید