تعریف 6 پروژه مشترک علمی با ایتالیا

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، دکترمحمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در جریان سفر به کشور ایتالیا، ضمن بازدید از دانشگاه بولونیا و ملاقات با رئیس این دانشگاه، در آموزشگاه علوم بولونیا حضور یافته و در جمع محققان و فرهیختگان ایتالیایی سخنرانی کرد.

تعریف 6 پروژه مشترک علمی با ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

در سرانجام این مراسم به پاس کوشش های علمی دکتر فرهادی مدرک افتخاری عضویت اولین ایرانی در آموزشگاه علوم بولونا به وزیر علوم کشورمان اعطا شد.

بخش هایی از سخنرانی وزیرعلوم تحقیقات و فناوری به توضیح زیر است :

امروزه، 22درصد مقالات علمی ما به طور مشترک با دانشگاه ها و موسسات علمی بین المللی فراوری می شوند.

همچنین بسیاری از همکاری های علمی ما با کشورهای اسلامی و همچنین با کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا، آلمان، اتریش و فرانسه صورت می پذیرد که تفاهم نامه های علمی بسیاری با آنها منعقد شده است.

ایران در حال حاضر در بسیاری از پروژه های علمی کوچک با ایتالیا همکاری می نماید که بسیار امیدواریم این همکاری های علمی و تحقیقاتی وارد مرحله عملی جدیدتری گردد.

در چارچوب همکاری های دوجانبه ایران و ایتالیا، ضمن تشکیل اولین کمیته مشترک علمی و فناوری دو کشور در تهران، در حال حاضر، برنامه مشترک پییترودلاواله، با 6 پروژه مشترک بین دو کشور تعریف شده است.

همچنین یک نشست مهم در مورد حفظ و مرمت آثار باستانی، با حضور دانشمندان ایتالیایی در ایران برگزار شده است و در سرانجام ماه جاری نیز، نشست مشترک انتقال و توسعه فناوری با حضور 15 تن از اعضای هیات علمی، محققان و برگزیدگان جامعه علمی ایتالیا در تهران برگزار خواهد شد.

مهم ترین محورهای فعالیت های علمی بین المللی ایران شامل: همکاری بین مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، همکاری مستقیم دانشگاه های ایران با دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی خارجی، اجرای پروژها و طرح های مشترک تحقیقاتی دو و چندجانبه، اعطای بورس های تحصیلی و تحقیقاتی به اتباع خارجی، ایجاد شعب دانشگاهی در خارج از کشور، همکاری با نخبگان و متخصصان ایرانی خارج از کشور بر اساس برنامه های کوتاه یا دراز مدت و چاپ مقالات علمی مشترک.

اهمیت به فعالیت های علمی پایدار و مستمر بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و با توجه بیشتر به ظرفیت سازی در همکاری های بین المللی و به ویژه توسعه منابع انسانی و عمومی، می تواند یک اولویت مهم برای ایران و سایر کشورها باشد.

بدون شک، ایجاد شبکه های علمی و همکاری های بین المللی بین محققان، دانشمندان و نخبگان می تواند رشد این قبیل ظرفیت سازی ها را شتاب بخشد و موجب افزایش آگاهی نتنها در سطح ملی بلکه در سطح بین المللی گردد.

علاوه بر این، بدلیل تاثیر فرار مغزها یا فرار سرمایه های انسانی، بر روند توسعه کشور و سرمایه گذاری های عظیم در زمینه آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی و به دنبال آن، رشد ناپایدار کشور، این امر به شکل یک مقوله بین المللی درآمده است.

بنابراین همه ما باید به فکر کاهش و حتی معکوس کردن جریان سیر جمعیت متخصص از حالت فرار مغزها یا سرمایه های انسانی به حالت گردش مغزها یا چرخش متخصصان باشیم.

به طور خلاصه، اینجانب معتقدم که علم و فناوری نه تنها موجب توسعه پایدار می گردد بلکه زمینه های همکاری های بین المللی، صلح و سعادت را فراهم می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2816

به "تعریف 6 پروژه مشترک علمی با ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعریف 6 پروژه مشترک علمی با ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید