تعریف رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای با توجه به احتیاج بازار

به گزارش نوای پرنده پارسی، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه ای با تاکید بر اینکه همکاری بین دانشگاه و صنعت هماهنگ باشد، گفت: حرفه های مورد احتیاج بازار کار، به عنوان رشته های دانشگاهی تعریف گردد.

تعریف رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای با توجه به احتیاج بازار

به گزارش خبرنگار استانهای خبرنگاران، سید علی موسوی، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در سمینار نگاه نو به توانمندی های دانشگاه فنی و حرفه ای و شرکت های دانش بنیان و نقش آن ها در توسعه صنعت کشور ضمن بیان اینکه اکنون دانشگاه های نسل چهار جهان مهارت محور و در خدمت جامعه هستند، گفت: آموزش فنی و حرفه ای بر مبنای ضرورت اجتماعی، ضرورت آموزشی، ضرورت فناوری و ضرورت مالی راسخ است.

موسوی با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی متخصص و پژوهشگران مورد احتیاج بازار کار از مهمترین اهداف نظام آموزش عالی بیشتر کشور ها است، تاکید نمود: همه کشور های پیشرفته جهان شایستگی افراد را در بینش و مهارت و دانش آنالیز می نمایند و شکل اجرای آموزش بر این اساس است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اهمیت آموزش فنی و حرفه ای در تمام کشور های جهان اعلام کرد: محور توسعه کشورها، تمرکز بر آموزش مهارت محور است.

وی با تاکید بر اینکه همکاری بین دانشگاه و صنعت هماهنگ باشد اضافه کرد: حرفه های مورد احتیاج بازار کار، به عنوان رشته های دانشگاهی تعریف گردد.

موسوی بازبینی عناوین رشته های فناوری، تامین نیروی انسانی مورد احتیاج صنایع و انجام پژوهش های مساله محور را از مهمترین اهداف دانشگاه های فنی و حرفه ای دانست.

وی با تاکید بر اینکه کنسرسیوم صنعتی این دانشگاه 28 رسته فعالیت مالی شامل رسته صنایع نفت، گردشگری، پوشاک و غذایی با مطالعه اسناد بین المللی و بر اساس استاندارد IC معین کرد و برای تحقق شعار سال بر آن ها تمرکز می نماید اضافه کرد:دانشگاه فنی و حرفه ای کشور بر اساس شعار سال، برنامه تحولی تدوین کرد که در همه حوزه های زیر مجموعه این دانشگاه شامل 180 دانشکده، این برنامه تحولی اجرایی و عملیاتی گردد.

اشتغال 60 درصد از دانشجویان فنی و حرفه سمنان

در ادامه رضا نقدی،رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان با بیان اینکه ارتباط بین دانشگاه، صنعت و دولت در عمل بسیار مهم است گفت: تربیت افراد توانمند و بامهارت بسیار مهم و از باقیات الصالحات است.

رضا نقدی با اشاره به برگزاری سمینار نگاه نو به توانمندی های دانشگاه فنی و حرفه ای و شرکت های دانش بنیان و نقش آن ها در توسعه صنعت کشور هدف آن را ایجاد انگیزه در جوانان دانشگاهی در راستای تحقق اهداف اقتصاد دانش بنیان، توانمندسازی دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه ای به منظور ورود به فضای کسب و کار، هم افزایی علم و ثروت؛ تجاری سازی علم و دانش و ارتقای فرهنگ عمومی کارآفرینی برشمرد.

وی محور های سمینار را شرکت دانش بنیان؛ رویکرد های اجرایی آن، کسب و کار دانش بنیان، دانشگاه های نسل چهارم و آموزش کارآفرینی دانشگاهی و نقش آن در توسعه شرکت های کوچک و میانه دانش بنیان بیان کرد.

نقدی خدمت به جامعه را از اهداف مهم دستگاه های اجرایی دانست و گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان، دارای چهار دانشکده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان اضافه کرد: رسالت این دانشگاه تربیت تکنسین مهارتی است.

نقدی با تاکید بر اینکه 70 درصد واحد های درسی این دانشگاه در کارگاه و آزمایشگاه آموزش داده می گردد و نمایشگاه دست سازه های دانشجویان که اکنون برقرار است، نتیجه همین کارگاه ها است گفت: آمار اشتغال پایدار دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای طی 10 سال اخیر در کشور نشان دهنده اشتغال 60 درصد از دانشجویان است و 24 درصد آنان نیز به صورت پاره وقت شاغل هستند درحالی که اشتغال میانه کل دانشگاه های کشور حدود 45 درصد است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان با بیان اینکه فقط گرفتن مدرک دانشگاهی مهم نیست، اعلام نمود: در سال تحصیلی جاری پذیرش دانشجویان ورودی نو 30 درصد افزایش داشته است که نشان از اقبال خانواده ها به دانشگاه فنی و حرفه ای و آموزش های مهارتی است.

شایان ذکر است تجلیل از جلیل از اساتید برتر در حوزه پژوهش؛ کارآفرینان؛ همکاران و دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان، بازدید از بازارچه و نمایشگاه توانمندی های اساتید، همکاران و دانشجویان این مجموعه دانشگاهی، ملاقات با صنعتگران برتر استان و حضور در شرکت پاریزان صنعت سمنان و ملاقات با سرکار خانم منصوری معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان از دیگر برنامه های سفر یک روزه مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه ای کشور به استان سمنان بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7646

به "تعریف رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای با توجه به احتیاج بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعریف رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای با توجه به احتیاج بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید