تاریخچه رستوران مک دونالد و همبرگرهای خوشمزه اش!

به گزارش نوای پرنده پارسی، تاریخچه رستوران مک دونالد | McDonalds History

تقریبا همه ما نام رستوران های مشهور مک دونالد را شنیده ایم و شاید در سفرهای خارجی همبرگرهای خوشمزه اش را امتحان کرده باشیم. مک دونالد بزرگ ترین رستوران زنجیره ای فست فود در سرتاسر دنیا است، در 120 کشور دنیا شعبه دارد و روزانه به 68 میلیون مشتری سرویس دهی می کند. شرکت مک دونالد یکی از نمونه های شاخص پیروزیت در دنیای کسب و کار است و بسیاری فرایند رشد این شرکت را الگوی خود قرار می دهند. اما رستوران مک دونالد چطور به این پیروزیت بزرگ رسید و از کجا کار خود را آغاز کرد؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا تاریخچه یکی از پیروز ترین و مشهورترین برندهای صنعت غذایی در دنیا را با هم مرور کنیم.

تاریخچه رستوران مک دونالد و همبرگرهای خوشمزه اش!

پدیده ای به نام مک دونالد

شرکت مک دونالد در حال حاضر بزرگ ترین رستوران زنجیره ای همبرگر فروشی در دنیا است و روزانه به 85 میلیون مشتری سرویس دهی می کند! این کسب و کار در اواخر دهه 1930 و از طریق دو برادر به نام های ریچارد و موریس مک دونالد در کالیفرنیا راه اندازی شد. آن ها ابتدا یک غرفه کوچک هات داگ فروشی در نزدیک محل برگزاری مسابقات اسب سواری در سانتا آنیتا کالیفرنیا داشتند. در سال 1940 برادران مک دونالد رستوران باربکیویی در سن برناردینو کالیفرنیا راه اندازی کردند و در سال 1948 آن را به یک رستوران همبرگر فروشی تبدیل کردند. این رستوران تمرکز خود را روی همبرگر، نوشابه، چیپس و شیرینی پای قرار داده بود. اما پیروزیت و معروفیت دنیای مک دونالد بیش از هرچیز مدیون تلاش های فردی به نام ری کراک است که به برادران مک دونالد ملحق شد و یک کسب و کار کوچک را به برندی دنیای و بسیار محبوب و پرطرفدار تبدیل کرد. معرفی سیستم سرویس آغازگر عصر نوینی در خدمات دهی به مشتری و ارائه غذاهای فست فودی بود.

ری کراک، مهره طلایی مک دونالد

برادران مک دونالد چندین سال با پیروزیت به کسب و کار کوچکشان ادامه دادند. اما چیزی که باعث دنیای شدن نام مک دونالد شد پیوستن یک شریک تجاری به نام ری کراک (Ray Kroc) به مک دونالد بود. ری کراک پس از بازدیدی که از رستوران این دو برادر داشت تحت تاثیر سادگی منو و تمرکز آن ها بر کیفیت قرار گرفت. مک دونالدها در آن زمان در پی یک سرمایه گذار می گشتند و ری کراک فرصت را غنیمت شمرد و با آن ها وارد شراکت شد. در حقیقت، این ری کراک بود که بیزنس کوچک مک دونالدها را به پدیده ای دنیای و بسیار پیروز تبدیل کرد.

به گفته ری کراک:

من نمونه فردی هستم که یک شبه به پیروزیت رسید، اما این یک شب 30 سال طول کشید، 30 سال!

در سال 1955 ری کراک سیستم سرویس دهی مک دونالد را راه اندازی کرد و اولین رستوران با نام مک دونالد را در استان ایلینوا راه اندازی کرد که فروش روز اول آن ها 366 دلار بود. ری کراک شش سال بعد از افتتاح اولین رستوران مک دونالد تمام حقوق انحصاری نام برند و سیستم اجرایی مک دونالد را خریداری کرد. در سال 1958 مک دونالد 100 میلیون همبرگر فروخته بود و تا سال 1965 بیش از 700 شعبه از رستوران مک دونالد در سرتاسر استان های آمریکا تاسیس شده بود. هدف ری کراک از راه اندازی سیستم مک دونالد این بود که طعم همبرگری که در کانادا یا ژاپن فروخته می شود باید همان طعم و مزه همبرگر آمریکایی را داشته باشد.

توسعه رستوران های مک دونالد در سرتاسر دنیا

رستوران زنجیره ای مک دونالد به مرور توسعه پیدا کرد و به برندی دنیای تبدیل شد. در سال 1967 اولین شعبه از رستوران مک دونالد در کانادا افتتاح شد و تا سال 1988 تعداد رستوران های مک دونالد به 10000 عدد رسیده بود و تا اوایل قرن 21 رستوران مک دونالد بیش از 35000 شعبه در 100 کشور دنیا تاسیس کرده بود. رشد و توسعه رستوران های مک دونالد در دهه 1990 به حدی زیاد بود که گفته می شد هر پنج ساعت یک رستوران مک دونالد در گوشه ای از دنیا افتتاح می شود!

رستوران مک دونالد به تدریج به محبوب ترین رستوران برای خانواده ها تبدیل شد و قیمت منصفانه و طعم لذیذ همبرگرهایش آن را به رستوران مود علاقه بچه ها و خانواده ها تبدیل کرد.

البته باید بدانید که توسعه کسب و کار مک دونالد به همبرگر محدود نمی شود. در ایالات متحده و در سال 1998 شرکت مک دونالد رستوران گریل مکزیکی (Chipotle Mexican Grill) را خریداری کرد؛ سال 1999 رستوران دوناتوس پیتزا (Donatos Pizza) و در سال 2000 هم بوستون مارکت را از آن خود کرد. در بریتانیا هم در سال 1999 شرکت مک دونالد مالکیت انحصاری آروما کافه (Aroma Cafe) را خریداری کرد و در سهام رستوران زنجیره ای پرت امانگر (Pret A Manger) هم شریک شد. با این حال تا اواخر سال 2008 مک دونالد دیگر هیچ سهم و مالکیتی در رستوران های دیگر نداشت و تمرکز اصلی خود را بر برند مک دونالد قرار داده بود.

برندسازی مک دونالد

اگر تا به حال به رستوران های مک دونالد رفته باشید حتما با دلقک مشهور مک دونالد آشنا هستید. این دلقک به تصویر عمومی و تبلیغاتی این برند تبدیل شده و در هر شعبه از رستوران مک دونالد می توانید آن را ببینید. جالب است بدانید که این دلقک محبوب و مشهور اولین بار در سال 1963 و با نام رونالد مک دونالد به دنیا معرفی شد. همچنین لوگوی مشهور مک دونالد که یک حرف بزرگ M است یک سال قبلش مورد اصلاح قرار گرفت و گوشه های حرف M گرد و منحنی شدند. همبرگرهای مشهور منوی مک دونالد هم به تدریج در سال های مختلف اضافه شدند: ساندویچ بیگ مک (1968)، اگ مافین (1973)، هپی میل (1979) و چیکن مگ ناگت (1983).

نقدها علیه مک دونالد

رستوران مک دونالد هم مثل سایر شرکت های دنیای و پیروز همواره مخالفان و منتقدان زیادی داشته است. یکی از نقدها جدی که علیه شرکت مک دونالد مطرح شد معضل چاقی و اضافه وزن بود. منتقدان معتقد بودند که غذاهای مک دونالد باعث افزایش چاقی در دنیا شده است. مک دونالد برای مواجهه با چنین نقدهای غذاهای سالم تری را به منویش اضافه کرد و در سال 2017 همبرگر گیاهی را به همبرگرهای خوشمزه اش اضافه کرد. اندازه همبرگرهای مک دونالد به طرز محسوسی کوچک شده است و رستوران های مک دونالد در کانادا دیگر از چربی اشباع شده در تهیه غذاها استفاده نمی کنند.

منبع: mcdonalds.com

منبع: الی گشت
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7585

به "تاریخچه رستوران مک دونالد و همبرگرهای خوشمزه اش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه رستوران مک دونالد و همبرگرهای خوشمزه اش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید