تاثیرات فناوری اطلاعات بر آموزش عالی، اصلی ترین چالش آموزش مجازی

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی درنشست از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی الکترونیکی که توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار گردید، گفت: توسعه رویکرد سنجش و شکل گیری شبکه های بین المللی پایگاه های دانش و تحقیقات در دسترس به وسیله وب، از جمله تاثیرات فناوری اطلاعات بر آموزش عالی به شمار می رود.

تاثیرات فناوری اطلاعات بر آموزش عالی، اصلی ترین چالش آموزش مجازی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط گرفتن ویزای دانشجویی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

وی با بیان اینکه تقاضاگرایی یا عرضه گرایی دو بعد اساسی آموزش و پژوهش محسوب می گردد، گفت: در بعد تقاضاگر در مقابل عرضه گرا فرآیند سیاستگذاری، جنس بازیگران، جنس تحقیقات، تامین اقتصادی، خبرگان علمی و علایم ارزیابی کیفی آموزش، از اهمیت به سزایی برخوردار هستند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه آینده پژوهی آموزش عالی در کشور مبتنی بر پیشرانی فناوری اطلاعات است، به مرور چهار سناریو در حوزه علوم و تحقیقات پرداخت.

به گفته وی، سناریوی نخست به همکاری باز و رشد عرضه گرایی و بین المللی شدن می پردازد و طی آن غول های آموزشی در کشورهای مختلف دنیا با تعریف پروژه های مشترک به فعالیت می پردازند و شبکه های همکاری میان دانشگاه های عظیم شکل می گیرد.

ناظمی گفت: در سناریوی دوم که شبیه ترین شرایط به شکل حال حاضر نظام آموزش و پژوهش در کشور است، آموزش عالی به طور اساسی توسط دولت تامین وجه می گردد و دولت ها تاکیدی قوی بر ماموریت های ملی آموزش عالی دارند. در چنین سناریویی، تحقیقات بین المللی ادامه دارد اما با محدودیت های بیشتری در میان کشورهای دوست انجام می گردد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه سناریوی سوم و چهارم نیز بر بازار تحقیقات بین المللی و مدیریت عمومی جدید تکیه دارد، به تاثیر شیوع اپیدمی کووید 19 بر لزوم توسعه آموزش عالی الکترونیکی در کشور اشاره نمود و گفت: کمترین چالش در این حوزه متوجه زیرساخت های آموزش الکترونیکی و اصلی ترین چالش در راستا خدمات دهی است.

وی توضیح داد: توسعه دوره های آموزش عالی از راه دور، افزایش برند دانشگاه های معتبر دنیای، توسعه رویکرد سنجش با افزایش اهمیت آزمون استاندارد به اندازه آموزش، توسعه دوره های خاص به جای دوره های عمومی و شکل گیری همکاری دانشگاه ها با کسب و کارها به منظور طراحی دوره های خاص با هدف پاسخ به نیازمندی های خاص از تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آموزش عالی است.

ناظمی علاوه بر موارد یاد شده، تامین اقتصادی بخش خصوصی در زمینه توسعه ای و کاربردی(R&D)، امکان همکاری بیشتر به جای رقابت، افزایش رویکرد دانش آزاد و در عین حال رایگان، ایجاد شکاف بر پایه هوشمندی نظام های حکمرانی به جای منابع آنها و رشد پرشتاب تحقیقات دنیای را از دیگر تاثیرات ICT بر آموزش عالی عنوان نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4871

به "تاثیرات فناوری اطلاعات بر آموزش عالی، اصلی ترین چالش آموزش مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیرات فناوری اطلاعات بر آموزش عالی، اصلی ترین چالش آموزش مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید