تابستان مرحله پیشرفته رتبه بندی کسب و کارهای مجازی شروع می گردد

به گزارش نوای پرنده پارسی، رتبه بندی و ارائه ستاره به کسب و کارهای مجازی که از سال 97 مطرح شده بود با سپردن آن به سازمان مدیریت صنعتی بالاخره عملیاتی شد و تا به امروز در مرحله مقدماتی بیش از 150 کسب و کار رتبه بندی شده و ستاره دریافت نموده اند. درباره این رتبه بندی با فرانک ابوالمعصوم مدیر پایش تجارت الکترونیکی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت و گو نموده ایم که می خوانید.

تابستان مرحله پیشرفته رتبه بندی کسب و کارهای مجازی شروع می گردد

ز آغاز طرح تا به امروز چه تعداد از کسب و کارهای مجازی ستاره دریافت نموده اند؟

بحث رتبه بندی از سال 97 مطرح بود ولی از پاییز سال گذشته که کار عملیاتی ارائه ستاره به کسب و کارها به صورت جدی آغاز شد، نزدیک به 200 کسب و کار برای انجام رتبه بندی و دریافت ستاره اقدام و تا به امروز بیش از 150 کسب و کار درخواست خود را برای دریافت ستاره نهایی نموده اند. حدود 120 مورد فرایند ارزیابی و رتبه بندی آنها تکمیل شده و از میان آنها 60 کسب و کار نماد 3 ستاره، 56 کسب و کار نماد دو ستاره و 4 کسب و کار نیز نماد یک ستاره دریافت نموده اند.

آیا شرکت در رتبه بندی و دریافت ستاره اجباری است و هدف از این اقدام چیست؟

رتبه بندی کاملاً اختیاری است و هدف اصلی پروژه رتبه بندی، حمایت از کسب و کار به وسیله افزایش رقابت پذیری، یاری به تصمیم گیری بهتر مصرف نمایندگان و توسعه و ترویج تجارت الکترونیکی است. با دسترسی متقاضیان به عملکرد کسب و کار، شفافیت افزایش یافته، انحصار از بین رفته و رقابت بیشتر می گردد. رتبه بندی و دریافت ستاره ابزاری برای سنجش و دریافت بازخورد عملکرد کسب و کار است و به بهبود آن یاری می نماید.

ارائه ستاره به کسب و کارهای مجازی دارای اینماد قرار است در چند مرحله اجرایی گردد؟

در دو مرحله مقدماتی و پیشرفته. در مرحله اول که مقدماتی است و در حال اجرا آن هستیم، شاخص هایی از جمله پاسخگویی به شکایات، حسن رفتار تجاری، شرایط مدیران، کیفیت سرویس، پیشینه، امنیت، تشکل گرایی و رضایتمندی مشتری مورد ارزیابی قرار می گیرد و بر مبنای آن دو و سه ستاره به کسب وکارها اعطا می گردد. در حقیقت مرحله مقدماتی برای یاری به کسب و کارها برای آشنایی با فرایند ارزیابی و فرصتی برای آماده شدن آنها برای ورود به مرحله دوم ارزیابی است. از سوی دیگر فرصتی برای دقیق کردن شاخص ها و بهینه سازی فرایند ارزیابی براساس داده های به دست آمده است. مرحله دوم که پیشرفته است، از ابتدای تابستان آغاز می گردد و در این مرحله شاخص هایی دقیق تر، موشکافانه تر و سخت گیرانه تری در نظر گرفته شده و کسب و کارها می توانند 4 و 5 ستاره دریافت نمایند.

چرا برای رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی انتخاب شد؟

نمایندگان کسب و کارهای مجازی معتقد بودند که اجرای رتبه بندی باید از سوی یک سازمان تخصصی و شخص ثالث انجام گیرد بنابراین سازمان توسعه تجارت الکترونیکی در اجرای رتبه بندی تصمیم گرفت از توان تخصصی و اجرایی بخش ثالث یعنی سازمان مدیریت صنعتی به عنوان مرجع تخصصی، مشاوره، آموزش و تحقیقی که دارای تجربه 50 ساله در زمینه رتبه بندی بنگاه های مالی است، بهره بگیرد.

متقاضیان دریافت ستاره؛ کسب و کارهای مجازی نوپا و کوچک هستند یا عظیم و معتبر؟

بیشتر متقاضیان دریافت ستاره کسب و کارهای نوپا و کوچک هستند که بیشتر به دنبال جذب کاربر و افزایش سهم بازار خود هستند. هرچند کسب و کارهای عظیم و برتر هم برای حفظ اعتبار و سهم بازارشان به دنبال دریافت ستاره ها هستند.

کسب و کارهای مجازی که برای دریافت ستاره اقدام ننموده اند چه مزیتی را از دست خواهند داد؟

از آنجایی که پروژه رتبه بندی دارای پشتوانه حاکمیتی و تجربه تخصصی است، زمینه را برای ارتقای اعتماد مصرف نماینده برای خرید اینترنتی فراهم می نماید بنابراین باعث توسعه و ترویج خرید اینترنتی بین مردم می گردد. از سوی دیگر شفافیت، رقابت پذیری و برطرف انحصار را افزایش می دهد و کسب و کارهایی که دراین فرایند حضور ندارند به ناچار فضای رقابتی تجارت الکترونیکی را از دست می دهند.

بعضی معتقدند که کاربران برای خرید به اینماد و ستاره های درج شده در سایت ها توجهی ندارند. آیا این موضوع را تأیید می کنید؟

خیر این اظهارنظر صحیح نیست، چون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این زمینه با اطلاع رسانی در رسانه ها، برگزاری جشنواره ها، خریداران را با اینماد و ستاره ها آشنا می نماید. از سوی دیگر این مرکز نه تنها خریداران را هم به کلیک روی لوگوی اینماد کسب و کارهای مجازی برای مشاهده ثبت نظرات، رضایتمندی، شکایات و... تشویق می نماید، بلکه خود کسب و کارهای مجازی هم با استفاده از لوگوی اینماد و ستاره ها و شرکت در رتبه بندی، آن را به ابزاری برای تبلیغ و بازاریابی کسب و کار خود تبدیل نموده اند.

کسب و کارها چگونه می توانند برای دریافت ستاره اقدام نمایند؟

کسب و کارهایی که دارای اینماد هستند، می توانند به وسیله کارتابل اینماد خود وارد فرایند ثبت درخواست رتبه بندی شوند. پس از نهایی کردن درخواست از سوی کسب و کار، فرایند ارزیابی و رتبه بندی کسب و کار آغاز و در نهایت براساس امتیاز دریافتی، رتبه و ستاره متناظر با آن امتیاز به وی اعطا می گردد.

ممکن است در آینده از تعداد ستاره های دریافتی کسب و کار مجازی کاسته گردد؟

بله. ستاره های دریافتی از سوی کسب و کارهای مجازی یک دوره زمانی تعیین اعتبار دارد. هر سه ماه یک بار ارزیابی دوره ای هم انجام خواهد شد و اگر کسب و کاری در ارزیابی های دوره ای از میزان شاخص های مطرح شده آن (مانند پاسخگویی به شکایات و تأخیر در پاسخگویی و...) کاسته گردد، امتیاز از دست می دهد و اگر امتیازها به صورت چشمگیری کاهش یابد، از تعداد ستاره ها هم کاسته می گردد؛ حتی اگر کسب و کاری تخلفی با جریمه بالا را مرتکب و تعلیق گردد، اینماد و ستاره هایش هم تعلیق می گردد بنابراین کسب و کار باید همیشه به عملکردش توجه داشته باشد و برای حفظ ستاره هایش کوشش کند.

آیا برای جلوگیری از تقلبی بودن ستاره ها هم اقدام هایی اجرا شده است.

به وسیله پایشگر هوشمند، فضای اینترنت و فروشگاه های اینترنتی را رصد می کنیم و اگر لوگو اینماد و ستاره ها تنها با قرار دادن تصویر آن جعل شده باشد، آن کسب و کار را تعلیق می کنیم. از سوی دیگر کاربران می توانند با مراجعه به سایت رتبه بندی ecrating.ir نام سایت هایی را که دارای ستاره هستند مشاهده نموده و از اصل بودن آن آگاه شوند.

با توجه به گستردگی کسب و کارها به نظرتان آیا اعلام آمادگی 200 کسب و کار مجازی برای شرکت در رتبه بندی و دریافت ستاره کافی است؟

قطعاً کافی نیست ولی از آنجایی که دریافت ستاره ها باعث بلوغ خود کسب وکارها و بهبود عملکردشان می گردد چشم انداز ما این است که در آینده کسب و کارهای بیشتری برای دریافت ستاره اقدام نمایند.

برای شرکت بیشتر کسب و کارها در رتبه بندی و دریافت ستاره مشوق هایی را هم در نظر گرفته اید؟

اگر کسب و کارهای مجازی در رتبه بندی شرکت نموده و ستاره دریافت نمایند یک درجه اعتبار خود را افزایش می دهند و خود امتیاز مثبتی نسبت به بقیه کسب و کارهای مجازی بدون ستاره خواهند داشت از سوی دیگر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم برای تشویق آنها، کسب و کارهای مجازی دارای ستاره را در معرفی به رویدادهای بین المللی و دریافت تسهیلات از سوی سازمان های ارائه دهنده تسهیلات به کسب و کارهای مجازی در اولویت قرار خواهد داد.

خریداران اینترنتی به نظر نمی رسد با کارکرد ستاره ها آشنا باشند برای آشنا کردن خریداران اینترنتی با رتبه بندی و ستاره های اعطا شده چه اقدام هایی اجرا شده است؟

اطلاع رسانی و فرهنگ سازی با همکاری بخش های دولتی و خصوصی از جمله قوه قضائیه، صدا و سیما و انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در دست اقدام است. از سوی دیگر در قالب انتشار اطلاعیه ها، اخبار، گفت و گو با رسانه ها و نیز ارسال پیامک و پست الکترونیکی به کسب و کارهای دارای اینماد و ستاره دار اطلاع رسانی می کنیم. اطلاعات کافی هم در سایت های ecrating.ir و اینماد در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

پری ها: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6958

به "تابستان مرحله پیشرفته رتبه بندی کسب و کارهای مجازی شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابستان مرحله پیشرفته رتبه بندی کسب و کارهای مجازی شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید