بهبود یافتگان کرونا چگونه پلاسما اهدا نمایند؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، گرچه در حال حاضر پلاسما درمانی روشی در حال تحقیق و در مرحله کارآزمایی بالینی در مورد بیماران مبتلا ویروس کرونا است، اما به دلیل وجود پادتن می تواند یکی از اقدامات در جهت کاهش آلام مبتلایان به این ویروس باشد.

بهبود یافتگان کرونا چگونه پلاسما اهدا نمایند؟

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، در حال حاضر پلاسما درمانی در ایران هم روشی در حال تحقیق و در مرحله کارآزمایی بالینی است، در واقع نمی توان این روش را به طور قطعی و اختصاصی به عنوان اقدام موثر درمانی برای مبتلایان به ویروس کرونا جدید دانست. همان طور که روش های مختلف برای درمان بیماری کووید 19 در دنیا در حال آنالیز است، پلاسما درمانی هم یکی از اقدامات مورد تحقیق محسوب می گردد.

پلاسما درمانی قدمتی بیش از یک قرن دارد، در 1890 میلادی از این روش برای درمان بیماری دیفتری استفاده شده است، روشی که در دهه های اخیر برای درمان سارس، مرس و ابولا هم استفاده شده، اما حالا با یافته های جدید بسیاری از کشورها در حال تحقیق روی این روش درمانی هستند تا از میزان اثربخشی آن روی بیماری کووید 19 مطمئن شوند.

آنچه در حال حاضر می توان به طور قطعی در خصوص درمان بیماری کووید 19 عنوان نمود، این است که روش های مختلف در دنیا در مرحله تحقیق و کارآزمایی بالینی قرار دارند و تا به امروز هیچ داروی قطعی و اختصاصی برای آن معرفی نشده است.

پلاسما درمانی به عنوان یکی از روش ها می تواند روزنه ای امیدبخش برای دنیا باشد و اگر همانند سارس، مرس و ابولا در خصوص کووید 19 هم تاثیر بگذارد، قدر مسلم میزان مرگ و میر دنیای ناشی از این ویروس نوپدید را به طور جدی و قابل توجه کم خواهد نمود.

بهبود یافتگان ویروس کرونا چگونه پلاسما اهدا نمایند؟

بخش مایع خون، پلاسما نام دارد که 55 درصد خون بدن انسان را تشکیل می دهد، یکی از اجزا بسیار مهم پلاسما پادتن (آنتی بادی) است که برای مقابله با عوامل عفونی لازم است. در افرادی که مبتلا به بیماری عفونی می شوند، میزان فراوری این پادتن ها افزایش یافته و استخراج این مواد از بدن می تواند در درمان سایر بیماران موثر باشد.

در حال حاضر یکی از روش های نجات افراد مبتلا به کووید 19، استفاده از پلاسمای خون بهبود یافتگان این بیماری است. پس از مدتی پلاسمای افراد بهبود یافته فاقد ویروس می گردد ولی همچنان سرشار از آنتی بادی هایی است که در درمان بیماران بدحال موثر است. آنتی بادی ها یا پادتن های فراوری شده توسط بیماران بهبود یافته سیستم ایمنی بدن بیماران جدید را تا زمانی که سیستم ایمنی بدن بیمار بتواند پادتن خود را فراوری کند، تأمین و تقویت می نماید.

این پادتن های ارزشمند با روشی بنام پلاسمافرزیس استخراج می شوند. طی این فرآیند، خون کامل از اهدانماینده گرفته می گردد، سپس پلاسمای آن جدا شده و گویچه های قرمز، سفید و سایر اجزاء خون دوباره به اهدانماینده برگردانده می گردد. این فرآیند حدود 45 - 30 دقیقه طول می کشد.

با گذشت زمان پس از بهبودی، مقدار این پادتن ها در بدن فرد بهبود یافته کاهش می یابد و بالطبع اثربخشی این روش درمانی هم کاهش می یابد، بنابراین زمان مراجعه فرد داوطلب و بهبود یافته حیاتی است.

در حین پلاسما فرزیس ابتدا پزشک مسئول در محیطی کاملا خصوصی در ارتباط با سابقه تندرستی داوطلب، سوالاتی پرسیده و سپس وی را به دقت معاینه می نماید.

نکاتی که بهبودیافتگان برای اهدای پلاسما باید بدانند

- شب قبل از اهدا حمام کنید و مایعات بدون الکل به دفعات مصرف کنید، از 24 ساعت قبل از اهدا حتی المقدور از مصرف تخم مرغ و غذاهای چرب پرهیز کنید.

- حتما به مدت 15 دقیقه در محل خونگیری استراحت کنید، نوشیدنی و مواد خوراکی را که در اختیار شما قرار می گیرد میل کنید و پس از انتها اهدا پلاسما حداقل به مدت 4 ساعت به پوششی که خونگیر بر روی بازوی شما قرار داده است، دست نزنید.

- بعد از اهدا برای جبران مایعات بدن مقدار زیادی (حدود 8 لیوان) نوشیدنی دریافت کنید (ترجیحا چای، قهوه یا نوشابه های تحریک نماینده نباشد)، یک ساعت از استعمال دخانیات امتناع کنید و تا حداقل 4 ساعت بار سنگین حمل نکنید و تا 24 ساعت فعالیت های غیر معمولی و استرس زا انجام نداده و روز خود را به آرامی بگذرانید.

- در صورتیکه از زمان بهبودی کامل بیش از 14 روز و کمتر از یک ماه گذشته است، به مرکز نوآوری سازمان انتقال خون واقع در بزرگراه شیخ فضل اله نوری - تقاطع بزرگراه شهید همت - جنب برج میلاد- سازمان انتقال خون ایران مراجعه کنیید.

- اگر از زمان بهبودی بیش از یکماه گذشته است، به مرکز جامع اهدا واقع در خیابان وصال شیرازی-بالاتر از تقاطع خیابان طالقانی مراجعه کنید.

بهبود یافتگان ویروس کرونا پلاسما اهدا نمایند

مدیرکل انتقال خون استان تهران از بهبود یافتگان ویروس کرونا خواست به شکرانه سلامتی مجدد، با اهدای پلاسما، به یاری بیماران مبتلا به این ویروس بشتابند.

محمدرضا مهدی زاده اضافه نمود:با توجه به اینکه سازمان انتقال خون ایران پیش از این در 14 استان کشور بحث اهدای پلاسما به صورت تخصصی و ویژه کار می کرد و در این زمینه دارای تجربه و تخصصی بود، و با توجه به اینکه این سازمان مأموریت تأمین خون و فرآورده های مورد احتیاج را بر عهده دارد بعد از شیوع ویروس کرونا تصمیم بر این شد تا پلاسمای بهبود یافتگان به صورت تخصصی در انتقال خون جمع آوری گردد.

وی اضافه نمود: پیش از از این، اهدای پلاسما توسط سازمان انتقال خون در 14 استان کشور انجام می شد که بعد از شیوع ویروس کرونا این امر در به 20 استان کشور افزایش یافت.

مهدی زاده ادامه داد: افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند و یک ماه از بهبودی آنها گذشته، می توانند به مراکز وصال و ستاد مرکزی سازمان انتقال خون واقع در جنب برج میلاد مراجعه نمایند و از آنها 500 سی سی پلاسما گرفته می گردد و پلاسمای اهدایی آنها فریز و بعد از غربالگری و تست سلامت ذخیره می گردد و به مراکز درمانی که درخواست نماینده این پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند ارسال می گردد و در اختیار آنها قرار می گیرد.

مدیرکل انتقال استان تهران تاکید نمود: درخواست و خواهش ما از همه افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند این است که به دلیل اینکه خود رنج کشیده این بیماری هستند و مسائل خاص آن را می دانند به شکرانه سلامتی خود به این به دو مرکز یاد شده در استان تهران و دیگر مراکز استان های کشور مراجعه نمایند و با اهدای پلاسمای خون به یاری بیماران مبتلا به ویروس کرونا بشتابند.

وی توضیح داد: از همه افرادی که به این ویروس کرونا مبتلا شده اند می خواهیم به دلیل اینکه زمان وجود آنتی بادی این ویروس در بدن آنها مدت زمان کوتاه و محدودی است هرچه زودتر برای اهدای پلاسمای خود اقدام نمایند تا بتوانند یاریی برای سلامت مبتلایان به این ویروس باشند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4532

به "بهبود یافتگان کرونا چگونه پلاسما اهدا نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود یافتگان کرونا چگونه پلاسما اهدا نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید