بازگشایی نکردن بازارچه های سیف و سیرانبند از مسائل تجارت خارجی کردستان است

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران/کردستان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، گفت: بازگشایی نکردن بازارچه سیف سقز و عدم به رسمیت شناخته شدن مرز رسمی سیرانبند بانه از طرف کشور عراق جهت مبادلات تجاری و تردد مسافری از موانع و مسائل مربوط به تجارت خارجی کردستان است.

بازگشایی نکردن بازارچه های سیف و سیرانبند از مسائل تجارت خارجی کردستان است

محمدباقر خلیقی امروز(22آبان) در سی و چهارمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: کردستان با جمعیت یک میلیون و 600 نفر و 10شهرستان، 31 بخش و 86 دهستان دارای یک فرودگاه هوایی بوده و همچنین با 230 کیلومتر مرز مشترک، ظرفیت مناسبی برای صادرات و دروازه گمرکی برای کشور عراق و سوریه است.

وی اضافه نمود: صادرات کشور منتهی به هفت ماه اول بالغ بر79 هزار و 422 تن به ارزش 24 میلیون و 407 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 17درصد افزایش و به لحاظ ارزشی 11 درصد کاهش داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، با اشاره به عمده ترین کشورهای هدف صادراتی، اعلام کرد: چین با سهم ارزشی25 درصد، عراق با سهم 22 درصد، امارت متحده عربی11درصد، ترکیه 11درصد و افغانستان با سهم 5درصد از جمله این کشورها هستند.

خلیقی اعلام کرد: متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی کشور در هفت ماه سالجاری307 دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 24 درصد کاهش یافته است.

وی ذکر کرد: سهم استان کردستان از کل صادرات کشور منتهی بر هفت ماه سالجاری، سهم وزنی صادراتی 82درصد و سهم ارزشی 1.6 درصد است که در مقایسه با سال گذشته ازلحاظ وزنی 2 درصد کاهش و ازلحاظ ارزشی 23درصد افزایش داشته است.

خلیقی با اشاره به اینکه در بخش تجارت ارزش اضافه نموده استان 22هزار میلیارد دلار است که سهم استان در این حوزه 38 درصد است اعلام کرد: در بخش تجارت 170 هزار نفر و در بخش معدن 4 هزار نفر و در بخش صنعت 15 هزار نفر در استان اشتغال زایی شده است.

وی همچنین صادرات سایر گمرکات استان کردستان را 645 هزار تن به ارزش 384 میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به سال مشابه ازلحاظ وزنی26 درصد و ازلحاظ ارزشی 9 درصد افزایش داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی کشور را هزار و 271 دلار اعلام کرد که در مقایسه با سال گذشته 8درصد کاهش یافته است.

وی اعلام کرد: سهم استان کردستان از واردات کشور سهم وزنی 9دهم درصد و ارزشی واردات 93 دهم درصد است که نسبت به سال گذشته ازلحاظ وزنی 125درصد افزایش و ازلحاظ ارزشی 2درصد افزایش یافته است.

خلیقی مطرح نمود: عدم بازگشایی بازارچه سیف سقز و عدم به رسمیت شناخته شدن مرز رسمی سیرانبند بانه از طرف کشور عراق جهت مبادلات تجاری و تردد مسافری از موانع و مسائل مربوط به تجارت خارجی کردستان است.

وی با اشاره به مسائل تسری بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات به بازارهای هدف عراق و افغانستان و نحوه تعهد ارزی، ذکر کرد: کمبود زیرساخت های صادراتی و نیروی انسانی گمرکات از دیگر مسائل مربوط به تجارت خارجی کردستان است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اضافه نمود: قیمت هر تن کالای صادراتی کشور در هفت ماه ابتدای سال جاری 307 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد کاهش داشته است.

خلیقی گفت: شاخص های کلان اقتصادی کردستان در بخش صنعت 5 هزار میلیارد ریال ارزش اضافه نموده داشته که سهم استان در این بخش 18 درصد است.

وی ادامه داد: در بخش معدن یک هزار میلیارد ریال ارزش اضافه نموده وجود دارد که سهم استان کردستان برابر 3.9 درصد است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تعداد کارت های بازرگانی صادرشده در هفت ماه سال جاری را 85 کارت و تعداد کل کارت های فعال در استان را 514 مورد مطرح نمود و یادآور شد: 68 هزار و 646 مورد واحد صنفی در استان وجود داشته که سهم اشتغال استان از کل کشور 2.6 درصد است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3071

به "بازگشایی نکردن بازارچه های سیف و سیرانبند از مسائل تجارت خارجی کردستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشایی نکردن بازارچه های سیف و سیرانبند از مسائل تجارت خارجی کردستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید