افشای اطلاعات با موضوع تغییر تسعیر ارز

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران، به جز بانک گردشگری که اطلاعیه ای در ارتباط با برگزاری مزایده منتشر نموده، مابقی آنها افشای خود را با موضوع مصوبه جدید بانک مرکزی که در آن نرخ تسعیر بانک ها را افزایش داده است، ارائه نموده بودند.

افشای اطلاعات با موضوع تغییر تسعیر ارز

مزایده بانک گردشگری

در اطلاعیه وگردش گفته شده است که این شرکت در نظر دارد در راستای رعایت قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقای نظام اقتصادی کشور مصوب سال 1394، نسبت به واگذاری بخشی از سرمایه گذاری های خود در شرکت های نگین افق نیایش (100 درصد)، سرمایه گذاری و انبوه سازی پارس میکا کیش (70 درصد)، مجتمع صنعت فولاد بناب (66 درصد)، نساجی کاشمر(58 درصد)، باشگاه گردشگری ایرانیان (49 درصد)، پرستیژلند ایران (31 درصد)، تلاشگران اندیشه کاراد (20 درصد) و تجارت بین الملل هم وطا آریا (15درصد) را با رعایت تمامی تشریفات و ضوابط و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت فرابورس ایران (سهامی عام) اقدام کند.

بر همین اساس از تمامی سرمایه گذاران و متقاضیان دعوت می گردد، درخواست ها و پیشنهاد های خود را حداکثر تا سرانجام وقت اداری روز دوشنبه 27/ 02/ 1400 به دبیرخانه مرکزی بانک گردشگری (سهامی عام) ارسال نمایند. گفته شده که درخواست متقاضیان (برای اشخاص حقوقی) باید شامل مواردی چون امضای درخواست توسط یکی از صاحبان امضای مجاز، معرفی کامل درخواست نماینده و تشریح حوزه فعالیت، میزان سهام (درصد) مورد درخواست، نحوه تسویه ثمن معامله (نقدی، اقساط، انتقال سایر دارایی ها و…) به همراه قید نوع و مشخصات دارایی قابل انتقال، لیست سهامداران عمده، آخرین روزنامه رسمی، اعضای هیات مدیره و صاحبان امضای مجاز، آخرین اساسنامه شرکت و صورت های اقتصادی حسابرسی شده دوساله اخیر باشد.

توضیحات بر اساس این اطلاعیه مبنای قیمت پایه مزایده و انجام معامله به صورت نقدی بر اساس ارزش گذاری توسط کارشناسان رسمی خواهد بود و در شرایط خرید اقساطی، ثمن معامله متناسب با شرایط خریدار و با نرخ تسهیلات مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در قالب عقد مربوطه تعدیل می گردد.

همین طور برای کسانی که قصد خرید با ابزارهای غیرنقدی دارند، گفته شده است: در صورتی که سایر دارایی ها به غیر از وجه نقد رایج کشور (ریال) به عنوان بخشی از ثمن معامله، مورد نظر خریدار باشد، دارایی های پیشنهادی باید مطابق شرایط گفته شده در بالا مورد ارزیابی و قیمت گذاری قرار گیرند. در این اطلاعیه عنوان شده که بانک در پذیرش یا عدم پذیرش هریک یا تمامی درخواست ها و پیشنهاد ها مختار است.

همانطور که گفته شد، بعضی از بانک ها بعد از تغییر نرخ تسعیر اقلام پولی از سوی بانک مرکزی، اقدام به افشای اطلاعات در رابطه با میزان تاثیرگذاری این رویداد نموده اند. در ابلاغیه بانک مرکزی مبنای تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی برای گزارشگری اقتصادی منتهی به سرانجام سال اقتصادی 1399، به منظور اعمال در دفاتر بانک و تهیه صورت های اقتصادی، مبلغ 190هزار ریال برای هر یورو و مبلغ 159 هزار ریال برای هر دلار و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو مشخص شده است.

نرخ قبلی تسعیر اعمال شده در صورت های اقتصادی میان دوره ای قبلی 129هزار ریال برای هر یورو، 110هزار ریال برای هر دلار و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو بود.

تراز مثبت ارزی بانک اقتصاد نوین

بانک اقتصاد نوین در اطلاعیه ای با توجه به شرایط باز ارزی مثبت خود معادل 262 میلیون یورو در سرانجام اسفندماه سال 1399، اعلام نموده است که اعمال نرخ های جدید تسعیر برای این بانک اثر درآمدی خواهد داشت، اما مشخص آثار دقیق و کامل آن بر سود و زیان بانک (مشخص نرخ تسعیر جدید بر اقلام دارایی و بدهی پولی و نیز تاثیر آن بر مطالبات مشکوک الوصول تسهیلات و مطالبات ارزی، ذخایر مربوط و…) منوط به تکمیل فرآیند تهیه صورت های اقتصادی منتهی به 30/ 12/ 1399 بانک خواهد بود. گفته شده است، صورت های اقتصادی مزبور در دست تهیه بوده و در موعد مقرر برای اطلاع عموم سهامداران محترم اعلام می گردد.

خالص دارایی ارزی 332 میلیون دلاری بانک پارسیان

بانک پارسیان هم در یک اطلاعیه از رقمی حدود 332 میلیون دلار به عنوان شرایط باز ارزی مثبت خود در تاریخ 30/ 12/ 1399خبر داده است. گفته شده که با اعمال نرخ های قید شده در بخشنامه فوق و لحاظ هزینه مطالبات مشکوک الوصول و اقتصادیات متعلقه، قطعا بانک با افزایش درآمد روبرو خواهد شد که مشخص آثار واقعی آن بر صورت سود و زیان بانک، مستلزم تکمیل فرآیند تهیه صورت های اقتصادی بانک و حسابرسی آن و نیز رسیدگی مقامات اقتصادیاتی خواهد بود.

خالص دارایی ارزی 25 میلیون یورویی بانک کارآفرین

بانک کارآفرین هم با توجه به شرایط باز ارزی مثبت خود معادل 25 میلیون یورو در سرانجام اسفند ماه سال 1399، اعمال نرخ های جدید تسعیر برای بانک را دارای اثر درآمدی مثبت دانسته و مانند دو بانک قبلی اعلام نموده است، مشخص آثار دقیق و کامل آن بر سود و زیان بانک منوط به تکمیل فرآیند تهیه صورت های اقتصادی بانک خواهد بود.

خالص دارایی ارزی 660 میلیون دلاری بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد هم در یک اطلاعیه اعلام نموده، با توجه به شرایط مثبت باز ارزی بانک حدود 660 میلیون دلار در تاریخ 30/ 12/ 1399 و با اعمال نرخ های قید شده در بخشنامه بانک مرکزی و لحاظ هزینه مطالبات مشکوک الوصول و اقتصادیات متعلقه، قطعا بانک با افزایش درآمد روبرو خواهد شد که مشخص آثار واقعی آن بر صورت سود و زیان بانک، مستلزم تکمیل فرآیند تهیه صورت های اقتصادی بانک و حسابرسی آن و نیز رسیدگی مقامات اقتصادیاتی خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط با بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس خبرنگاران بخوانید.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6825

به "افشای اطلاعات با موضوع تغییر تسعیر ارز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشای اطلاعات با موضوع تغییر تسعیر ارز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید