آمریکا به سوی وخامت روابط با روسیه در حرکت است

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز سه شنبه درباره روابط مسکو- واشنگتن در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: روابط با آمریکا فقط جهنمی نیست. من شخصاً چنین موارد بدی را به خاطر نمی آورم. حتی از جنگ سرد هم بدتر است. سفیران در کشورهای خود می نشینند. بعد از این چه خواهد شد؟ گزینه توسعه روابط چیست؟

آمریکا به سوی وخامت روابط با روسیه در حرکت است

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص ادامه داد: اگر این فقط به ما بستگی داشت، احتمالاً به روابط عادی برمی گشتیم و به عنوان یک گام اول و به نظر من واضح و نه چندان سخت همه اقداماتی را که برای محدود کردن کار دیپلمات های روسیه در آمریکا انجام شد لغو می شدند.

سرگئی لاوروف در ادامه افزود: ما این پیشنهاد (عادی سازی روابط) را به محض ادای سوگند و روی کار آمدن دولت بایدن ارائه کردیم. من این را به بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) گفتم؛ اما دولت آمریکا در همان شیب در حرکت است.

لاوروف در این مصاحبه گفت: من گفتم که گام آشکار برای ما خنثی کردن همه چیزهایی است که باراک اوباما آغاز کرد. هنگامی که چند هفته قبل از اینکه ریاست جمهوری را تَرک کند، اقدامات تحریک آمیز را آغاز کرد؛ اموال روسیه را توقیف و با نقض تمام کنوانسیون های وین، دیپلمات های روسی را اخراج کرد.

وی در این باره گفت: سپس یک واکنش زنجیره ای بوجود آمد. به هر حال، ما مدت هاست که شکیبا بودیم. ما تا تابستان 2017 صبر کردیم تا پاسخ دهیم چون دولت ترامپ از ما خواست که به افراط و تفریط های دولت اوباما که کاخ سفید را تَرک می کرد پاسخ ندهیم. اما دولت ترامپ پیروز نشد این شرایط را به حالت عادی بازگرداند. بنابراین ما باید کم و بیش پاسخ مشابهی را می دادیم.

رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا در این باره تأکید کرد: می بینیم که دولت بایدن نیز در همین راستا ادامه می دهد. اگرچه در گفتگوی بین پوتین و بایدن که اندکی پس از تحلیف برگزار گردید و در گفتگوی من با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، همتایان آمریکایی ما به ما گفتند که آنها در حال آنالیز جدی روابط با روسیه هستند و امیدوارند که بسیاری از موارد روشن گردد. اما نتیجه این مکالمه تحریم های جدیدی بود که ما مجبور شدیم به صورت متقابل پاسخ دهیم.

سرگئی لاوروف توضیح داد: از جمله مسائل، اختلاف قابل توجهی در تعداد دیپلمات ها و کارمندان است که در نمایندگی های دیپلماتیک آمریکا در روسیه کار می نمایند که بیش از تعداد دیپلمات های ما در ایالات متحده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6774

به "آمریکا به سوی وخامت روابط با روسیه در حرکت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا به سوی وخامت روابط با روسیه در حرکت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید