20 رمز و راز جالب برای متقاعد کردن دیگران
به گزارش نوای پرنده پارسی، همه ما معمولاً تمایل زیادی به متقاعد کردن دیگران و پذیرش سخنان خود از جانب اطرافیان داریم. برای این منظور، در درجه اول احتیاج است تا به سخنان خود اعتقاد داشته باشیم. در چنین شرایطی، حتی اگر سایرین با نظراتمان موافق نباشند، باز هم نسبت به پذیرش آن ها تمایل خواهند داشت! به طور کلی، روش های روان شناختی بسیاری برای متقاعد کردن مخاطبین وجود دارد. در این مقاله، 20 روش کاربردی به منظور نفوذپذیری بر افراد و متقاعد کردن سایرین را مورد آنالیز قرار می دهیم.
1. در بیان سخنان خود شفاف باشید
به طور کلی، برای انتقال مفهوم سخنان خود باید شفاف و واضح سخن بگویید. همچنین برای تأثیرپذیری بیانات و بهبود توانایی متقاعد کردن مخاطبین احتیاج است تا از مبهم گویی و در لفافه حرف زدن اجتناب کنید. در واقع، بیان سخنان به روشی محکم، قاطع و شفاف موجب می شود تا مخاطب از آن ها تأثیر گرفته و نظراتتان را بپذیرد. نباید فراموش کنید که فن بیان اهمیت بسیار بالایی برای این موضوع دارد.
به علاوه، توجه داشته باشید که از بیان سخنانی نادرست دوری کنید. چرا که مخاطبان به راحتی می توانند متوجه نادرست بودن نظرات غیرواقعی شوند. در چنین شرایطی، به سختی می توانید اعتبار اولیه خود را بازیافته و توانایی سخن گفتن در جمع اطرافیان را داشته باشید!
2. به استدلال های طرف مقابل خود فکر کنید
پیش از آغاز بحث، استدلال های احتمالی مخاطبین برای رد کردن سخنانتان را متصور شوید. در چنین شرایطی، می توانید روش هایی به منظور نفوذ بر مخالفین یافته و کوشش کنید تا در مقابل استدلال های آن ها حرفی برای گفتن داشته باشید.
در واقع، تصویرسازی از استدلال های احتمالی مخاطبین موجب می شود تا در صورت مواجهه با چنین شرایطی کنترل خود از دست نداده، تسلط بیشتری بر جلسه داشته و تأثیرگذاری لازم را بر حاضرین داشته باشید.
3. شوخ طبع باشید
به طور کلی، با بیان سخنان خود در قالب شوخی هایی مؤدبانه به راحتی می توانید تأثیر نظرات خود را افزایش دهید. در واقع، هنگامی که موجب لبخند و خنده دیگران می شوید، راحت تر می توانید توافق آن ها را به دست آورید. بنابراین همیشه به خاطر داشته باشید که روشی مؤثر برای متقاعد کردن و جلب نظر اطرافیان استفاده از خصوصیت شوخ طبعی است.
4. بیانات خود را تکرار کنید
برای افزایش تأثیر سخنان خود و متقاعد کردن مخاطبین می توانید از روش تکرار بهره ببرید. در واقع، تکرار بعضی کلمات، عبارات و تصاویر به منظور تأکید روی موضوع اصلی به احتمال زیاد تأثیرپذیری سخنان را افزایش می دهد. البته میزان تکرار بعضی کلمات یا نظرات به خود گوینده بستگی دارد اما نباید به گونه ای باشد که منجر به خستگی مخاطبین یا کسالت آور بودن جلسه شود.
5. بدترین حالت ممکن را متصور شوید
به منظور افزایش تأثیرپذیری سخنان خود می توانید با مطرح کردن بدترین حالات ممکن دیگران را به پذیرش موضوع مد نظر تشویق کنید. در واقع، مخاطبین اگر بدانند که در صورت نپذیرفتن چیزی چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهند، به احتمال زیاد مخالفتی با موضوع مطرح شده نخواهند داشت.
6. از واژه های قدرتمند بهره ببرید
برای متقاعد کردن دیگران می توانید از تأثیر واژه ها و عبارات قدرتمند در بیان نظرات خود بهره ببرید. در واقع، به کارگیری کلمات و عباراتی همچون برای اینکه، فقط، به این دلیل که، هنوز یا آمارها نشان داده اند که … تأثیری فوق العاده بر دیگران داشته و به نوعی به نظراتتان اعتبار می بخشند. بنابراین اگر سعی کنید تا با مهارت های لازم از قدرت کلمات بهره ببرید، می توانید روی فرایند تصمیم گیری مخاطبین تأثیری مثبت داشته باشید.
7. اعتماد اطرافیان را جلب کنید
به طور ناخودآگاه مخاطبین در برابر کسانی که سعی دارند تا نظراتشان را تغییر دهند، محتاطانه رفتار می نمایند. از همین رو، یکی از مهم ترین گام های متقاعد کردن دیگران جلب اعتماد آنان است. در واقع، به منظور افزایش نفوذپذیری سخنانتان روی دیگران احتیاج است تا صادق و بی ریا بودن خود را به ایشان ثابت نموده و نظراتی مثبت بیان کنید. همچنین به منظور تأثیرپذیری هر چه بیشتر نظراتتان سعی کنید تا تسلط کافی روی سخنان خود داشته باشید.
بیشتر بخوانید: 8 مورد از مهم ترین اصول و فنون مذاکره برای موفقیت در مذاکرات
8. رفتاری صمیمانه داشته باشید
به منظور افزایش تأثیرگذاری کلام و متقاعد کردن دیگران سعی کنید تا از لحن بیانی صمیمانه و خوشایند بهره ببرید. در واقع، چنین کاری موجب می شود تا حس اطمینان لازم به منظور پذیرش سخنانتان را به مخاطب منتقل کنید. به طور کلی، همه افراد در صورتی که حس خوشایندی در خودشان ببینند، تمایل بیشتری به پذیرش سخنان گوینده خواهند داشت.
9. مخاطبتان را تمجید کنید
بدیهی است که همه افراد تأثیری مثبت از تمجید و تعریف می گیرند. همچنین به افرادی اعتماد می نمایند که حس بهتری نسبت به ایشان دارند. بنابراین به منظور افزایش تأثیر نظرات خود تعریف از مخاطبین را امتحان کنید. به طور خاص، در زمینه هایی از مخاطب خود تمجید کنید که کمتر کسی متوجه نقاط قوتشان می شود.
10. به دنبال نقاطی مشترک با مخاطبین خود باشید
از جمله دیگر نکات کاربردی به منظور متقاعد کردن دیگران، بیان نقطه نظرات و ایده هایی مشابه با آن ها است. در واقع، به منظور تأثیرگذاری سخنان خود می توانید افکار و ایده هایی همسان با نظرات مخاطبین را بیان کنید و به آن ها نشان دهید که نگرانی هایشان را درک نموده و با ایشان همدردی می کنید.
11. اعتمادبه نفس داشته باشید
به طور کلی، هیچ خصوصیتی همانند داشتن اعتمادبه نفس نمی تواند قدرت نفوذپذیری نظرات افراد را افزایش دهد. از همین رو، دقت داشته باشید تا با اعتمادبه نفس و تسلطی کافی نظرات و ایده های خود را بیان کنید. به علاوه، سعی کنید تا مباحثی را مطرح کنید که در درجه اول خودتان به چنین موضوعاتی اعتقاد و باور داشته باشید. در چنین شرایطی، اعتمادبه نفس کافی برای متقاعد کردن مخاطبان خواهید داشت.
12. در رفتار خود سیاست به خرج بدهید!
با مخاطبین خود به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید تا با شما چنین رفتاری داشته باشند. برای مثال، از لحن مناسب در مصاحبه بهره ببرید، هرگز سر کسی فریاد نکشید یا کاری نکنید که دیگران احساس نادانی داشته باشند. همچنین در مصاحبههای خود به خاطر داشته باشید که هدفتان متقاعد کردن مخاطبین بوده و نباید با آن ها مشاجره کنید. بنابراین سعی کنید تا به مخاطب خود احترام بگذارید.
بیشتر بخوانید: با افراد توهین نماینده چگونه برخورد کنیم؟
13. از کلمات تأکیدی بهره ببرید
استفاده از جملات، عبارات و پرسش های تأکیدی و مطرح کردن نظرات خود در قالب پرسش هایی که پاسخشان را می دانید، از جمله دیگر روش های متقاعد کردن مخاطبین است. در حقیقت، استفاده از چنین روشی و پرسیدن سؤالاتی با پاسخ های معین موجب می شود تا روی نظرات مربوطه تأکید بیشتری داشته باشید و به این طریق احتمال پذیرش آن ها را از جانب مخاطبین افزایش می دهید.
14. فروتنانه رفتار کنید
همان طور که می دانید، کمتر کسی تمایلی به شنیدن و پذیرفتن سخنان افراد خودخواه، مغرور و متکبر دارد؛ بنابراین به منظور افزایش تأثیرگذاری افکار و نظرات خود رفتاری فروتنانه داشته باشید. به علاوه، حتی در صورتی که کاملاً از درستی نظرات خود مطمئن باشید، آن را به مخاطبین تحمیل نکنید؛ بلکه رفتاری متواضعانه داشته و واقع بین باشید تا به روش مناسب تری سخنان خود را به منظور پذیرش از جانب مخاطبین بیان کنید.
15. انتظارات مخاطبین را برآورده کنید
به طور کلی، متقاعد کردن دیگران احتیاجمند مدیریت و برآورده کردن انتظارات مخاطبین و جلب اعتماد آنان است. به عبارت بهتر، ترغیب مخاطبین برای پذیرش و تأیید ایده ها و نظرات گوینده با برآوردن انتظارات آنان امکان پذیر خواهد بود.
برای مثال، مدیری که قول افزایش 5 درصدی حقوق کارکنان را داده و در خاتمه ماه حقوق آنان را به میزان 7 یا 8 درصد افزایش می دهد، نزد مخاطبین از اعتماد بیشتری برخوردار بوده و به راحتی می تواند آن ها را متقاعد کند. حال آن که مدیرانی که به سخنان خود متعهد نیستند، از اعتباری نزد کارکنان برخوردار نبوده و کمتر کسی می تواند به سخنانشان اعتماد کند.
16. زمینه سازی کنید
یکی از اصول ضروری به منظور متقاعد کردن مخاطبین این است که پیش از آغاز بحث زمینه لازم برای پذیرش سخنان و نظرات خود را ایجاد کنید. در واقع، با فراهم کردن استانداردی نسبی برای تأیید سخنان خود می توانید احتمال پذیرش نظراتتان را از جانب مستمعین افزایش دهید.
17. در مخاطبین خود ضرورت ایجاد کنید
از جمله دیگر نکات مؤثر به منظور پذیرش سخنان گوینده القای حس احتیاج و ضرورت برای مخاطبین است. در واقع، ایجاد انگیزه برای احساس احتیاج به چیزی در مخاطبین موجب می شود تا به راحتی توانایی متقاعد کردن آن ها را داشته و تأثیرگذاری سخنان خود را افزایش دهید.
18. از قدرت پیش بینی بهره ببرید
گاهی اوقات می توان برای متقاعد کردن دیگران چندین واقعیت کوچک را بیان نموده و نتایجی قابل پیش بینی از آن ها گرفت. به عبارت بهتر، بیان اتفاقاتی که قابل پیش بینی هستند موجب می شود تا مخاطبین به گوینده اعتماد بیشتری داشته و نسبت به سخنان وی باور داشته باشند. همچنین اطمینان از امکان وقوع بعضی موضوعات موجب می شود تا مخاطبین نسبت به پذیرش نظرات و موضوعات مطرح شده تشویق شوند.
19. به صورت هدفمند عصبانی شوید!
بعضی مواقع ایجاد شرایط تنش زا موجب می شود تا مخاطبین از مواضع خود کنار کشیده و تمایلی به شنیدن سخنان گوینده نداشته باشند. بنابراین دقت داشته باشید تا از این روش به صورت هوشمندانه و هدفمند بهره ببرید. در واقع، اعمال فشاری هوشمندانه روی مخاطب و عصبانیت در بعضی شرایط خاص موجب تأکید روی نظرات شده و احتمال پذیرش سخنان و ایده های مطرح شده را افزایش می دهد.
20. سعی کنید تا اولین پیشنهاد را ارائه دهید
به طور معمول، اولین پیشنهاد ارائه شده تأثیر به مراتب بیشتری نسبت به نظرات، ایده ها و پیشنهادات بعدی دارد. به عبارت دیگر، چنانچه مخاطبین نسبت به تأکید روی موضوعی خاص ترغیب شوند، سایر نظرات و تصمیم گیری های آن ها نیز بر اساس مقایسه موارد مطرح شده با موضوع اول صورت می پذیرد. بنابراین به منظور افزایش احتمال تأیید سخنان خود سعی کنید تا نظرات و ایده های خود را در همان ابتدای کار بیان کنید.
جمع بندی
در این مقاله، راه کارهایی به منظور داشتن مهارت متقاعد کردن دیگران را برشمرده و گفتیم که به چه طریقی می توان از قدرت نفوذپذیری لازم برای بیان نظرات، ایده ها و افکار خود در میان مخاطبین برخوردار بود. بنابراین با به کارگیری چنین روش هایی می توانید از اعتبار و همچنین اعتمادبه نفس لازم برای بیان نظرات و متقاعد کردن سایرین برخوردار شوید. در خاتمه، از شما دعوت می کنیم تا دیدگاه ها و تجربیاتتان را در رابطه با راه کارهایی که برای افزایش تأثیرگذاری نظرات خود به کار می گیرید، با ما و سایر کاربران انگیزه در میان بگذارید.
منبع: مجله انگیزهbestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.