کمترین و بیشترین شاخص کیفیت آب های سطحی مربوط به کدام منطقه ها است؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، سرپرست معاونت توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: برابر ارزیابی کیفیت آب های سطحی، کمترین مقدار شاخص کیفیت مربوط به کانال ها و مسیل ها در منطقه ها غربی، جنوب غربی و جنوب شرقی تهران و بیشترین مقدار شاخص کیفیت مربوط به کانال ها و مسیل ها در منطقه ها شمال و شمال غرب شهر تهران است.

کمترین و بیشترین شاخص کیفیت آب های سطحی مربوط به کدام منطقه ها است؟

به گزارش ایسنا، زهره حسامی با اشاره به اینکه شاخص کیفیت آب یکی از شاخص های مهم در ارزیابی کیفیت آب های سطحی است، درباره تغییرات آلودگی آب تهران اظهار کرد: روش تهیه نقشه کیفیت آب براساس روی هم گذاری اطلاعات مربوط به پارامتر های فیزیکی، شیمیایی و زیست شناختی آب های سطحی است. براساس نتایج به دست آمده در طول مسیل ها و کانال های تهران از شمال به سمت جنوب این شاخص دارای نواساناتی است. کمترین مقدار شاخص کیفیت مربوط به کانال ها و مسیل ها در منطقه ها غربی، جنوب غربی و جنوب شرقی تهران و بیشترین مقدار شاخص کیفیت مربوط به کانال ها و مسیل ها در منطقه ها شمال و شمال غرب شهر تهران است.

وی درباره رودخانه های تهران از شمال به سمت جنوب که در این شاخص دارای نواساناتی هستند، گفت: بیشترین تغییرات مربوط به رودخانه کن و چیتگر در غرب تهران و کمترین این مقدار مربوط به رودخانه حصارک، فرحزاد، دربند و درکه در بخش شمالی شهر تهران است.

حسامی تاکید نمود: از نظر شاخص کیفیت، طول غالب در رودخانه های حصارک، فرحزاد و دربند در طبقات با کیفیت مطلوب قرار دارند و رودخانه های چیتگر و سرخه حصار در طبقات با کیفیت نامطلوب قرار می گیرند.

آیا اصناف بر آلودگی آب تهران تاثیرگذار هستند؟

سرپرست معاونت توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن اشاره به اینکه 9 گروه از اصناف و واحد های خدماتی - فراوریی به عنوان منابع اثرگذار بر کیفیت منابع آب شناسایی شدند، شرح داد: تعمیرگاه ها و مراکز خدمات خودرو غالبا دارای پساب ها، پسماند های شیمیایی و آلودگی های مربوط به مشتقات نفتی هستند. این مراکز اگر استاندارد های لازم را در نظر نگیرند ممکن است خسارات سنگینی بر پیکره محیط زیست وارد نمایند.

کارواش ها؛ منبع جدی تهدید منابع آب تهران

سرپرست معاونت توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره اینکه در بین اصناف مربوط به خدمات خودرو، کارواش ها یک منبع جدی تهدید برای منابع آب تهران هستند، گفت: براساس آخرین آنالیز ها از کارواش های سطح شهر تهران در سال 1400، تعداد 452 مورد شناسایی شده است. منبع تامین آب در کارواش ها چاه عمیق، قنات، آب تانکر و بعضا آب شرب است و محل دفع پساب فراوریی آن ها به وسیله چاه جذبی، اگوی (سیستم دفع فاضلاب به روش مختلط) شهری، تخلیه به وسیله سپتیک و تانکر، تخلیه داخل مسیل، انهار و کانال های سطحی و در موارد محدودی انجام تصفیه، بازچرخانی و استفاده مجدد از آن است.

حسامی درباره نظارت بر فعالیت این کارواش ها اظهار کرد: تمامی این واحد ها به وسیله ادارات محیط زیست منطقه ها مورد آنالیز و ارزیابی بعلاوه به منظور راستی آزمایی و صحت سنجی اطلاعات دریافتی از منطقه ها، 110 واحد (در هر منطقه 5 واحد) به وسیله کارشناسان اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار نیز مورد آنالیز دوباره قرار گرفته است.

بیمارستان­ ها؛ دارای خطرناک­ ترین پسماند و پساب در بین همه مراکز

وی با بیان اینکه بیمارستان ها خطرناک ترین پسماند و پساب را در بین همه مراکز فراوری پسماند می نمایند، گفت: بی توجهی به سیستم های دفع مبتنی بر روش های علمی ممکن است باعث بروز مشکلاتی جدی در رابطه با منابع آب گردد. آلودگی میکروبی منابع آب می تواند حیات را برای همه مختل کند. بیمارستان ها در ردیف منابع بسیار خطرآفرین برای سلامت آب و خاک به حساب می آیند بنابراین انجام مطالعات دقیق درباره سهم بیمارستان ها و پسماند ها و پساب های پزشکی بهداشتی در آلودگی آب و خاک امری لازم است و آلودگی این مراکز باید به صورت جدی کنترل گردد.

کارخانه ­ها و اصناف فراوریی از منابع بالفعل تخریب منابع آب

حسامی با اشاره به اینکه کارخانه ها و اصناف فراوریی نیز به علت رهاسازی پساب ها و پسماند ها همیشه یکی از منابع بالفعل تخریب منابع آب هستند، شرح داد: اغلب صنایع و واحد های فراوریی در محدوده و پیرامون شهر تهران بیش از نیم قرن پیش پیشرفته اند و در آن موقع استاندارد های محیطی و سلامت آب و خاک هیچ جایگاهی در برابر توسعه صنعتی نداشت. امروزه اثرات سوء این واحد ها بر محیط زیست شهر تهران به خوبی قابل لمس است. به عنوان نمونه قالیشویی ها به علت استفاده از آب در حجم بالا و در نتیجه فراوری پساب زیاد می توانند اثراتی مخرب بر منابع آب بگذارند.

وی اضافه کرد: پساب این واحد ها در اغلب موارد دارای آلودگی فیزیکی و شیمیایی و در بعضی موارد نیز دارای آلودگی های میکروبی است بنابراین توجه به سیستم فاضلاب این اصناف و واحد های خدماتی می تواند به مقدار قابل توجهی سلامت محیط زیست شهری را از منظر آب بهبود بخشد.

اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی آب تهران

سرپرست معاونت توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی منابع آب تهران شرح داد: شناسایی و پایش منابع آلاینده اصناف، انجام گشت و پایش مشترک با اداره محیط زیست شهرستان تهران، آموزش و فرهنگ سازی در زمینه های مختلف مانند برگزاری دوره های آموزشی برای اصناف و شهروندان، یاری و همکاری در تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب و لایروبی مسیل ها و کانال ها از اقداماتی است که به وسیله شهرداری تهران برای کاهش آلودگی منابع آب تهران صورت گرفته است.

حسامی در انتها گفت: کنترل و نظارت بر مصرف کود ها و سموم شیمیایی، کاهش استفاده از نمک جهت عملیات برف روبی و یخ زدایی، پایش دوره ای منظم پنج ساله منابع آب سطحی و زیرزمینی و پیگیری مجدانه و مطالبه گرانه برطرف نقاط انفصال شبکه جمع آوری فاضلاب از دیگر اقداماتی است که اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار در این زمینه انجام داده است.

منبع: فرارو
انتشار: 26 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7803

به "کمترین و بیشترین شاخص کیفیت آب های سطحی مربوط به کدام منطقه ها است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمترین و بیشترین شاخص کیفیت آب های سطحی مربوط به کدام منطقه ها است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید