وزیر نفت: برنامه ریزی برای شروع طرح های توسعه میدان های گازی کرمانشاه

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران - معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به شروع عملیات اجرایی طرح پتروشیمی اسلام آباد غرب گفت: این طرح ده ها واحد صنعتی را به دنبال خود فعال می نماید و با برنامه ریزی های وزارت نفت برای توسعه میدان های گاز و اجرای دیگر طرح های پتروشیمی، آینده روشنی برای استان کرمانشاه پیش بینی می گردد.

وزیر نفت: برنامه ریزی برای شروع طرح های توسعه میدان های گازی کرمانشاه

اسحاق جهانگیری، عصر روز شنبه (18 بهمن ماه) در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه گفت: اقتصاد کشور در سال های پس از انقلاب اسلامی با مسائل جدی روبه رو شده و برخی از این مسائل به مسائل ماندگار و بیماری های مزمن مالی تبدیل شده اند که حل آنها احتیاجمند اصلاحات ساختاری است.

وی اضافه نمود: حل مسائل مالی در کنار راهکارهای مالی احتیاجمند راهکارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و همکاری قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی است و همه باید عزم خود را جزم نمایند تا مسائل مالی کشور حل وفصل گردد.

معاون اول رئیس جمهوری توضیح داد: در سال های اخیر افزون بر کوشش برای حل مسائل ساختاری که همیشه مطرح بوده است، گام هایی جدی برای کاهش تورم، اشتغال زایی و بهبود مالی برداشته شده و دولت کوشش کرد، اقتصاد کشور سال به سال عظیم تر گردد و تورم تک رقمی باشد تا مردم طعم تورم تک رقمی را بچشند.

جهانگیری با اشاره به اینکه در سه سال اخیر افزون بر بیماری های مزمن مالی با دو پدیده جدید روبه رو شدیم که به شدت اقتصاد کشور را زیر فشار قرار داد، مطرح نمود: یکی از این پدیده ها، تحریم های ظالمانه آمریکا بود که به تعبیر خودشان جنگی مالی علیه ملت ایران به راه انداختند و به واسطه تحریم ها، تحریک های ساختاری در جهان ایجاد کردند که زهر چشم بگیرند.

وی ادامه داد: زمانی که دولت در حال کوشش برای بی اثر کردن تحریم های ظالمانه آمریکا بود با پدیده جدید دیگری با عنوان کرونا روبه رو شدیم که همه مردم جهان و اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داد و ضربه های سنگینی به اقتصاد همه کشورها وارد کرد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به شروع کار اجرای پتروشیمی اسلام آباد غرب گفت: بدون تردید این طرح عظیم، ده ها واحد صنعتی را به دنبال خود فعال می نماید و با برنامه ریزی های وزارت نفت برای توسعه میدان های گازی و اجرای دیگر واحدهای پتروشیمی، آینده روشنی برای استان پیش بینی می گردد، پیغام این دست طرح ها حرکت به سمت صنعتی شدن استان است.

جهانگیری با اشاره به موضوع پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه اضافه نمود: از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا می خواهم که به منظور شتاب در فرایند در پیشرفت پروژه محکم تر پای کار بیاید و در این زمینه آمادگی دارم با حضور سهامداران و پیمانکار نشست هایی برگزار کنم تا این پالایشگاه هرچه سریع تر به نتیجه برسد. تکمیل این پروژه حق مردم کرمانشاه است و قرارگاه خاتم الانبیا با توجه به امکاناتی که دارد می تواند در این زمینه بسیار یاری کند.

وزیر نفت: برنامه ریزی برای شروع طرح های توسعه میدان های گازی کرمانشاه

وزیر نفت اعلام نمود: کوشش داریم توسعه میدان گازی باباقیر را که ظرفیت برداشت از آن روزانه 6 تا 7 میلیون مترمکعب گاز غنی برآورد شده است به همراه دیگر میدان های کوچک استان کرمانشاه در دولت دوازدهم شروع کنیم.

بیژن زنگنه در نشست اقتصاد مقاومتی در محل استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه استان کرمانشاه با اجرایی شدن طرح پتروشیمی اسلام آباد غرب به عنوان چهارمین طرح پتروشیمی این استان به سومین قطب پتروشیمی کشور تبدیل می گردد، اظهار کرد: ما چند کار برای کرمانشاه در نظر گرفتیم که فرصت های طلایی برای استان به شمار می آید.

وی با بیان اینکه اجرای 2 میلیارد دلار پروژه در منطقه گیلان غرب و سرپل ذهاب در نظر گرفته شده است، شرح داد: توسعه میدان های گازی از جمله امام حسن، باباقیر، بیستون و… برنامه ریزی شده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه کوششمان این است توسعه میدان گازی باباقیر با ظرفیت برداشت روزانه 6 تا 7 میلیون مترمکعب گاز غنی را در این دولت شروع کنیم، توضیح داد: ظرفیت برداشت گاز از میدان بیستون روزانه حدود یک میلیون مترمکعب برآورد می گردد، همچنین کوشش داریم گازهای همراه نفت در میدان های نفتی نفت شهر، سومار، دلاوران و سامان را جمع آوری و در یک پالایشگاه گازی نزدیک گیلان غرب شیرین سازی و جداسازی کنیم تا گاز متان به شبکه سراسری گاز کشور تزریق و بقیه برای خوراک پتروشیمی مصرف گردد.

زنگنه توضیح داد: برای اجرای این طرح ها با همکاری تنگاتنگ استانداری کرمانشاه مشاوره گرفته شده است، امروز هم برای مشاوره صنعتی با صنعتگران استان نشستی ترتیب داده است تا توانایی و ظرفیت صنعتی این استان آنالیز گردد.

وی یکی از مسائل عظیم استان کرمانشاه را کمبود اشتغال عنوان و بر ضرورت تقویت واحدهای فنی و حرفه ای تأکید کرد و گفت: بسیاری از تخصص های مورد احتیاج در استان موجود نیست، بنابراین مجبوریم آنها را از جاهای دیگر هم تأمین کنیم.

وزیر نفت با اشاره به توسعه بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی در استان کرمانشاه گفت: هلدینگ خلیج فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) قرار است برای بخشی از طرح های پایین دست پتروشیمی از جمله طرح های اتیلن اکساید مورد استفاده در صنعت فراوری لاستیک های مصنوعی در این استان 300 میلیون دلار سرمایه گذاری کند.

زنگنه ادامه داد: قرار است سه پارک کریستال ملامین، پلی اتیلن و متیل آمین ساخته شوند و بخشی از این طرح ها در اورمانات انجام می گردد تا تعادل منطقه ای و عدالت جمعیتی هم برقرار گردد.

وی ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر تهیه سامانه ای برای جذب سرمایه در استان کرمانشاه گفت: متأسفانه ظرفیت منابع استان چندان بالا نیست، اما سعی کردیم از ظرفیت گاز موجود نهایت بهره را ببریم و در صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی کار خوبی می گردد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه 95 درصد استان کرمانشاه از نعمت گاز بهره مند هستند که البته توزیع گازرسانی یکسان نیست، اضافه نمود: 1500 میلیارد تومان برای گازرسانی در استان هزینه شده و اندکی منابع دیگر احتیاج است تا تعادل گازرسانی در شهرستان های مختلف استان برقرار گردد، گازرسانی امکان عظیمی برای توسعه صنعتی و حفظ محیط زیست فراهم نموده است.

زنگنه با تأکید بر لزوم یاری به توسعه استان کرمانشاه و مردم آن که در جنگ شاهد فداکاری های بسیار آنان بودیم، اظهار کرد: البته زمان زیادی از جنگ گذشته است، جهش مالی برخی از کشورها جهان 30 سال هم نیست، حال باید همت و کوشش کنیم تا این استان توسعه یابد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6313

به "وزیر نفت: برنامه ریزی برای شروع طرح های توسعه میدان های گازی کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر نفت: برنامه ریزی برای شروع طرح های توسعه میدان های گازی کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید