همه نکاتی که درباره دروازه قرآن شیراز باید بدانیم

به گزارش نوای پرنده پارسی، ایران اسلامی با پیشینه ای تاریخی پر از جذابیت های فرهنگی و گردشگری است که اگر به آنها پرداخته شود میتواند خود مولد اقتصاد باشد از شهرهای زیبای کشورمان میتوان به شیراز اشاره نمود که از قدیمیترین نشانه های تمدن پارسی تا مظاهر جامعه مدرن اسلامی ایرانی را در خود دارد، یکی از نشانه های جالب توجه شیراز دروازه قران است که یک اثر هنری با ایده ای جالب ساخته شده است، در این دروازه قرآن قرار داده بودند تا به رسم  قدیمی ما ایرانی ها مسافرین با عبورد از زیر قرآن متبرک و بیمه شوند در ادامه حقایق دیگری را نیز از دروازه قرآن شیراز برایتان خواهیم گفت.

همه نکاتی که درباره دروازه قرآن شیراز باید بدانیم

دروازه قرآن شیراز، یکی از قدیمی‌ترین دروازه‌های شیراز است که امروز از آن به‌عنوان یک اثر تاریخی یاد می‌شود. بنای این دروازه به دوره عضدالدوله دیلمی بازمی‌گردد.

شیراز، شهر زیبایی‌ها و عشق، آثار تاریخی و طبیعی زیادی را در دل خود جای‌داده است و همه ما شیراز را به‌عنوان یکی از بهترین و زیباترین شهرهای ایران می‌شناسیم. یکی از آثار تاریخی که زیبایی شیراز را چندین برابر کرده است، دروازه قرآن است که پیشینه‌ای تاریخی دارد. این دروازه زیبا در دسته قدیمی‌ترین دروازه‌های ایران قرار دارد و بنای اولیه آن به دست عضدالدوله دیلمی ساخته‌شده است.

در این مطلب به سراغ حقایق و مطالب جالب در رابطه با دروازه قرآن شیراز رفته‌ایم، با ما همراه باشید تا این دروازه تاریخی را بهتر بشناسید:

  • شیراز درگذشته دارای شش دروازه بود که نام این دروازه‌ها عبارت است از: دروازه قرآن، دروازه اصفهان، دروازه سعدی، دروازه قصابخانه، دروازه کازرون و دروازه شاه داعی الی اله.
  • در عصر قاجار دروازه قرآن براثر عوامل طبیعی و زلزله، آسیب زیادی دید ولی در سال‌های بعد به دست محمد زکی خان نوری مرمت و بازسازی شد.
  • این بنا درگذشته در نزد مردم از اهمیت بالایی برخوردار بود و مردم در روزهای اول ماه از شهر خارج می‌شدند و دوباره از زیر این دروازه وارد شهر می‌شدند.
  • در سال 1315، بنای کهن دروازه قرآن، به دست شهردار وقت شیراز تخریب شد و در سال 1328 دروازه جدیدی در نزدیکی بنای دروازه قدیمی به همت بازرگان شیرازی، حاج حسین ایگار معروف به اعتماد التجار ساخته شد.
  • دروازه قرآن ابتدا در زمان عضد الدوله ساخته شد و قرآنی در آن جای‌داده شد تا مسافرانی که از زیر این دروازه رد می‌شوند، بیمه و متبرک شوند. در دوران کریم‌خان زند، این دروازه بازسازی شد.
  • در پیشانی شمالی طاق جدید، آیه 9 سوره اسرا و بر پیشانی جنوبی و به سمت شهر شیراز، آیه 88 سوره اسرا، در گوشه غربی طاق هم آیه 9 سوره حجر نوشته‌شده است.
  • در کنار دروازه قرآن شیراز، مجموعه‌ای تفریحی وجود دارد و قبر خواجوی کرمانی، شاعر ایرانی در آن واقع‌شده است و به همین دلیل به بوستان خواجوی کرمانی شهرت دارد. بالاتر از مقبره خواجوی کرمانی، سه غار وجود دارد که یکی از آن‌ها محل خلوت کردن عرفا و زاهدان به خدا بوده است. غار بعدی، دهانه‌ای بلند با طاق ضربی دارد و قبر خواجه عمادالدین محمود، وزیر معروف شاه شیخ ابواسحاق اینجو، قرار دارد.
  • در بازسازی دوران زندیه، اتاقی در بالای دروازه اضافه شد و دو جلد قرآن نفیس به خط سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری، در این اتاقک قرار داده شد.
  • قرآن‌های نفیس ساخته‌شده در عصر زندیه به قرآن هفده من معروف است، امروز قرآن‌های قدیمی دروازه قرآن به موزه پاریس منتقل‌شده‌اند.
  • دروازه جدید تفاوت‌هایی با دروازه کهن داشت، این دروازه ابعادی بزرگ‌تر داشت و شامل دهانه قوس تیزه دار و دو ورودی کوچک در دو طرف دروازه، می‌شد.
  • در بنای دروازه قرآن جدید آیاتی از قرآن به خط ثلث و نسخ دورتادور بنا نوشته‌شده است.
  • در سمت چپ دروازه قرآن، اتاق کوچکی وجود دارد که به دره کنار مشرف است، بر اساس وصیت اعتماد التجار یا حاج حسین ایگار، او در این بخش مدفون‌شده است.
  • در گذشته دروازه قرآن بر سر راه ورودی به شیراز قرارداشت ولی پس از مرمت‌های اخیر جاده ورودی به شیراز را برای آسیب نرسیدن به آن در کنار این اثر تاریخی قرار دادند.
  • دروازه قرآن در تاریخ 1375/9/19 با شماره 1800 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
انتشار: 30 خرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 10

به "همه نکاتی که درباره دروازه قرآن شیراز باید بدانیم" امتیاز دهید

3 کاربر به "همه نکاتی که درباره دروازه قرآن شیراز باید بدانیم" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه نکاتی که درباره دروازه قرآن شیراز باید بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید