نرم افزار ترک عادت های کرونایی طراحی شد

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگار مهر، به منظور کمک به افراد جامعه برای رهاسازی عادات قدیمی خطر آفرین و در پیش دریافت رفتارهای سالم و پایدار بهداشتی، مطالعات پژوهشی طراحی نرم افزار کاربردی (اپلیکیشن) در راستای بهبود حافظه در پیشگیری از ابتلای به ویروس کرونا توسط جمعی از محققان در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد.

نرم افزار ترک عادت های کرونایی طراحی شد

هدف اصلی از اجرای این طرح پژوهشی، طراحی اپلیکیشنی است که به مردم کمک کند رفتارهای سالم پیشگیرانه را با سرعت و دقت بیشتری در برخورد با ویروس کووید 19 به کار گیرند.

جواد صالحی فدردی عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد و مجری این طرح پژوهشی عنوان نمود: در این طرح مطالعاتی و پژوهشی، ابتدا عادات خطرناکی مانند لمس دهان، بینی و چشم با دستان آلوده که به عنوان محرک و ماشه چکان ابتلای به این ویروس بوده، استخراج شده و سپس از تمرینات ذهنی خاصی برای برقراری پاسخ های سالم ضروری از جمله عدم لمس صورت، ضدعفونی کردن دست ها و عطسه در داخل دستمال کاغذی و نیز تدوین گام هایی در جهت تقویت حافظه عمل استفاده می شود.

وی گفت: این اپلیکیشن برای عمل مطابق با توصیه های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا در سطح فردی و بر اساس یافته های علمی طراحی می شود و شامل گام های متعددی از جمله، برنامه نویسی نرم افزار برای ارائه تمرین حافظه، برنامه نویسی نرم افزار برای جمع آوری داده های گمنام و ارسال آنها برای یک سرور مطمئن و رمزگذاری شده جهت تجزیه و تحلیل داده های آینده در سطح جمعی و نیز افزونه فایل های صوتی برای کمک به درک راحت تر دستورالعمل های برنامه توسط همه سطوح کاربران است.

عضوهیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه ویروس کرونا بطور لجام گسیخته ای در حال گسترش است و اخطارهای جدی مسئولان سلامت به مردم این است که برای پیشگیری از این ویروس، باید عادات پرخطر روزمره خود نظیر لمس بینی را تغییر دهند، یادآور شد: این برنامه، بازی گونه طوری طراحی می شود که افراد بتوانند به دفعات با آن تمرین کنند تا رفتارهای سالم پیشگیرانه را با سرعت و دقت بیشتری در برخورد با ویروس کووید 19 به کار گیرند.

صالحی فدردی با اشاره به اینکه براساس تحقیقات اجرا شده، یکی از راه های اصلی انتشار ویروس کرونا، زمانی است که دهان، بینی و چشم ها لمس می شود، اضافه نمود: پژوهش های قبلی نشان داده اند که افراد بر اساس یک عادت بسیار نیرومند و ناخودآگاه، بطور متوسط 23 بار در یک ساعت صورت خود را لمس می کنند که شامل تماس مستقیم با چشم ها، دهان و بینی است و اینها مسیرهای مستقیم ورود ویروس به بدن می باشند.

به گفته وی، نه تنها عدم لمس صورت، بلکه سایر رفتارهای سالم مانند شستن دست ها، عطسه کردن در داخل دستمال کاغذی و یا آرنج، حفظ فاصله مطمئن از سایر افراد از اقدامات پیشگیرانه توصیه شده ای است که افراد برای محافظت از خودشان در برابر ویروس و گسترش آن باید انجام دهند.

مجری این طرح پژوهشی عنوان نمود: با درنظر دریافت فرآیندهای حافظه، افراد ممکن است با اراده و وارسی دقیق خود بتدریج یاد بگیرند که چنین رفتارهایی را تغییر دهند اما ممکن است این تغییر عادات نیاز به زمان و تلاش زیادی داشته باشد و تکرار ناخواسته آنها منجر به خودسرزنش گری و اضطراب بدلیل ارتکاب این قبیل رفتارها در موقعیت های نا ایمن شود.

وی خاطر نشان کرد: رهاسازی عادات قدیمی خطرآفرین در ابتلا و گسترش ویروس کرونا و در پیش دریافت عادات سالم و پایدار بهداشتی، می تواند با کمک مداخلات شناختی و مغز محور تسریع شود.

عضوهیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان نمود: این نرم افزار کاربردی به گونه ای طراحی می شود که افراد بتوانند در گام هایی با درجات سختی مختلف حرکت کرده و تمرین خود را با برنامه تا هر میزانی که بخواهند ادامه دهند.

وی اضافه نمود: محققان بر این باورند که همین منطق و راهکارها می تواند به افراد در انطباق و انجام پاسخ ها و رفتارهایی که توسط مقامات بهداشت برای کنترل شیوع ویروس Covid-19 توصیه شده، کمک کند.

این طرح توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی مورد حمایت قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4322

به "نرم افزار ترک عادت های کرونایی طراحی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرم افزار ترک عادت های کرونایی طراحی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید