مغز انسان تجربیات بیداری را هنگام خواب مرور می نماید ، اثبات یادگیری در حال استراحت

به گزارش نوای پرنده پارسی، دانشمندان اولین شواهدی را یافته اند که نشان می دهد مغز انسان در زمان خواب برای خودش تصاویری از زمان بیداری را پخش می نماید.

مغز انسان تجربیات بیداری را هنگام خواب مرور می نماید ، اثبات یادگیری در حال استراحت

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، دانشمندان مرکز برین گیت (BrainGate) و نوروپیس (NeuroPace) در آمریکا با کار گذاشتن آرایه هایی از میکروالکترود داخل جمجمه مغز انسان در بخشی از آزمایش بالینی رابط کاربری مغز- کامپیوتر به کشف جدیدی دست یافتند و متوجه شدند که مغز انسان تجربیات بیداری اش را هنگام خواب پخش و برای خود مرور می نماید.

برین گیت یک کنسرسیوم تحقیقاتی دانشگاهی است که شامل دانشگاه براون، بیمارستان عمومی ماساچوست، دانشگاه کیس وسترن ریزرو و دانشگاه استنفورد است. محققان برین گیت در تلاشند تا رابط های مغزی کامپیوتری کاشتنی برای یاری به افرادی با ناتوانی حرکتی شدید طراحی نمایند که در آن، سیگنال های مغزی خود برای جابه جایی مکان نما های کامپیوتر، بازو های روباتیک و سایر وسایل یاریی و کنترل آن ها به کار می رود.

در گذشته دانشمندان شاهد پخش مجدد تجربیات بیدارنماینده در مغز حیوانات بودند، اما دانشمندان به رهبری ژان باپتیست آچنلاب از بیمارستان عمومی ماساچوست و بیتا جاروسیویک، استادیار نورو پیس سعی کردند به این سوال جواب بدهند که آیا این پدیده در مغز انسان نیز اتفاق می افتد یا خیر.

به گفته این محققان، وقت خواب، مغز الگو های شلیک عصبی را که هنگام بیدار بودن تجربه می نماید، چندین بار برای خود تکرار می نماید. محققان به این امر لقب پخش آفلاین داده اند. آن ها تصور می نمایند که این پخش آفلاین بخشی از رویکرد مغز برای تقویت حافظه است و زیربنای ادغام حافظه، یعنی روندی است که به واسطه آن خاطرات جدید ثبات بیشتری در نمایش عصبی خود کسب می نمایند.

در علوم اعصاب، شلیک یا اسپایک (به معنای نیزه) همان پتانسیل عمل است که روی غشای تحریک پذیر سلول عصبی پدید می آید و وظیفه پیام رسانی را بر عهده دارد. این تیم تحقیقاتی به همین دلیل از دو داوطلب خواست که قبل و بعد از انجام یک بازی سکوئنس دوز، که شبیه به بازی سیمون دهه 80 است، چرت بزنند. این بازی ویدئویی شامل چهار صفحه رنگی بود که با تکرار برای بازیکنان روشن می شد و داوطلبان به جای حرکت دستان شان، با ذهن شان بازی نمایند؛ به این شکل که تصور می کردند مکان نما را با دست خود به سمت های مختلف انتقال می دهند و با نیروی فکر صفحات را جابه جا می کردند تا الگوی رنگی که بازی به آن ها ارائه داده را خیلی سریع به ترتیب بچینند.

داوطلبان ابتدا استراحت کردند، بعد این بازی را انجام دادند و بعد دوباره استراحت کردند و در تمامی این مراحل دانشمندان فعالیت شلیک عصبی گروه های بزرگی از نورون های مغزی آن ها را به واسط یک رشته الکترود قرار گرفته روی سرشان ثبت کردند. سپس با تحلیل این الگو ها مشاهده کردند که همان الگو های شلیک عصبی که در زمان بازی در مغز افراد وجود داشت همان نیز در دوره استراحت بعد از بازی وجود داشت. گویا داوطلبان بعد از خواب نیز در حال بازی بودند و همان حالت که نورون های عصبی مغز آن ها داشت، همان حالت نیز در زمان خواب شان وجود داشت. این یافته ها شواهد مستقیمی از پخش مجدد این شلیک های عصبی در زمان خواب است که به گفته دانشمندان به یادگیری مغز انسان یاری می نماید.

به گفته دانشمندان، این اولین اثبات مستقیم در انسان است که نشان می دهد مغز ما حتی در هنگام استراحت نیز در حال یادگیری است و این امر به تثبیت آن خاطرات یاری می نماید.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4536

به "مغز انسان تجربیات بیداری را هنگام خواب مرور می نماید ، اثبات یادگیری در حال استراحت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مغز انسان تجربیات بیداری را هنگام خواب مرور می نماید ، اثبات یادگیری در حال استراحت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید