فارس من، دانشجوها از بازگشایی دانشگاه از اردیبهشت استقبال نکردند، نگرانی بابت رفت و آمد و حضور در کلاس و خوابگاه

به گزارش نوای پرنده پارسی، تصمیم ستاد مبارزه با کرونا برای آغاز آموزش حضوری دانشگاه ها در مقطع دکتری از 30 فروردین با نگرانی هایی از سوی دانشجویان همراه شد. با توصیه مسوولان دانشگاهی، وزارت علوم چاره ای برای شرایط فعلی در نظر گرفته است.

فارس من، دانشجوها از بازگشایی دانشگاه از اردیبهشت استقبال نکردند، نگرانی بابت رفت و آمد و حضور در کلاس و خوابگاه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس خواستار تعطیلی دانشگاه ها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا شدند که با نظر کمیته ملی مدیریت کرونا، دانشگاه ها و مدارس تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد.

حسن روحانی رئیس جمهوری 17 فروردین درباره آخرین شرایط بخش آموزش کشور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: فعلا تصمیم بر این است که در بخش آموزش به استثنای آموزش تکمیلی (مخصوصا دکترا) که از 30 فروردین حضوری خواهد بود، مدارس و مقطع کارشناسی دانشگاه ها تا 30 فروردین همچنان تعطیل باشند. اینکه برای 30 فروردین به بعد چه می شود، در جلسات بعدی تصمیم گیری می شود.

ویدئوی زیر در این باره است:

دانشجویان چه می گویند؟

نگرانی دانشجویان تحصیلات تکمیلی بابت بازگشایی دانشگاه ها از 30 فروردین

تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بازگشایی کلاس های درس حضوری مقاطع تحصیلات تکمیلی از سوی دانشجویان استقبال نشد و اغلب دانشجویان از این تصمیم ابراز نارضایتی کردند. دانشجویان خوابگاهی که باید برای حضور در کلاس به شهر دیگری نقل مکان کنند بیشترین نگرانی را از این تصمیم ابراز کردند.

آقای عربی یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی ساکن تهران که در دانشگاه تهران تحصیل می کند در این باره به خبرنگار، گفت: تنها بحث سلامت خودمون مطرح نیست بلکه سلامت اعضای خانواده هم دغدغه ماست. والدین ما که اکثرا سن بالا هستند و والدین برخی از دانشجویان به دلیل سن بالا مبتلا به بیماری های زمینه ای مثل دیابت هستند. من حاضر نیستم والدینم رو در معرض خطر مرگ قرار بدم.

نظر وزارت علوم چیست؟

دانشگاه ها مجاز به بازگشایی کلاس های درس برای دانشجویان دکتری شدند؛ نه اجبار

پس از این اعلام، وزارت علوم با ابلاغ نامه ای به دانشگاه ها این دستور را شفاف و گفت که دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مجاز هستند از آغاز اردیبهشت ماه 99 امکان حضور دانشجویان دوره دکتری خود را با لحاظ شرایط زیر در دانشگاه فراهم آورند:

کلاس های درسی ترجیحا به صورت الکترونیکی برگزار می شود مگر به تشخیص استاد و به منظور برطرف اشکال با رعایت فاصله افراد و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کلاس های بزرگ و دارای تهویه مناسب.

دانشجویانی که برای پیشبرد و انجام رساله خود نیاز به حضور و فعالیت در آزمایشگاه و کارگاه دارند می توانند با رعایت ضوابط بهداشتی و تا حد امکان به صورت تک نفره از فضای آزمایشگاه یا کارگاه استفاده کنند. در صورت لزوم ساعات کاری آزمایشگاه و کارگاه بین دانشجویان توزیع و برنامه حضور آنها در روزها و زمان های مختلف تنظیم شود.

قبل و بعد از حضور هر دانشجو در آزمایشگاه و کارگاه، قسمت های مورد استفاده و تجهیزات و وسایل به نحو موثر ضدعفونی شود.

همه این دانشجویان برای حضور در محیط دانشگاه ملزم به دریافت گواهی سلامت از مراکز بهداشتی هستند.

مسوولان دانشگاهی چه نظری دارند؟

بازگشایی دانشگاه از اول اردیبهشت توصیه نمی شود

سید حسین حسینیمعاون آموزشی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار در این باره، گفت: اگر قرار به بازگشایی کلاس های درس به صورت حضوری باشد باید خوابگاه ها هم باز شوند و حضور دانشجو در دانشگاه بدون خوابگاه به ویژه در دانشگاه های بزرگ ممکن نیست. از سوی دیگر باز بودن خوابگاه ها مسایل متعددی دارد که با حضور تعداد زیادی دانشجو از شهرهای مختلف باید شرایط خاصی رعایت شود تا خدای نکردی دانشجویی در خوابگاه گرفتار این بیماری نشود و از این بابن نگرانی هایی وجود دارد به همین خاطر به نظر می رسد بازگشایی دانشگاه از اول اردیبهشت توصیه نمی شود.

وی درباره تمهیدات دانشگاه درباره انجام امور آموزشی و پژوهشی دانشجویان دکتری، گفت: هم اکنون دانشگاه ها به خوبی موضوعات آموزشی و پژوهشی را مدیریت کرده اند تا در فرایند تحصیل مسئله ای ایجاد نشود و بهتر است در ادامه هم دانشگاه ها مسوولیت مدیریت را همچنان برعهده داشته باشند و حضور دانشجویان را به نحوی که نیاز به کمترین حضور باشد برنامه ریزی کنند.

تا وقتی مشکل ویروس کرونا تمام نشده بازگشایی دانشگاه به صلاح نیست

سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت وگو با خبرنگار در این باره، گفت: دانشگاه امیرکبیر شرایط برگزاری کلاس های حضوری دانشجویان در صورتی که همه گیری ویروس کرونا فروکش نکرده باشد را ندارد و اگر حتی مختصری از این بیماری باقی مانده باشد قطعا نمی توانیم دانشگاه را به صورت حضوری فعال کنیم. جایی به حساسیت دانشگاه ها وجود ندارد، خوابگاه ها بسیار فشرده هستند و چند هزار نفر از سراسر کشور می آیند، روزانه 6 هزار غذا در سلف ها سرو می شود و 4.5 میلیون دانشجو در فضاهای بسته جمع می شوند که ممکن است ناقل ویروس باشند. با این کار زحمات کل کشور در این مدت از بین می رود و فکر نمی کنم نظر شورا و وزارت بهداشت هم جز این باشد که اگر مشکل برطرف نشده باشد دانشگاه ها رسماً آغاز به کار کنند.

وی درباره تمهیدات دانشگاه درباره انجام امور آموزشی و پژوهشی دانشجویان دکتری، گفت: در حال حاضر دانشگاه فعال است و کارهای آموزشی، تحقیقاتی و پروژه های صنعتی به قوت خود باقی است و شرایط برگزاری کلاس های مجازی خوب است. با این حال ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گیرنده است.

بازگشایی زودهنگام دانشگاه ها دغدغه هایی را در پی دارد

ابوالفضل واحدی معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت هم با تاکید بر اینکه شرایط بازگشایی دانشگاه ها در شرایط فعلی مهیا نیست، گفت: معتقدیم تا زمانی که از شرایط اطمینان پیدا نکنیم حضور دانشجویان در دانشگاه به صلاح نیست. اگر دانشگاه به زودی بازگشایی شود دغدغه رفت و آمد، خوابگاه و تغذیه دانشجویان وجود دارد، با این حال ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گیرنده است.

وی درباره تمهیدات دانشگاه درباره انجام امور آموزشی و پژوهشی دانشجویان دکتری، پروتکل های بهداشتی توسط معاونت پژوهشی در حال تهیه است و دانشجویان دکتری می توانند برای انجام پژوهش به آزمایشگاه ها بیایند، همچنین سامانه ای برای برگزاری جلسات پژوهشی بین استاد و دانشجو در نظر گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4232

به "فارس من، دانشجوها از بازگشایی دانشگاه از اردیبهشت استقبال نکردند، نگرانی بابت رفت و آمد و حضور در کلاس و خوابگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، دانشجوها از بازگشایی دانشگاه از اردیبهشت استقبال نکردند، نگرانی بابت رفت و آمد و حضور در کلاس و خوابگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید