سه فصل کاوش باستانی در کله کوب سرایان انجام شد

به گزارش نوای پرنده پارسی، ایرنا/ براساس سخنان مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان، سه فصل کاوش باستانی در کله کوب سرایان انجام شد.

سه فصل کاوش باستانی در کله کوب سرایان انجام شد

محمد عرب اضافه کرد: با تخصیص 400 میلیون ریال اعتبار از محل منابع ملی حصارکشی و نصب فنس در قسمتی از محوطه باستانی کله کوب به منظور حفاظت و جلوگیری از تخریب و ورود غیرمجاز وسایل نقلیه انجام می شود.

وی گفت: محوطه کله کوب در شهر آیسک شهرستان سرایان به شماره 23005 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با مساحت بیش از 9 هکتار در تملک میراث فرهنگی است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان گفت: این محل یکی از معدود محوطه های پیش از تاریخ شناسایی شده در استان خراسان جنوبی بوده که دارای توالی فرهنگی مناسبی از هزاره پنجم تا سوم پیش از میلاد در این منطقه است.

وی گفت: توالی لایه نگاری شناسایی شده براساس کاوش اجرا شده شامل دوره های مفرغ، آغاز شهرنشینی و هزاره پنجم پیش از میلاد است که استقرار در محوطه از اوایل دوره مس سنگی حدود هفت هزار سال قبل آغاز شده و در دوره مفرغ حدود پنج هزار سال پیش به خاتمه می رسد.

عرب اضافه کرد: یکی از ویژگی های برجسته محوطه کله کوب حضور سفال های لبه واریخته شاخص دوره آغاز شهرنشینی است که به تعداد زیاد در این محوطه شناسایی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با اختصاص اعتبارات بیشتر برای فعالیت های پژوهشی و باستان شناسی و تداوم کاوش ها در این محوطه تاریخی، اطلاعات کاملتری حاصل شود.

باستان شناسان بر این باورند که کله کوب قدیمی ترین استقرارگاه انسانی در استان خراسان جنوبی و شرق کشور است و این محل باید به سایت موزه تاریخ شرق تبدیل شود.

بررسی ها نشان می دهد حدود 6 هزار سال دائما استقرار در کله کوب وجود داشته و هیچ سایتی در خراسان جنوبی و در دوره پیش از تاریخ وجود ندارد که این توالی فرهنگی را داشته باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7135

به "سه فصل کاوش باستانی در کله کوب سرایان انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه فصل کاوش باستانی در کله کوب سرایان انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید