سفره کردستان؛ جشنواره غذای بومی سنندج برگزار گردید

به گزارش نوای پرنده پارسی، نخستین جشنواره غذاهای بومی با عنوان سفره کردستان با یاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در هتل شادی سنندج برگزار گردید.

سفره کردستان؛ جشنواره غذای بومی سنندج برگزار گردید

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا قیمت با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

دبیر نخستین جشنواره غذاهای بومی سفره کردستان گفت:

شناساندن و معرفی فرهنگ منطقه به وسیله غذاهای محلی و بومی از جمله اهداف ما در برگزاری این جشنواره بود.آوات مکاری اعلام نمود:اطلاعات اولیه در مورد غذاهای بومی کردستان بسیار کم است و از آنجا که بخشی از گردشگری هم به غذا اختصاص دارد لذا ما به دنبال جمع آوری اطلاعاتی در ارتباط با انوع غذاهایی که در استان پخت شده و می گردد، هستیم به همین دلیل از دیگر اقداماتی که در میراث فرهنگی استان دنبال خواهد شد ثبت معنوی غذاهای بومی استان در فهرست آثار ملی است.به گفته وی، 100 نفر در این جشنواره ثبت نام نموده بودند که در مرحله نخست داوری تنها 26 نفر مورد تایید قرار گرفتند و مابقی به دلیل اعلام پخت غذاهایی که بومی استان نبوده، به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا نکردند. مکاری اضافه نمود:یکی از مهمترین اهداف این جشنواره در سطح استانی و منطقه ای تهیه منوی غذای کردی بوده است. در واقع برگزاری این جشنواره رقابتی و مسابقه ای نیست بلکه ارائه و احیای غذاهای بومی و محلی استان و انتقال آن به نسل های جدید و آینده بیشتر مدنظر بوده است.از جمله غذاهای بومی که در این جشنواره از سوی شرکت کنندگان پخت و ارائه شده بود شامل گیپه، کایلوش، قلیه (به ربه سیل)، خورشت قیسی، خورشت قه سه قه وان، هه تیمچه، سه نگه سیر، قبوولی، شایانه پلاو، خورشت ماش، پرده پلاوه و قبوولی برویش است. هه لچلین، له ب زه رینه، په رشت و شیر، لق لق، دوغورمه، دووینه، یوپ توماتیز، نیسک و برویش و پلینه و که شکه ک نیز از جمله پیش غذاهای طبخ شده توسط شرکت کنندگان در این جشنواره بوده است. در این جشنواره شرکت کنندگانی هم اهل استان های آذربایجان غربی و کرمانشاه ولی ساکن سنندج بودند و غذاهای بومی منطقه خود را پخت و ارائه کردند. تهیه شده در خبرنگارانمنبع: کجارو
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3387

به "سفره کردستان؛ جشنواره غذای بومی سنندج برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفره کردستان؛ جشنواره غذای بومی سنندج برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید