روابط بخش خصوصی و دولت، باید نزدیک تر و هوشمندانه تر شود

به گزارش نوای پرنده پارسی، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران به همراه نمایندگانی از بخش های مختلف تولیدی و صنعتی عصر امروز با رئیس جمهور دیدار کردند تا مسائل اقتصادی ناشی از کرونا را به طور مستقیم با رئیس قوه مجریه در میان بگذارند.

روابط بخش خصوصی و دولت، باید نزدیک تر و هوشمندانه تر شود

حسن روحانی در این نشست ضمن تاکید بر ضرروت حل مسائل بخش خصوصی و تقویت ارتباط دولت و بخش خصوصی گفت: اگر بانک، بورس و بخش خصوصی در کنار هم قرار گیرند، ما یک حرکت بزرگی می توانیم ایجاد کنیم.

او همچنین تاکید کرد: فاصله گذاری اجتماعی صرفا در بحث کرونا است و روابط بخش خصوصی و دولت، باید نزدیکتر و هوشمندانه تر شود.

روحانی با اشاره به تحریم ها یادآورشد: قبل از تحریم اخیر در سال 97 بسیاری از اعتبارات بین المللی آماده بود تا به ایران پراخت شود، رقم های 10 تا 30 میلیارد دلار اعتبار آماده بود و بانک های دنیا متعهد شده بودند این اعتبارات را برای پروژه های مختلف در اختیار ما قرار بدهند که با شروع تحریم ها به یک باره قطع شد.

بهره گیری از مزیت دورکاری برای کاهش هزینه ها، عرضه سهام عدالت در بازار سرمایه، استفاده بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی، تقویت دولت الکترونیک و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای رونق کسب و کارها، حمایت دولت از بنگاهای کوچک و متوسط برای عبور از بحران کرونا با هدف حفظ شاغلان این کارگاه ها، تامین منابع بخش تولید از سوی بانک ها، حمایت از صنایع داخلی برای تحقق جهش تولید و همچنین ضرورت حمایت از بخش گردشگری با ارائه تسهیلات مناسب از جمله موارد مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی بود که پیش از سخنرانی رئیس جمهور به آنها پرداخته شد.

مهم ترین نکات سخنان رئیس جمهور در دیدار با فعالان بخش خصوصی به شرح زیر است:

  • رابطه بخش خصوصی و دولت هنوز به اندازه کافی نیست و به نظرم مسائل ما از اینجا نشات می گیرد.
  • با ارتباط نزدیکتر بانک ها، بخش خصوصی و بورس، می توانیم حرکت بزرگی را در عرصه اقتصادی ایجاد کنیم.
  • تحریم مشکل بزرگی بود که در کنارش کرونا هم افزوده شده است؛ خیلی جاهای دنیا یک مشکل یا دو مشکل دارند اما ما یک مشکل اضافه داریم.
  • در بحث قیمت نفت و تحولات اقتصادی که الان شاهد هستیم همه کشورهای منطقه و آنهایی که صادرکننده نفت بودند با مسائل بسیار زیادی روبرو شدند.
  • دغدغه همه دولت ها در این آزمایش بزرگ تاریخی در آن قرار گرفتند این است که چگونه اقتصادشان را اداره و سلامت مردم خودشان را تضمین کنند؛ این یک آزمایش بزرگ است و ما هم مبتلا هستیم.
  • بار سنگینی بر دوش دولت است و خداوند لطف کرد به ما که از اردیبهشت سال 93، دنبال طرح تحول سلامت رفتیم و شرایط خوبی که برای ما بوجود آمد.
  • ممکن است بگویید اعتبار یا وام و تسهیلاتی که بانک می دهد به اندازه کافی نیست، اما بانک ها دست روی دست نگذاشته اند. یه صحنه آمدند. اینکه در یک لحظه، در یک شب 17 هزار میلیارد تومان به حساب مردم واریز می شود و در هفته بعد بقیه آن تا حدود 23، 24 هزار میلیارد تومان به حساب مردم واریز می شود، کار کوچکی نیست.
  • دولت می تواند وام بیشتری بدهد، به شرط اینکه محاسبه آثار و عواقب این را بکنیم، یعنی اگر نقدینگی را افزوده و بی پشتوانه کنیم، مسائل دیگری را برای مردم درست می کند؛ آن را باید توجه کنیم.
  • دولت، بخش خصوصی، بخش عمومی غیردولتی، نیروهای مسلح، شرکت های دانش بنیان و از همه مهم تر کادر پزشکی و درمان ما واقعاً فداکاری کرد.
  • امروز در یک نقطه ای قرار گرفتیم که در برخی از اقلام حتی قدرت صادرات هم داریم؛ حتی در کیت های تشخیص هم در آینده ممکن است تمام نیازمندی های داخلی ما تأمین شود، قدرت صادرات هم داشته باشیم و این خیلی مهم است.
  • می خواهم نکته ای خدمت همه کارآفرینان و مسئولین عزیز عرض کنم که تلاش شبانه روزی می کنند و ما نامه هایشان را دریافت می کنیم و نقطه نظرات شان را می خوانیم و استفاده می کنیم.
  • امروز به یک تحول در بخش تولید نیاز داریم و تولید و خط تولید را باید بر مبنای بلند مدت برنامه ریزی کنیم.
  • بورس باید به صحنه بیاید و معتقدم، اگر ارتباط بانک با بخش خصوصی و ارتباط بورس با بانک خصوصی را نزدیک تر کنیم، برندهایی در کشور ما هستند که در میان مردم اعتبار دارند ؛ یعنی به محض اینکه اعلام کنند که اوراق برای من است و به اسم من است، مردم می آیند.
  • بانک ها را اختصاص دهیم به بنگاه های کوچک و متوسط و برای بنگاه های بزرگ، بورس باید به صحنه بیاید.
  • من به آقای نهاوندیان هم گفتم برای بخش خصوصی و بخشی از دوستانی که فعالند و نامه می نویسند، به ایشان بگویید که یک مقدار پیشنهاد روشن تر به ما بدهند.پیشنهادها در این راه و در این راستا بیاید که چه تحولاتی می توانیم ایجاد کنیم. دولت باید چه کند. بورس و بانک باید چه کار کند.آنهایی که اموال مازاد دارند، باید چه کار کنند. چگونه صحنه را عوض کنیم و اعتماد دهیم. خیلی مهم است به یک تولیدکننده اعتماد دهیم.
  • شورایی که بنا بود بین بخش خصوصی و بخش دولتی به طور مداوم تشکیل شود، مداوم با هم مشورت کنند تا مسائل شان حل شود.
منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4424

به "روابط بخش خصوصی و دولت، باید نزدیک تر و هوشمندانه تر شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط بخش خصوصی و دولت، باید نزدیک تر و هوشمندانه تر شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید