راز افسانه ابرنواختر 900 ساله چینی کشف شد

به گزارش نوای پرنده پارسی، پس از قرن ها دانشمندان توانستند منشأ نوری که در چین باستان دیده شده بود را شناسایی و بقایای آن را در قالب یک سحابی مشاهده کنند.

راز افسانه ابرنواختر 900 ساله چینی کشف شد

در سال 1181 میلادی، نقطه درخشان نوی به اندازه سیاره زحل در آسمان چین و ژاپن دیده شد. این نور باستانی برای بیش از 6 ماه و پیش از ناپدید شدن برای ناظران چینی و ژاپنی قابل مشاهده بود. اکنون سال بعد، پژوهشگران انتها منشأ این نور مرموز را یافته اند.

این رویداد مانند انفجار ستاره ای معروف سحابی خرچنگ در سال 1054 یکی از تعداد انگشت شماری از درخشندگی های نزدیک است که در متون تاریخی به آن اشاره شده است اما برخلاف سحابی خرچنگ تماشای بقایای نمایش 1181 سخت بود.

با این وجود گزارش های تاریخی چند سرنخ از نور 900 سال پیش برجای گذاشته اند که برای منجمان امروزین سودمند بوده است. نخست، زمان: این ستاره میهمان به مدت 185 روز از 6 آگوست 1181 (15 مرداد 560 خورشیدی) تا 6 فوریه 1182 (17 بهمن 560 خورشیدی) در آسمان قابل رؤیت است.

این گزارش همچنین به مکان آن در آسمان اشاره دارد که جایی میان دو صورت فلکی چینی چوان هه (Chuanshe) و هواگی (Huagai) در نزدیکی صورت فلکی آشنای ذات الکرسی (Cassiopeia) بوده است.

این قطعات پازل، یک تیم پژوهشی را به علت اصلی این نور باستانی رساند: یک ابرنواختر که بقایای آن هم اکنون یک سحابی به سرعت در حال توسعه به نام Pa30 را شکل داده است. ابرهای این سحابی به اندازه ای سریع حرکت می کنند که در تحقیقات نو دانشمندان دریافتند گردوغبار و گاز Pa30 می تواند فاصله زمین تا ماه را در پنج دقیقه طی کند. آن ها همچنین با استفاده از این سرعت و محاسبه معکوس، تشخیص دادند که این سحابی برای تطبیق با ابرنواختری که در سال 1181 میلادی روی داد مناسب است.

به گفته این تیم تحقیقاتی Pa30 از نوع ابرنواختری کمیاب و نسبتا کم سو به نام ابرنواختر نوع یکم ای ایکس (Iax) تشکیل شده است. آلبرت زیلسترا (Albert Zijlstra) اخترفیزیکدان دانشگاه منچستر انگلستان گفت: فقط حدود 10 درصد از ابرنواخترها از این نوع هستند و بنابراین هنوز به خوبی شناخته نشده اند. این حقیقت که SN1181 ضعیف بود اما به تدریج کم سو شد، نشان می دهد که از این نوع است.

دانشمندان همچنین دریافتند که ستاره پارکر (Parker) که یکی از داغ ترین ستاره های راه شیری محسوب می شود، همدم احتمالی این ابرنواختر است. تصور می شود که سحابی و این ستاره در نتیجه برخورد عظیم و ادغام دو باقیمانده ستاره ای کم نور معروف به کوتوله سفید، تشکیل شده اند.

زیلسترا اضافه کرد: این تنها نوع ابرنواختر یکم ای ایکس است که مطالعات دقیق ستاره و سحابی باقیمانده در آن امکان پذیر است و این باعث خوشحالی است که بتوانم هم یک راز تاریخی و هم یک راز نجومی را به کمک آن حل کنم.

این مطالعه که با همکاری دانشمندانی از هنگ کنگ، انگلستان، اسپانیا، مجارستان و فرانسه اجرا شده، 15 سپتامبر (24 شهریور) در نشریه Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

عکس کاور: سحابی Pa30 با رنگ های تغییر یافته

Credit: The University of Hong Kong

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7361

به "راز افسانه ابرنواختر 900 ساله چینی کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز افسانه ابرنواختر 900 ساله چینی کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید