خبرنگاران رییس جمهوری افغانستان حکم آزادی زندانیان طالبان را امضا کرد

به گزارش نوای پرنده پارسی، تهران- خبرنگاران- محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان فرمان آزادی شماری از اعضای طالبان از زندان های دولتی را صادر کرد.

خبرنگاران رییس جمهوری افغانستان حکم آزادی زندانیان طالبان را امضا کرد

به گزارش سه شنبه شب رویترز، صدیق صدیقی سخنگوی اشرف غنی در توئیتی نوشت: رییس جمهوری افغانستان حکمی را امضا نموده که آزادی زندانیان طالبان را مطابق چارچوبی که برای شروع مذاکرات میان دولت و طالبان پذیرفته شده، تسهیل می نماید.

وی اضافه کرد: جزئیات این حکم فردا منتشر می گردد.

صدیقی در توئیت دیگری نوشت که زندانیان باید تعهد کتبی بدهند که به صفوف جنگ باز نمی گردند.

وی، شمار افرادی را که آزاد می شوند یک هزار و 500 نفر خاطرنشان کرد و از 24 اسفند هر روز یکصد نفر از اعضای طالبان با توجه به سن، وضع سلامتی و مدت حبس به جامانده آزاد خواهند شد.

صدیقی تأکید کرد که بعد از شروع مذاکرات هر دو هفته 500 تن از زندانیان طالبان که مجموعشان به سه هزار و 500 نفر می رسد، مشروط به اینکه سطح خشونت ها به طور چشمگیر کاهش یابد، رها می شوند.

رویترز نوشت که انتظار می رود دستکم یک هزار نفر از اعضای زندانی طالبان هفته جاری آزاد شوند. آزادی این افراد، مقدمه ای بر گفت وگوهای مستقیم میان دولت و طالبان است. اما طالبان خواستار آزادی پنج هزار نفر از اعضایش است.

قرار بود مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان از دیروز (سه شنبه) شروع گردد اما به دلیل اختلاف در خصوص آزادی زندانیان طالبان به تأخیر افتاد.

مذاکرات دو طرف در حالی شروع خواهد شد که طالبان و آمریکا اخیراً توافقنامه ای در دوحه، پایتخت قطر امضا کردند.

طبق این توافق، طالبان قرار است با گروه هایی مثل داعش و القاعده مقابله نمایند. همچنین واشنگتن قرار است حضور نیروهای خود را از حدود 12 هزار کنونی به هشت هزار و 600 نیرو تا اواسط ژوئیه 2020 برساند و پنج پایگاه از 20 پایگاه خود در افغانستان را ببندد.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نگردد، سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: نیروها خروج از یک پایگاه در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند در جنوب و پایگاه دیگری در هرات در شرق افغانستان را شروع نموده اند.

از سوی دیگر، نیویورک تایمز نیز به نقل از سرهنگ سونی لگیت سخنگوی نیروهای آمریکا در افغانستان (USFOR-A) از فرایند کاهش نیروهای نظامی ایالات متحده در افغانستان بر اساس شرایط توافقنامه میان واشنگتن و طالبان اطلاع داد.

لگیت با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد: فرایند کاهش نیروهای واشنگتن به هشت هزار و 600 نفر در مدت 135 روز شروع شده است.

بر اساس این بیانیه، سخنگوی نیروهای آمریکا در افغانستان تمام اهداف و مجوزهای نظامی برای عملیات علیه القاعده و داعش و پشتیبانی از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان را حفظ می نماید.

به نوشته نیویورک تایمز، با آنکه نیروهای آمریکا بر اساس توافق با طالبان تا 13 ژوئیه (23 تیرماه) برای خروج از افغانستان فرصت دارند اما واشنگتن فرایند کاهش نیروهای خود را از این کشور شروع نموده است.

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت در افغانستان به این کشور حمله نموده و طالبان را سرنگون کردند.

این جنگ به طولانی ترین نبرد آمریکا تبدیل شده و افغانستان پس از 19 سال همچنان شاهد خشونت و ناامنی گسترده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3971

به "خبرنگاران رییس جمهوری افغانستان حکم آزادی زندانیان طالبان را امضا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رییس جمهوری افغانستان حکم آزادی زندانیان طالبان را امضا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید