حصیربافی نی بافت گلستان احیا می گردد

به گزارش نوای پرنده پارسی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از احیای حصیربافی با نی در این استان اطلاع داد.

حصیربافی نی بافت گلستان احیا می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، مریم حاجی ابراهیمی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان امروز شنبه 5 آبان 97 با اعلام این خبر اضافه نمود: بشر همیشه به دنبال راهی برای استفاده از مواد موجود در محیط زندگی اش بوده است به طوری که شاخ و برگ درختان، مو و پشم حیوانات و هر آنچه که در دسترسش بوده را به کار گرفته تا محصولاتی تازه را برای خود خلق کند یا رنگ تازه ای به وسایل زندگی بدهد. این کار به مرور زمان باعث شد تا آثاری ارزشمند و هنرمندانه به وجود بیاید و روز به روز بر زیبایی آنها اضافه نموده شود.

او ادامه داد: حصیر بافی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی و شاید کهن ترین آنهاست که به عنوان منشأ نساجی شناخته می شود و در بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه آن دسته از سرزمین هایی که به مواد اولیه مورد احتیاج این رشته دسترسی دارند، مرسوم و متداول بوده است.

حاجی ابراهیمی توضیح داد: البته در مناطق مختلف کشورمان نیز که دسترسی به برگ درخت خرما، ساقه گندم، ترکه و گاهی نی وجود دارد، محصولات این رشته به صورت حصیربافی، سبدبافی، مرواربافی، ترکه بافی، چم بافی و چیغ بافی رایج است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان گلستان گفت: رشته حصیر بافی با نی یک از قدیمی ترین رشته های صنایع دستی شهرستان مینودشت بوده که حدود 50 سال این رشته توسط کسی بافته نشده و به فراموشی سپرده شد بود.

او اضافه نمود: به همین منظور دوره آموزشی حصیر بافی با نی توسط عیسی قزلسفلو هنرمن پیشکسوت این رشته با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان میندوشت در این شهرستان برگزار گردید.

حاجی ابراهیمی ادامه داد: در این دوره آموزشی 10 نفر علاقمند به ای نرشته از روستاهای مختلف مینودشت از جمله روستای سایر، بلم جرک، محرکه محله و ...شرکت کردند تا بتوانند پس از یادگیری برای معرفی و ترویج و همچنین گسترش رشته حصیر بافی با نی بین مردمان آن منطقه نقش بسزایی داشته باشند.

به گفته او حصیربافی نی بافت بسیار بادوام ،مواد اولیه ارزان ،در دسترس بودن ،سرعت عمل در بافت و همچنین سهولت در امر آموزش است.

حاجی ابراهیمی به کاربرد حصیربافی نی بافت اشاره نمود و اضافه نمود: از کاربردهای این رشته می توان به سبد جمع آوری مرکبات، گردو، خرما و... ، محل نگهداری ملکه زنبور و دیگر حیوانات و همچنین محافظ پنجره در برابر نور خورشید و با توجه به سلایق امروزی این رشته می تواند کاربردهای جدیدتری هم داشته باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان گلستان در سرانجام ابراز امیدواری کرد: با شناسایی صنایع دستی منسوخ شده و همچنین شناسایی هنرمندان پیشکسوت این رشته ها و با اجرای دوره های آموزشی ، صنایع دستی گلستان و رشته های بومی استان بیش از پیش شناسایی ، احیا شده و ترویج یابد.

مواد اولیه هنر حصیر بافی نی بافت از دل طبیعت ، از کنار جوی ها ، جویبار ها و همچنین باطلاق های شهرستان مینودشت تامین می شود و این رشته با وجود نیروی کار خلاق می توان با یک داس یا قیچی، نخ ضخیم و نی، دست به شگفتی زیبایی به نام حصیر نی زد.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1942

به "حصیربافی نی بافت گلستان احیا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حصیربافی نی بافت گلستان احیا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید