تفاوت های ایرباس و بوئینگ که تشخیص نخواهید داد
به گزارش نوای پرنده پارسی، تفاوت های ایرباس و بوئینگ را می دانید؟ بدون شک وقتی ماهر ترین افراد در خطوط هوایی آن را تشخصی نمی دهند، شما هم نمی توانید آن ها را تشخیص دهید. شاید از نظر افرادی که در حوزه پرواز فعال نیستند، بدون شک هواپیما ها با هم هیچ فرقی ندارند. اما اگر کمی دقت داشته باشید در پرواز هر هواپیما که از بالای سرتان عبور می نماید، تفاوت هایی را مشاهده خواهید کرد. حالا ما اینجا و در این مطلب قرار است با چند نشانه ساده و سریع، این تفاوت ها را برای شما توضیح دهیم.
تضمین برترین قیمت بلیط هواپیما، بلیط قطار و رزرو هتل در تمامی نقاط جهان فقط در خبرنگاران .
تفاوت های ایرباس و بوئینگ ، یک معرفی ساده
تفاوت های ایرباس و بوئینگ اول از همه در نام آن ها معین است. دو شرکت بوئینگ و ایرباس دو کمپانی بزرگ و کاملاً متفاوت هستند که سهم زیادی از ترافیک پروازی در جهان را به خود اختصاص داده اند. هم در پرواز های مسافربری و هم در پرواز های باری، دو شرکت پیروز به حساب می آیند که هواپیما های مجهز با امکانات تخصصی و وسیعی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. برترین هواپیماها در کنار برترین امنیت پروازی و امکانات و خدمات در اختیار این دو شرکت قرار گرفته است، اما در هر حال تفاوت های زیادی هم با یکدیگر دارند. قبل از همه اجازه دهیه تا یک معرفی اجمالی از آن ها داشته باشیم.
بوئینگ
شرکت هواپیمایی بوئینگ به طور تقریبی اولین شرکت شاخص و بزرگ هواپیمایی در جهان محسوب می گردد که فعالیت خود را در سیاتل آمریکا و در سال 1916 آغاز کرد. این شرکت را صنعتگر معروف آمریکایی با نام ویلیام بوئینگ تاسیس کرد و در میانه های دهه 90 میلادی آن را با شرکت مک دانل داگلاس ادغام کردند.
ایرباس
اما شرکت ایرباس در سال 1970 و در شهر Blagnac فرانسه تحت عنوان قسمتی از شرکت بزرگ هوا فضای اروپایی EADS فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت به واسطه شراکت کردن و حضور شرکای آلمانی و اروپایی که بعدها به آن ملحق شدند، وسعت بسیاری پیدا کرد. اما همچنان دفتر مرکزی آن در فرانسه قرار گرفته است.
دو شرکت بوئینگ و ایرباس رقابت بسیار نزدیک و تنگاتنگی بر سر تصرف کردن کرانه آسمان با یکدیگر دارند. براساس آمار تقریبی بدست آمده در ابتدای ماه سپتامبر 2022 سفارشات شرکت بوئینگ در حدود 500 فروند و سفارسات ایرباس در حدود 730 فروند ثبت شده بودکه هر دو این شرکت ها به برترین شکل ممکن سفارشات خود را تحویل داده اند. در ادامه با تفاوت های این دو هواپیما با ما باشید.
امنیت در پرواز های بوئینگ و ایرباس
تقریباً تا سال 2019 خطوط پروازی ایرباس 86 حادثه را در تمام مدل های این شرکت ثبت کردند که نسبت به اندازه تقریبی 147 حادثه ای که برای بوئینگ 737 به ثبت رسیده، آمار پیروز تری محسوب می گردد. در عین حال باید به این نکته نیز اشاره نمود که قدمت و سابقه فعالیت شرکت بوئینگ در مقایسه با ایرباس تقریباً نیم قرن بیشتر است. ضمن اینکه هواپیما های شرکت بوئینگ در سراسر جهان تعداد زیاد تری دارند و به طور تقریبی 90 درصد از حمل و نقل ها در حوزه بار های هوایی را شرکت بوئینگ انجام میدهد.
تفاوت های ایرباس و بوئینگ در ظاهر
یکی از راحت ترین راه چاره ها برای تشخیص و تفاوت دو هواپیمای ایرباس و بوئینگ از روی ظاهر و شکل آن ها است. نوک دماغه، قرارگیری و همینطور شکل موتور ها، پنجره های کابین ها، دُم هواپیما ها و سایر قسمت هایی که شما از بیرون آن ها را دیدن می کنید، همگی می توانند تفاوت های زیادی داشته باشند.
اولین قسمت از تفاوت های ایرباس و بوئینگ شکل پنجره کابین این دو هواپیما در قسمت خلبان است. اگر دقت کنید پنجره های کابین خلبان یا کاتپیت، یک زاویه معین با هم می سازند که این زاویه تقریباً بیشتر از 180 درجه تخمین زده می گردد. به عبارتی دو ضلع پایینی هر دو پنجره به شکل کاملاً زاویه داری به یکدیگر نزدیک شده اند و این معینه یعنی هواپیمای شما بوئینگ است. در عین حال هواپیمای ایرباس زاویه این دو پنجره را دقیقاً 180درجه محاسبه نموده و به عبارتی شیشه های کات پیت هواپیمای ایرباس سه زاویه ممتد 90 درجه را با بدنه این هواپیما تشکیل می دهند. این در حالی است که شیشه های بخش کات پیت در هواپیمای بوئینگ در اصل چهار ضلعی هایی هستند که زوایای کاملا نامنظمی دارند.
دماغه در هواپیما های ایرباس و بوئینگ
تفاوت بعدی میان هواپیمای بوئینگ و ایرباس در شکل دماغه آن ها است که به راحتی می توانید این دو هواپیما را از همدیگر تشخیص دهید. در حالت کلی هواپیمای بوئینگ دماغه تیز تری نسبت به هواپیمای ایرباس دارد. اما نوک دماغه ایرباس گردتر طراحی می شو. به عبارتی نوک دماغه ایرباس یک زاویه تند تر با سطح زمین خواهد ساخت که همین موضوع سبب متفاوت شدن این دو هواپیما در نوک دماغه شده است. بر همین اساس است که صندلی های قرار گرفته در طبقه بالای بوئینگ نسبت به طبقه پایین آن، ناقص تر هستند.
شکل ظاهری در موتور ها
فاکتور دیگر در میان تفاوت های ایرباس و بوئینگ شکل ظاهری موتور های این دو هواپیما است. هواپیمای بوئینگ و ایرباس در قسمت موتور شباهتی به هم ندارند. اگر متوجه شدید که کف موتور کمی صاف بوده و قسمت بالای آن کاملاً دایره ای شکل است، هواپیمای شما بوئینگ است. اما اگر موتور ها کاملاً دایره ای شکل بودند، هواپیمای شما ایرباس است. البته این موضوع در میان هواپیما های بوئینگ 777، 747، 767 و 787 استثنائاتی دارد. این چهار مدل از هواپیمای بوئینگ مانند ایرباس موتور های تقریباً گردی دارند.
محل قرارگیری موتور ها
بعلاوه بد نیست بدانید که موتور هواپیمای بوئینگ در قسمت جلوی بال آن قرار داده می گردد و بر خلاف سایر هواپیما ها موتور را در عقب یا زیر بال قرار نمی دهند. ولی هواپیما های ایرباس موتور را دقیقاً در زیر بال نصب می نمایند. اگر شما صاحب صندلی های عقب هواپیمای ایرباس باشید به راحتی می توانید موتور آن را مشاهده کنید.
باله ها و دُم هواپیما ها
فاکتور بعدی که از جمله مهم ترین تفاوت های ایرباس و بوئینگ به شمار میرود، تفاوت میان باله و دم در این دو هواپیما است. شیبی که دُم هواپیما با بدنه هواپیما می سازد یکی از موارد مهمی است که به واسطه آن می توانید تفاوت بین بوئینگ و ایرباس را تشخیص دهید. در هواپیمای بوئینگ زاویه بین دُم هواپیما و بدنه تند است و به عبارتی دُم و بدنه در امتداد یکدیگر قرار دارند. اما در هواپیمای ایرباس درست مانند دماغه، قسمت دُم زاویه تند تری با بدنه و در ادامه با سطح زمین می سازد.
ضمن اینکه در هواپیمای بوئینگ ضلع پایینی که در دُم عمودی قرار گرفته است یا پره ها که بر روی دُم نصب شده اند، طولانی تر طراحی و اجرا می شوند. ولی در هواپیمای ایرباس باله ای که بر روی دیم نصب می گردد، امتدادی بر روی بدنه هواپیما ندارد و به سرعت تمام می گردد.
چرخ ها و تفاوت های آن ها
هواپیمای بوئینگ و ایرباس در قسمت چرخ ها هم با یکدیگر تفاوت دارند. در هواپیمای بوئینگ 737 و همینطور هواپیما های قدیمی تر از شرکت بوئینگ، چرخ های زیرین هواپیما پوشانده نمی شوند. به عبارتی چرخ ها فقط در محفظه خود جمع شده و در زمان فرود آمدن باز می شوند. اما دیگر هواپیما های بوئینگ و مدل های نو تر آن و البته تمام هواپیما های مختلف شرکت ایرباس بعد از بسته شدن چرخ ها از طریق یک کاور یا پوشاننده، کاملاً پوشش داده شده و دیگر قابل مشاهده نخواهند بود.
نوع باز شدن چرخ ها نیز کاملاً می تواند تفاوت بین دو هواپیمای ایرباس و بوئینگ را معین کند. چرخ های هواپیما بوئینگ در زمان باز شدن به سمت جلو تمایل دارند. اما چرخ های ایرباس همگی به سمت عقب مایل می شوند. فاکتور آخر هم در تفاوت چرخ های این 2 هواپیما این است که چرخ های جلوی هواپیمای بوئینگ نسبت به چرخ های جلوی هواپیمای ایرباس کوتاه تر طراحی و اجرا می گردد.
تفاوت های داخلی هواپیما های بوئینگ و ایرباس
این دو هواپیما همانطور که در قسمت خارجی با هم متفاوت هستند، در قسمت داخلی نیز با هم تفاوت هایی دارند. البته این تفاوت ها در قسمت داخلی نسبت به قسمت های خارجی کمتر هستند. ما در این قسمت تفاوت های قسمت های داخلی و کابین 2 هواپیمای بوئینگ و ایرباس را برای شما توضیح خواهیم داد.
فضای داخلی کابین خلبان
یکی از تفاوت های ایرباس و بوئینگ در قسمت طراحی داخلی کابین خلبان است. فضای داخلی کابین خلبان بیشتر تفاوت های فنی میان ایرباس و بوئینگ را نشان می دهند. اما به لحاظ ظاهر هم در کابین خلبان هواپیمای بوئینگ، شما فاصله کمتری میان صندلی کاپیتان و صندلی یاری خلبان اول را مشاهده خواهید کرد. در عین حال این فضا و بعلاوه فضای کلی کابین خلبان در هواپیمای ایرباس بزرگتر در نظر گرفته شده است.
تفاوت در خروجی های اضطراری
جالب است بدانید دستگیره درب در قسمت خروجی اضطراری هواپیمای بوئینگ، یک چفت کاملا چرخان و بزرگ دارد. اما درب های خروج اضطراری در هواپیمای ایرباس به یک دسته مجهز هستند که با فشار عمودی فعال می شوند. یعنی در مواقع اضطراری تنها با فشار آوردن به صورت عمودی به این دسته به راحتی درب خروج باز شده و می توانید از هواپیما خارج شوید.
تفاوت صندلی ها در هواپیماهای بوئینگ و ایرباس
صندلی های هواپیمای بوئینگ بسته به مدل هواپیما با هم تفاوت های زیادی دارند که البته نمی توان آن ها را به صورت کلی بیان نمود. برای مثال ایرباس A 380 بزرگترین کابین های مسافربری را در اختیار دارد و صندلی هایی جادار و راحت را برای مسافران تعبیه نموده است. اما هواپیما هایی که پیکره باریک تری دارند در هر دو شرکت تنها مجهز به یک راهرو هستند و فضایی که برای صندلی ها در نظر گرفته شده است هم محدود تر خواهد بود.
در عین حال می توان گفت که بویینگ صاحب هواپیما های بزرگتری نسبت به ایرباس است. ضمن اینکه هواپیمای شرکت بوئینگ در سری دریم لاینر های 787 ، برترین و لوکس ترین سوئیت های فِرست کلس را برای هواپیمای شخصی خود در نظر گرفته است. ضمن اینکه هر دو شرکت کلس های اِکونومی، فرست و بیزنس را به خوبی پوشش می دهند. ناگفته نماند که هواپیما های ایرباس در قسمت طراحی نسبتاً از هواپیما های بوئینگ تأثیر گرفته اند. دلیل آن نیز کاملا واضح است. بویینگ سال ها قبل تر از ایرباس فعالیت خود را آغاز کرد و به نوعی استاندارد های رعایت شده در آن و الگو های اجرایی آن می توانند ایده هایی مناسب برای دیگر شرکت های هواپیمایی باشد.
تفاوت های ایرباس و بوئینگ در قسمت فنی
تفاوت های ایرباس و بوئینگ در قسمت فنی هم می تواند چالش برانگیز باشد. گاهی اوقات قبل از آغاز پرواز، کاپیتان و خلبان ها به مسافران اجازه می دهند که از اتاقک پرواز بازدید نمایند. اگر تا به حال این تجربه را داشته اید که اتاق و کابین خلبان را مشاهده کنید، قبل از هر چیز آنالیز کنید که آیا در قسمت داخلی کابین این هواپیما یک ستون کنترلی U شکل قرار گرفته است یا خیر!?
این ستون یوک YOKE)) نام دارد و در قسمت مرکزی و جلوی هر دو صندلی در کابین هواپیما های شرکت بوئینگ می توانید آن را مشاهده کنید. اما هواپیما های ایرباس همچین ستونی ندارند. به عبارتی این هواپیما ها در سمت راست صندلی سمت راست یک استیک به شکل میله دارند که به آن ساید استیک SIDESTICK)) گفته می گردد. در این میان خانواده هواپیما های ایرباس A 200 هیچ شباهتی به دیگر هواپیما های خانواده خود ندارند. در این مدل ایرباس به جای تعبیه کردن یک جوی استیک کناری، یک ستون کنترل مرکزی مانند هواپیما های بوئینگ تعبیه شده است. دلیل این موضوع هم آن است که این هواپیما را شرکت بزرگ بمباردیه کانادا طراحی نموده و تیم طراحان همیشگی ایرباس در طراحی این هواپیما هیچ نقشی نداشته اند.
سیستم راهنمایی در هواپیما های ایرباس و بوئینگ
اینکه هواپیما های ایرباس از قسمت یوک برخوردار نیستند یعنی بیشترین قسمت امور پروازی در این هواپیما بر عهده سیستم پرواز این هواپیما است. به عبارتی شرکت ایرباس بیشتر از شرکت هواپیمایی بوئینگ بر اتو پایلت یا اتوماتیک بودن پرواز های خود تمرکز داشته و می توان گفت که این شرکت اعتماد بسیار زیادی به سیستم های کامپیوتری پیشرفته اش دارد. به عبارتی خلبان در هواپیما های ایرباس نقش کنترلی کمتری بر روی هواپیما داشته و بیشتر این امور به سیستم مرکزی سپرده می گردد. بر همین اساس خلبان در هواپیمای ایرباس به هیچ عنوان نمی تواند سیستم هشدار را نادیده گرفته و عملکرد خود را اعمال کند.
ولی در هواپیما های بوئینگ، خلبان ها اختیارات بسیار زیادی دارند. ناگفته نماند که این تفاوت برای مسافران تا زمانیکه هواپیما با خطری جدی روبرو نباشد، چندان محسوس نیست.
ایرباس یا بوئینگ ؟
تفاوت های ایرباس و بوئینگ را در این مطلب با هم مرور کردیم. هر دو کمپانی بوئینگ و ایرباس در نوع خود بی نظیر هستند. چون دو شرکت بزرگ و بنام در صنعت هواپیمایی و خطوط پروازی به حساب می آیند. بویینگ سابقه ای بیشتر از یک قرن دارد و یک شرکت آمریکایی معروف است. در عین حال ایرباس یک کمپانی خوشنام اروپایی با موضوع کشور فرانسه است که فعالیت خود را بعد از شرکت بوئینگ آغاز کرد. بر همین اساس شما برای معین شدن تفاوت ها میان هواپیما های این دو شرکت علاوه بر نام درج شده بر روی بدنه آن ها، می توانید با دقت کردن به نکاتی که ما در این مطلب به شما ارائه کردیم تفاوت این دو هواپیما را هم در ظاهر و هم در داخل کابین به راحتی تشخیص دهید.
منبع: الی گشت