تفاهم با چین و مذاکره با هند برای سرمایه گذاری در بنادر ایران

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران: رئیس سازمان بنادر با بیان اینکه تفاهمنامه با کشور چین و مذاکره با سرمایه گذاران هندی برای حضور در بنادر ایران داشته ایم، از فراهم سازی مقدمات برگزاری مناقصه جذب اپراتور بندر شهید رجایی برای سال 94 اطلاع داد.

تفاهم با چین و مذاکره با هند برای سرمایه گذاری در بنادر ایران

با ارزانترین تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، درباره جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه بنادر خصوصاً بندر چابهار، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای اجرای قانون اصل 44 کوشش می نماید در اغلب بخش های قابل واگذاری بندری، از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کند.

وی ادامه داد: با درخواست سرمایه گذاران برای حضور در بنادر و سرمایه گذاری استقبال می نمایند و آمادگی داریم برای حضور هر یک از سرمایه گذاران در بنادر، ساز و کار اداری را تسهیل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه موتور محرکه توسعه محور شرق، توسعه بندر چابهار است، گفت: قبلاً اجرای طرح توسعه این بندر در قالب EPCF طراحی شده بود اما به دلیل مسائل و مسائل، پیمانکار نتوانست فاینانسر خارجی جذب کند، در حال حاضر اجرای پروژه از محل منابع محدود سازمان در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: به هر حال پیمانکار طرح توسعه این بندر در حال حاضر مشغول به کار است، سازمان بنادر و دریانوردی هم مصمم است از منابع عمومی برای این پروژه جذب سرمایه و اعتبار داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه بندر چابهار موجب اشتغال زایی و فراوری ثروت برای کشور و همسایگان ایران می گردد، گفت: به تازگی تفاهمنامه ای با کشور چین و مذاکراتی با سرمایه گذاران هندی برای سرمایه گذاری در بنادر داشته ایم اما هیچ یک به قطعیت و اتخاذ تصمیم نهایی نیانجامیده است.

به گزارش فارس پیش از این هم معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در این باره به فارس گفته بود: در حال نهایی کردن تفاهماتی با کشور هند برای سرمایه گذاری آنها در این بندر هستیم، درخواست آن ها در حال آنالیز است و در صورت نهایی شدن آن رسماً در این رابطه تصمیم گیری خواهد شد، البته کشورهای دیگر نظیر کره و چین نیز درخواست حضور در طرح توسعه این بندر و سرمایه گذاری داشته اند.

بنا به گفته علی جهاندیده کشورهای زیادی از آسیای میانه، شمال ایران و غرب ایران از طرح توسعه بندر چابهار متنفع می شوند.

برگزاری مناقصه جذب اپراتور بندر شهید رجایی به زودی، قطعاً دو شرکت پورت اپراتور خواهند بود

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره جذب پورت اپراتور در بندر شهید رجایی برای سال آینده، گفت: باید تا خاتمه سال جاری مناقصه را برگزار کنیم، بنابراین هم اکنون در حال آماده سازی مدارک هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت های سینا و بتا اپراتور های این بندر کانتینری کشور هستند، تأکید کرد: قطعاً سال آینده هم دو شرکت اپراتور بندر شهید رجایی خواهند بود.

پیش از این معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی به فارس گفته بود: اسناد مناقصه سال آینده را در قالب شرکت های داخلی و خارجی تنظیم می کنیم.

در حال حاضر شرکت سینا به عنوان اپراتور دوم بندر شهید رجایی در فاز دوم این بندر و شرکت بتا در فاز یک بندر شهید رجایی شرکت بتا به عنوان پورت اپراتور، عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر را بر عهده دارند؛ در حال حاضر 100 درصد ظرفیت در فازهای یک و دو در اختیار این اپراتورها است که تا خاتمه سال اپراتوری این بندر را برعهده دارند؛ قراردادها برای پورت اپراتورها در این بندر یک ساله است .

بندر شهید رجایی به عنوان اولین بندر تجاری و مهم ترین بندر کانتینری کشور و یکی از ارکان مهم کشور در امر صادرات و واردات کالا است، اتصال این بندر به شبکه بین المللی جاده ای و ریلی ، دسترسی به آب های آزاد بین المللی به وسیله خلیج فارس، برخورداری از موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، بهره گیری از تأسیسات و تجهیزات مدرن روز و نزدیکی به مناطق آزاد کیش، قشم و بنادر منطقه خلیج فارس ، مجتمع بندری شهید رجایی را به مکانی منحصر به فرد و استراتژیک تبدیل نموده است.

موقعیت دریایی این بندر در پناه جزیره قشم و مصون از امواج بلند دریای عمان و خلیج فارس است؛ در این بندر سیستم مدیریت یکپارچه مدیریت کیفیت سال 2008 میلادی (ISO9001)، مدیریت زیست محیطی سال 2004 میلادی (ISO14001) و مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی سال 2007 میلادی (OHSAS18001) برقرار است؛ ارتقاء کیفیت خدمات بر اساس الزامات استاندارد و شناسایی، ساماندهی و بهبود مستمر فرآیندهای جاری بندر شهید رجایی در جهت ارتقای کیفیت محصول و جلوگیری از آلودگی محیط زیست و افزایش ایمنی، از محورها و مبنای انجام فعالیت ها در این بندر است.

ورود و خروج کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی جهت پردازش ، فراوری ، تبدیل ، تکمیل و از این قبیل را می توان از مزیت های منطقه ویژه مالی بندر شهید رجایی برشمرد، همچنین آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی از دیگر مزایای این منطقه ویژه مالی است.

منبع:فارس

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2622

به "تفاهم با چین و مذاکره با هند برای سرمایه گذاری در بنادر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاهم با چین و مذاکره با هند برای سرمایه گذاری در بنادر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید