بندبازی نفت خام روی خط 40 دلار

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران : صادر کنندگان نفت برابر کرونا عقب نشینی کردند اکنون قیمت نفت به طور نسبی بهبود یافته اما توجه به کاهش تقاضا و تقلب عراق و نیجریه در فراوری، شرایط شکننده نفت خام تا چه حد پایدار می ماند؟

بندبازی نفت خام روی خط 40 دلار

به گزارش خبرنگاران و به نوشته بلومبرگ، اوپک و متحدانش کاری شگرف کردندکه به نوشته این خبرگزاری معادل بند بازی در بازار دنیای است. چیزی که بلومبرگ به آن اشاره دارد افزایش عرضه باوجود کاهش تقاضا بدون سقوط قیمت است. البته معلوم نیست تا کجا اوپک می تواند این توازن را ادامه یابد. ائتلاف فراورینمایندگان نفت به رهبری عربستان سعودی و روسیه در حال بازگرداندن مقادیر زیادی از نفت خام متوقف شده در اعماق بحران ویروس کرونا هستند. تا به امروز افزایش عرضه باعث خارج شدن از فرایند بهبودی شنماینده نفت نشده است، و این افزایش قیمت به بالاترین سطح 5 ماهه رسیده است.

بهبود نسبی پس از قرنطینه نفت

هنگامیکه قرنطینه سقوط تقاضای نفت را به طور تاریخی کاهش داد، سازمان کشورهای صادرنماینده نفت و متحدانش در اوایل امسال 9.7 میلیون بشکه از فراوری روزانه خود را کاهش دادند که حدود 10 درصد عرضه دنیای است. این فداکاری به سود این ائتلاف خاتمه یافت زیرا توانست بازار نفت را که در نیویورک شاهد سقوط زیر صفر بود را احیا کند. با افزایش مصرف دنیای به سمت سطح عادی ، اوپک پلاس در این ماه با دقت و احتیاط شروع به باز کردن شیرآلات خود کرد.

اما همچنان چشم انداز تقاضای سوخت به دلیل کاهش در مسافرت های بین المللی در سراسر دنیا، رو به وخامت گذاشته است و شیوع های جدید این بیماری بهبود اقتصادی را به تعویق انداخته است. با وجود بازگشت، قیمت نفت هنوز نیمی از مخارج مورد نظر از کشورهای عضو اوپک را تأمین می نماید. فشار اقتصادی حاصل از کاهش قیمت نفت بسیاری از کشور ها عضو را با مسائل کسری بزرگ بودجه ، ناآرامی های مردمی و کاهش ارزش پول ملی روبرو نموده است.

نشست اخیر اوپک پلاس

هفته گذشته، اعضای اصلی اوپک پلاس با یکدیگر دیدار کردند تا در خصوص چگونگی محافظت از موفقیت های اخیر خود صحبت نمایند. در این جلسه اوپک پلاس در نشست روز چهارشنبه به گزارش تی نیوز: کمیته نظارتی مشترک وزیران بیان کرد بازار نفت در راستا بازیابی توازن خود است اما با توجه به ابهامات درباره فرایند احیای دنیا از پاندمی کووید، پایبندی اعضا به تعهداتشان برای کاهش فراوری ضرورت دارد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی که ریاست این کمیته را به طور مشترک با وزیر انرژی روسیه بر عهده دارد، در سخنرانی شروعین نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس گفت: همچنان که پیش میرویم باید کوشش کنیم به پایبندی کامل به توافق کاهش فراوری برسیم.

با توجه به آسیب پذیری بازار، پایبندی به تعهدات در صدر دستور کار جلسه اخیر اوپک پلاس نهاده شد و سعودی ها بیشترین فشار را بر سایر اعضای اوپک پلاس برای تحقق تعهدات خود صورت دادند.

جبران تقلب سهمیه

عراق و نیجریه قبلاً وعده داده اند که خسارت های وارد شده از تقلب های سهمیه خود را جبران نمایند. به گزارش بلومبرگ و به گفته نمایندگانی که تقاضا کردند هویت آن ها فاش نگردد، نیجریه در کوشش است با لابی گری یکی از انواع محصولات نفتی خود، به نام آگبامی را به عنوان نفت سنگین بجای نفت خام به شناسایی برساند، که در این صورت از محدودیت سهمیه فراوری معاف گردد.

در حالی که عراق با حدود 80 درصد کاهش فراوری اضافی به نزدیک ترین حد خود نسبت به تعهداتش رسیده، فشارهای اقتصادی بزرگ بر کشوری که به تازگی از جنگ ناشی از تحریم ها بیرون آمده، هرگونه همکاری بیشتر را مسئله ساز می نماید. با این حال بغداد و ریاض بیانیه مشترکی را در 17 مرداد منتشر کردند که در آن عراق متعهد شد در ماه اوت و دسامبر علاوه بر کاهش 850 هزار بشکه در روز که قبلاً به آن تعهد داده بود 400 هزار بشکه دیگر نیز در روز کاهش دهد. با این وجود، هیچ کدام از تقلیل ها هنوز انجام نگرفته اند ، چه رسد به کاهش های اضافه اخیر.

یک مثال این فشار اقتصادی اعتراضات مهلکی بود که در اواسط مرداد ماه در بغداد شروع شد زیرا با وجود گرمای شدید هوا شبکه برق کشور دچار مشکل شد. هلیما کروفت ، رئیس استراتژی شرکت خدمات اقتصادی گفت: عراقی ها در جهت صحیح پیش می فرایند. اما جبران خسارت های تقلب های سهمیه با توجه به اوضاع وخیم اقتصادی ، ممکن است هدفی غیرممکن باشد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4937

به "بندبازی نفت خام روی خط 40 دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندبازی نفت خام روی خط 40 دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید