بزرگداشت نیم قرن خدمات فرهنگی کتابخانه عمومی ابوریحان شیراز

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، در آیینی که به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس کتابخانه عمومی ابوریحان شیراز صبح امروز (پنج شنبه 9 بهمن ماه) با حضور مسئولان استان، کتابداران پیشکسوت، مروجین فرهنگی اعضای کتابخوان و فعال کتابخانه برگزار گردید، نیم قرن خدمات دهی دومین کتابخانه عمومی شهر شیراز گرامی داشته شد.

بزرگداشت نیم قرن خدمات فرهنگی کتابخانه عمومی ابوریحان شیراز

شیراز در حوزه کتابخانه های عمومی از پیشگامان است

مدیرکل کتابخانه های عمومی در این برنامه با اشاره به اینکه در سالی که شیراز عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب نموده است، گرامیداشت نیم قرن خدمات کتابخانه ای در این شهر برگزار می گردد، گفت: کتابخانه عمومی ابوریحان دومین کتابخانه عمومی است که به شیوه نوین در شیراز افتتاح شد و اولین کتاب این کتابخانه در سال 1349 ثبت شده است.

روح الله منوچهری با بیان اینکه شیراز در حوزه کتابخانه های عمومی، از پیشگامان بوده گفت: کتابخانه شهید دستغیب اولین کتابخانه شیراز است که در سال 1327 با اعانه های مردمی پا گرفت و هنوز یکی از کتابخانه های عظیم کشور به شمار می آید و پس از آن کتابخانه ابوریحان در شیراز افتتاح شد؛ این در حالی است که شیراز در طول دوره های تاریخی همیشه صاحب کتابخانه بوده و کتاب و کتابخانه در این خطه مورد توجه بوده است.

منوچهری با بیان اینکه ویژگی های خاص این کتابخانه، آن را منحصربه فرد نموده است، گفت: این کتابخانه اعضای کتاب دوست و کتابخوان بسیاری دارد و بعضی از اعضا بیش از چهل سال عضو این کتابخانه هستند. کتابداران برجسته ای نیز در طول سالیان در کتابخانه زحمت کشیدند.

وی اضافه نمود: موقعیت مکانی این کتابخانه در منطقه آسیب پذیر شیراز و هم جواری آن با مجموعه تئاتر شهر همچنین منابع ارزشمندی که در کتابخانه ابوریحان وجود دارد از ویژگی های این کتابخانه است.

منوچهری یادآوری کرد: ثمره خدمات پنجاه ساله این کتابخانه وجود قریب به 40 هزار نسخه کتاب ارزشمند و امانت دادن 38 هزار جلد کتاب به صورت میانگین در سال بوده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی با اشاره به قدمت کتابخانه تأکید کرد: ساختمان کتابخانه ابوریحان بعد از نیم قرن ارائه خدمات احتیاج به بازسازی دارد. این آمادگی را داریم که با هماهنگی سازمان های مربوطه هرچه زودتر بازسازی این کتابخانه انجام گردد .

شاهد کوشش گسترده کتابخانه های عمومی در شهرها و روستاهای فارس هستیم

مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین با اشاره به رسالت فرهنگی کتابخانه های عمومی مطرح کرد: در سال های اخیر شاهد کوشش گسترده کتابخانه های عمومی در شهرها و روستاهای استان بودیم.

وی اضافه نمود: از منظر آنچه در پهنه جغرافیای گسترده استان فارس در رویداد فرهنگی شاهد هستیم، هم در عنوان پایتختی کتاب برای شیراز و هم در انتخاب روستاها و عشایر روستای کتاب توفیق زیادی نصیب استان شده است. کتابداران به عنوان نمایندگان کتابخانه های عمومی در روستاها و شهرستان ها پای کار هستند.

امیدبخش اضافه نمود: نقش اصلی در انتخاب شیراز به عنوان پایتخت کتاب هم افزایی دستگاه ها و استمرار فعالیت ها بوده است و این حاصل کوشش همه مسئولان است؛ خوشبختانه این عنوان در سال 1400 نیز برای شیراز تمدید شده است.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه شیوع کرونا رویکرد بسیاری از رویدادها را تغییر داد، گفت: اینک نمایشگاه عظیم کتاب تهران به صورت کاملا مجازی در حال برگزاری است و از نظر خیلی از مشخصه ها کاملاً متفاوت برگزار شده است. در دوره پیشین، بیش از 1500 نفر نیروی انسانی در برگزاری نمایشگاه فعالیت داشتند که سال جاری به 40 نفر کاهش یافته است. همچنین در دوره پیشین نمایشگاه 760 ناشر حضور داشتند، سال جاری بیش از 1600 ناشر در این رویداد مشارکت نموده و 56 میلیارد فروش نمایشگاه بوده است.

کتابخانه ابوریحان از میراث های جهانی شهر شیراز است

محمدرضا امیری، فرماندار شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه نشست هایی با موضوع فرهنگ و هنر با روح انسان بیشتر سازگار است، مطرح کرد: گرچه به دلیل مسائل حاصل از بیماری کرونا با محدودیت ها و موانع متعددی روبه رو هستیم، اما کار کتابخانه ها در جذب کردن اعضا به کتاب و کتابخوانی و گنجینه های ارزشمندی همچون کتابخانه ابوریحان، ارزشمند است.

امیری با بیان اینکه کتابخانه ابوریحان با سابقه نیم قرن میراث جهانی شهر شیراز است، شیراز به پایتخت فرهنگ ایران معروف است و اخیرا نیز به شایستگی عنوان پایتخت کتاب ایران را دریافت نموده است. این کتابخانه به دلیل پنجاه سال قدمت، 40هزار جلد کتاب و واقع شدن در منطقه کم برخوردار حایز اهمیت است.

وی توضیح داد: کتابخانه ها نقش اصلی را در حفظ هویت تاریخی ملت ها دارند و در این راستا کتابداران مهم ترین وظیفه را دارند.

امیری، اضافه نمود: کتابداران باید بر کار مهم خود که ترویج فرهنگ است، اهتمام داشته باشند؛ مجموعه مسئولان شهر و استان نیز برای تأمین زیرساخت ها و احتیاجهای لجستیکی کتابخانه ها کوشش خواهند کرد.

وی به اقدامات اجرا شده در حوزه کتابخانه های عمومی در شهر شیراز اشاره و مطرح کرد: در سال های اخیر پرداخت اعتبارات نیم درصد کتابخانه های عمومی شیراز را به جد پیگیری کردیم؛ همچنین با تأکیدات و حمایت های استاندار فارس خوشبختانه زمین کتابخانه مرکزی شیراز معین شد که ساخت این کتابخانه یادگاری برای شیراز خواهد بود. بهسازی کتابخانه دستغیب نیز پروژه مهم دیگری است که در حال اجرا است.

در ادامه این نشست از 25 کتابدار پیشکسوت این کتابخانه و 10 نفر از اعضای قدیمی، کتابخوانان برتر و همیاران کتابخانه از جمله منتهی مطلق بانوی 93 ساله شیرازی و مسن ترین عضو کتابخانه تقدیر شد؛ همچنین لوح تقدیری با امضای مشترک وزیر کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای پایتختی کتاب شیراز، به مسئولان اعطا شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6134

به "بزرگداشت نیم قرن خدمات فرهنگی کتابخانه عمومی ابوریحان شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگداشت نیم قرن خدمات فرهنگی کتابخانه عمومی ابوریحان شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید