بازدید استاندار خراسان جنوبی از ظرفیت های گردشگری و آثار تاریخی شهرستان درمیان

به گزارش نوای پرنده پارسی، استاندار خراسان جنوبی با همراهی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان، در سفر به شهرستان درمیان از ظرفیت های گردشگری و آثار تاریخی این شهرستان از جمله روستای هدف گردشگری فورگ بازدید کرد.

بازدید استاندار خراسان جنوبی از ظرفیت های گردشگری و آثار تاریخی شهرستان درمیان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی در این سفر در منزل تاریخی امیاری روستای فورگ با اهالی این روستا به گفت و گو پرداخت و پس از این نشست از قلعه تاریخی فورگ بازدید کرد.

معتمدیان هدف اصلی از سفر به شهرستان درمیان را دیدار با مردم مرزنشین مطرح نمود و گفت: بازدید های میدانی از نقاط مختلف روستایی، عشایری و مرزی اجرا شده و در دیدار با مردم از نزدیک در جریان مسائل مردم قرار گرفتیم.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان درمیان نیز درباره سفر استاندار خراسان جنوبی به این شهرستان گفت: در پنج کیلومتری اسدیه مرکز شهرستان درمیان، روستای پلکانی زیبایی به نام فورگ وجود دارد که ارگ بزرگی به همین نام را در خود جای داده است.

شهسواری اضافه نمود: قلعه فورگ در جبهه شمالی روستای فورگ با وسعت حدود 9 هزار و 300 مترمربع قرار گرفته است و از نظر پیشینه تاریخی ساخت قلعه فورگ در زمان نادرشاه افشار از طریق میرزا بقاخان حاکم منطقه آغاز شده و پس از وی پسرش میرزا رفیع خان ساختمان قلعه را به اتمام رسانده است.

او ادامه داد: تاریخ ساخت این قلعه در کتاب دیوان لامع، نوشته محمد رفیع بن عبدالکریم درمیانی، سال 1160 (ه.ق) ذکر شده و قلعه اینگونه توصیف شده ، قلعه فورگ در روی کوهی است که از آجر پخته، دیوار و باروج آن را به طور محکم ساخته اند و پایه آن را سنگ چین نموده اند و 2 شیر در اطراف خود داشته با 2 خاکریز که قطر هر یک پنج در پنج است.

قلعه تاریخی فورگ بر بالای صخره ای سنگی همراه با 18برج توسط پورگ آن قدر مستحکم ساخته شده که حال بعد از گذشت قرن ها هنوز سینه ستبر نموده و پابرجا ایستاده طوری که دست تطاول زمان هم نتوانسته آن را از پای درآورد. دروازه اصلی قلعه در ضلع شرقی و یک دروازه کوچک تر در ضلع شمالی آن قرار گرفته است و این اثر از سه قسمت تشکیل شده که قسمت اول، محل زندگی خدمه انبار آذوقه و محل نگهداری احشام بوده است. قسمت دوم، محل زندگی نظامیان و نگهبانان و محل نگهداری تدارکات نظامی و بخش سوم قلعه که مهمترین قسمت آن است، محل زندگی حاکم و اطرافیانش بود.

بر بلندای حصار و برج های قلعه، سازه های کنگره داری وجود دارد و از منافذ (تیرکش) آن برای دیده بانی و دفاع استفاده می کردند.

این بنا در زمان حکمرانی شوکت الملک اول توسط سپاهیان وی فتح و از آن به بعد غیر مسکونی و متروک شده، این قلعه پس از قلعه الموت مهمترین قلعه اسماعیلیان نیز بوده است.

bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 923

به "بازدید استاندار خراسان جنوبی از ظرفیت های گردشگری و آثار تاریخی شهرستان درمیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید استاندار خراسان جنوبی از ظرفیت های گردشگری و آثار تاریخی شهرستان درمیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید