آیا انرژی زا چاق میکند؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، نوشابه های انرژی زا می توانند به افزایش انرژی یاری نمایند و باعث شوند تا افراد در طول روز با تمرکز بیشتری فعالیت های خود را انجام دهند. اما یک سؤال مهم وجود دارد که فکر مصرف نمایندگان را به خود مشغول نموده است: آیا انرژی زا چاق میکند؟ نوشیدنی های انرژی زا حاوی قند هستند و مطمئناً در صورت مصرف بیش از حدشان باعث افزایش وزن می شوند.

آیا انرژی زا چاق میکند؟

اندازه قند موجود در نوشیدنی های انرژی زا مقصر اصلی چربی اضافی شکم است. به همین علت است که مصرف نوشیدنی های انرژی زا در حد اعتدال برای حفظ سلامت لازم است. در این آنالیز به مواد تشکیل دهنده نوشیدنی های انرژی زا و اثرات کاهش وزن این محصولات اشاره می کنیم. بعلاوه، می توانید برای خرید برترین نوشیدنی های انرژی زا به وبسایت و اپلیکیشن خبرنگاران ! مراجعه کنید.

مواد تشکیل دهنده نوشیدنی های انرژی زا

مواد مختلفی در ساخت یک نوشیدنی انرژی زا نقش دارند. ماده اصلی که در تمام نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد، کافئین است. بعضی از نوشیدنی های انرژی زا از شیرین نماینده های مصنوعی به جای شکر استفاده می نمایند، در حالی که برندهای دیگر شامل عصاره های گیاهی و الکترولیت ها هستند. در ادامه به مواد اصلی تشکیل دهنده نوشیدنی های انرژی زا می پردازیم تا به پرسش آیا انرژی زا چاق میکند؟ جوابی قانع نماینده ارائه دهیم:

کافئین در نوشیدنی انرژی زا

کافئین را می توان به طور طبیعی از چای، قهوه و بعضی گیاهان به دست آورد. نحوه عملکرد کافئین با تحریک مغز و سیستم عصبی همراه است که منجر به افزایش هوشیاری و بیداری می گردد. نوشابه های انرژی زا بسته به نام تجاری ای که دارند، حاوی 50 تا 300 میلی گرم یا بیشتر کافئین هستند. اگرچه دوزهای کوچک کافئین مفید خواهند بود اما باید مراقب باشید که کافئین بیش از حد مصرف نکنید. طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA) حداکثر مصرف روزانه کافئین توصیه شده برای بزرگسالان سالم بیش از 400 میلی گرم است.

مصرف بیش از 400 گرم ممکن است اثرات نامطلوبی زیر را به همراه داشته باشد:

  • اضطراب
  • خستگی
  • شکست عضلانی
  • بی خوابی
  • اعتیاد
  • ضربان قلب سریع
  • فشار خون بالا

آیا کافئین در نوشیدنی انرژی زا چاق میکند؟

کافئین تا زمانی که آن را در حد اعتدال مصرف کنید، باعث افزایش وزن شما نمی گردد. در واقع، کافئین حتی ممکن است به کاهش وزن در صورت مصرف در دوزهای مناسب یاری کند. کافئین می تواند یک اثر ترموژنیک ایجاد کند، به این معنی که باعث سوزاندن چربی و افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) می گردد.

طبق یک مطالعه در سال 2017، کافئین تجزیه چربی را در بدن شما تحریک می نماید که این مهم باعث می گردد کالری بسوزانید و وزن کم کنید. با این حال، مصرف بیش از حد کافئین در عوض اثر معکوسی خواهد داشت. بسته به متابولیسم کافئین، مصرف مقادیر زیاد کافئین می تواند منجر به افزایش سطح قند خون گردد که ترشح انسولین را در بدن شما فعال می نماید.

اگر به مصرف بیش از حد کافئین ادامه دهید، بدن شما به مرور زمان نسبت به انسولین مقاوم می گردد که در نهایت منجر به قند خون بالا خواهد شد. تغییرات مکرر سطح قند خون و حساسیت به انسولین در مدت زمان کوتاهی منجر به افزایش چربی شکم می شوند. بنابراین باید تأکید کنیم که مصرف همواره نوشیدنی های کافئین دار از جمله نوشیدنی های انرژی زا در حد اعتدال، بسیار مهم است. کافئین زمانی مؤثرتر است که فرد تحت تأثیر عوارض جانبی آن قرار نگیرد، بنابراین مهم است که کافئین را مطابق با تحمل خود مصرف کنید.

قند در نوشیدنی انرژی زا

یکی دیگر از مواد رایج در بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا، شکر است. وقتی از خود می پرسید: آیا انرژی زا چاق میکند؟ باید به شکر فکر کنید. شکر می تواند انرژی کوتاه مدت بدن شما برای شما تأمین کند و در عین حال سطح دوپامین (هورمون شادی) را افزایش دهد. با این حال، این انفجار انرژی طولانی مدت نیست و اغلب منجر به سطح بالایی از قند در خون می گردد.

ناگفته نماند که نوشیدنی های انرژی زا شیرین معمولاً حاوی اندازه زیادی کالری هستند. در حالی که نوشیدن به محصولات هر چند وقت یکبار اشکالی ندارد اگر مصرف بیش از حد آنها نتیجه معکوسی خواهد داشت. در ادامه راهنمای توصیه شده حداکثر مصرف قند روزانه از انجمن قلب آمریکا AHA)) آمده است:

  • مردان 36 گرم و 150 کالری
  • زنان 25 گرم و 100 کالری

اگر به طور منظم قند زیادی مصرف کنید، ممکن است با مسائل سلامتی زیر روبرو شوید:

  • پوسیدگی دندان
  • افزایش وزن
  • دیابت
  • بیماری قلب و عروقی
  • فشار خون بالا

بعضی از برندهای نوشیدنی انرژی زا از شیرین نماینده های مصنوعی مانند سوکرالوز و آسه سولفام پتاسیم استفاده می نمایند تا طعم شیرین و رضایت بخشی به نوشیدنی هایشان بدون کالری و کربوهیدرات اضافی بدهند. اگرچه به نظر می رسد شیرین نماینده های مصنوعی سالم تر از شکر معمولی هستند اما هنوز چیزهای زیادی در خصوص این شیرین نماینده ها و اثرات طولانی مدت آنها بر بدن ما نمی دانیم. بنابراین، شما باید محصولات غذایی و نوشیدنی را با شیرین نماینده های مصنوعی در حد اعتدال مصرف کنید.

آیا شکر در نوشیدنی انرژی زا چاق میکند؟

مصرف زیاد شکر باعث می گردد چاق شوید. مطالعات زیادی وجود دارند که تأیید می نمایند قند عامل اصلی تجمع چربی در بدن است. بدترین بخش این است که شکر در بسیاری از محصولات غذایی معمولی ما مانند محصولات پخته شده، غذاهای کنسرو شده و نوشیدنی ها وجود دارد.

قند یا گلوکز نیز زمانی تشکیل می گردد که کربوهیدرات ها خورده شده و به وسیله بدن تجزیه می شوند. در خصوص الکل هم همینطور است. بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا حاوی محتوای قند بالایی هستند که در دراز مدت برای شما مفید نیستند. آنها کالری و کربوهیدرات زیادی دارند که در نهایت منجر به افزایش وزن و سایر مسائل سلامتی در صورت مصرف منظم می گردد.

شما می توانید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را با روی آوردن به نوشیدنی های انرژی زا بدون قند تغییر دهید اما برترین راه برای کاهش چربی شکم، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و تمرین منظم است.

آمینو اسید در نوشیدنی انرژی زا

اسیدهای آمینه مانند تورین و BCAA نیز اغلب در بعضی از نوشیدنی های انرژی زا، به ویژه محصولاتی که برای قبل از تمرین فراوری شده اند، یافت می شوند. اعتقاد بر این است که این اسیدهای آمینه عملکرد ورزشکاران را افزایش می دهند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که عملکرد فیزیکی دوندگان دو پس از مصرف تورین بهبود یافته است. اما اسیدهای آمینه ارتباطی با سؤال آیا انرژی زا چاق میکند؟ ندارند.

ویتامین های B در نوشیدنی انرژی زا

ویتامین های B کمپلکس تقریباً در تمام نوشیدنی های انرژی زا گنجانده شده است تا ارزش غذایی نوشیدنی انرژی زا را افزایش داده و به سلامت و عملکرد شما یاری کند. شما به طور کلی ویتامین های B3 ،B6 و B12 را در بیشتر نوشیدنی های انرژی زا خواهید یافت.

آیا نوشیدنی های انرژی زا برای کاهش وزن مفید هستند؟

نوشیدنی های انرژی زا بدون کالری در کوتاه مدت شما را چاق نمی نمایند. با این حال، اگر به طور مداوم این نوشیدنی ها را بدون تغذیه سالم یا ورزش مصرف کنید، ممکن است در طولانی مدت وزن خود را افزایش دهید. نوشیدنی های انرژی زا که اندازه کالری آن ها سفر است، سالم تر از نوشیدنی های دارای قند هستند زیرا آنها جایگزین شکر با شیرین نماینده های مصنوعی می شوند.

شیرین نماینده های مصنوعی کالری کمتری دارند و سطح قند خون را افزایش نمی دهند و به ویژه برای افراد دیابتی بی خطر هستند. با این حال، پیامدهای طولانی مدت شیرین نماینده های مصنوعی بر سلامت ما هنوز تا حدودی ناشناخته به جای مانده است. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که مصرف منظم محصولات غذایی و نوشیدنی با شیرین نماینده های مصنوعی، ممکن است منجر به دریافت کالری بیشتر گردد. بدین علت که شیرینی مداوم در رژیم غذایی ممکن است انگیزه شما را برای خوردن بیشتر افزایش دهد.

البته این موضوع به رژیم غذایی متشکل از شیرین نماینده های مصنوعی برای مدت طولانی اشاره دارد. برترین راه برای لذت بردن از نوشیدنی های انرژی زا بدون کالری و بدون نگرانی در خصوص افزایش وزن، ترکیب آنها با یک سبک زندگی سالم است. مصرف نوشابه های انرژی زا بدون کالری به طور گاه به گاه باعث افزایش وزن نمی گردد.

آیا ردبول شما را چاق می نماید؟

مصرف گهگاه ردبول به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، شما را چاق نمی نماید. با این حال مانند تمام نوشیدنی های شیرین، نوشیدن بیش از حد ردبول بدون انجام فعالیت بدنی کافی برای سوزاندن کالری، ممکن است در نهایت منجر به افزایش وزن گردد. یک قوطی معمولی ردبول حاوی 110 کالری، 80 میلی گرم کافئین و 27 گرم شکر است.

با توجه به اینکه ردبول اندازه بسیار زیادی قند دارد، جای تعجب نیست که مصرف زیاد ردبول شما را چاق کند. برای جلوگیری از افزایش وزن، باید مصرف ردبول را فقط به یک قوطی در روز محدود کنید. ما بعلاوه توصیه می کنیم که مصرف ردبول خود را به سه یا چهار قوطی در هفته کاهش دهید یا می توانید نسخه بدون شکر ردبول را انتخاب کنید که همان مواد و طعم ردبول اصلی بدون شکر را دارد.

برترین نوشیدنی ها برای کاهش وزن کدامند؟

  • آب: آب برترین نوشیدنی برای سلامتی و تندرستی است. علاوه بر اینکه آب بدون کالری است، تمام عملنمودهای بدن را نیز فعال نموده و به حفظ تعادل الکترولیت ها و انتقال مواد زائد به خارج از کلیه ها یاری می نماید.
  • چای سبز: چای سبز حاوی کافئین و کاتچین است که یک آنتی اکسیدان می باشد. ظاهراً مطالعات کمی وجود دارند که نشان می دهد ترکیب کافئین و کاتچین تجزیه چربی را افزایش می دهد و حفظ وزن را بهبود می بخشد. به غیر از کنترل وزن، چای سبز فواید دیگری مانند کاهش کلسترول و افزایش سلامت قلب را نیز به همراه دارد.
  • آب سبزیجات: سبزیجات به طور کلی دارای سطح بالایی از مواد مغذی هستند که بدن ما به آنها احتیاج دارد. با آب سبزیجات و آبمیوه، جذب مواد مغذی برای بدن ما بسیار آسان تر می گردد. به علاوه، سیستم گوارشی زمان زیادی برای هضم سبزیجات احتیاج دارد، بنابراین ممکن است پس از نوشیدن آب سبزیجات برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

کدام نوشیدنی انرژی زا برای کاهش وزن بهتر است؟

نوشیدنی های انرژی زا بسیاری در بازار وجود دارند که حاوی مواد طبیعی و سالم هستند و در عین حال به کاهش وزن یاری می نمایند. بعضی دیگر حاوی شکر کمتر و ترکیب معقول تری از مواد تشکیل دهنده نسبت به بعضی از برند هایی هستند که ممکن است با آنها آشنا باشید. در ادامه یک فهرست جامعی از نوشیدنی انرژی زا برای کاهش وزن آورده ایم:

  • Red Bull Total Zero
  • Rockstar Zero Carb
  • Matchabar Hustle Unsweetened Energy Drink
  • TeaRiot
  • Celsius
  • RUNA
  • Zipfizz
  • REIZE

نوشیدنی انرژی زا که کافئین کمی دارد و کاملاً بدون قند است، برترین نوشیدنی برای کنترل وزن خواهد بود. برای مثال، برند (REIZE) بعلاوه ترکیبی عالی از مواد باکیفیت مانند تورین، جینسینگ و ویتامین های گروه B است که با هم کار می نمایند تا انرژی لازم برای بدن را فراهم می نماید. در حقیقت، این نوشیدنی ها می توانند پاسخی عالی برای سؤال: آیا انرژی زا چاق میکند؟ هستند.

کلام آخر

نوشیدنی های انرژی زا که حاوی مقادیر زیادی قند و کالری هستند، می توانند باعث افزایش وزن شوند. به همین علت است که همواره باید این محصولات را در حد اعتدال مصرف کنید. بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا کالری زیادی دارند که این در درجه اول از محتوای قند آنها ناشی می گردد. اگر مصرف این نوشیدنی ها را کنترل نکنید، ممکن است وزنتان زیاد گردد.

ورزش منظم می تواند چربی و کالری مصرفی شما را بسوزاند، به خصوص اگر به طور روزانه نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنید. راه دیگری که می توانید به طور موقت از افزایش وزن در حین لذت بردن از نوشیدنی های انرژی زا جلوگیری کنید، استفاده از نوشیدنی های انرژی زا بدون قند است. نوشیدنی های انرژی زا بدون قند به جای شکر، حاوی شیرین نماینده های مصنوعی هستند و کالری کمتری دارند. با این حال، نوشیدنی های انرژی زای بدون قند همچنان باید در حد اعتدال مصرف شوند.

شما می توانید با دانلود و نصب اپلیکیشن خبرنگاران ! نسبت به خرید نوشیدنی های انرژی زا با برندهای معتبر و قیمت های تخفیف خورده اقدام کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7668

به "آیا انرژی زا چاق میکند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا انرژی زا چاق میکند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید