آشنایی با صنعت پیچ و مهره و استانداردهای آن

به گزارش نوای پرنده پارسی، پیچ ها از جنس فلز، چوب و پلاستیک به شکل استوانه که دارای شیارهای مارپیچ به دور آن است ساخته می شوند.

آشنایی با صنعت پیچ و مهره و استانداردهای آن

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام فروشگاه پیچ و مهره، شیار پیچ ها را به صورتی طراحی کرده اند که برای مواد نرم و سخت متفاوت هستند. این شیارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره روی سطح جانبی بدنه ایجاد می شود. خرید پیچ مهره در هر صنعتی بنا به نیاز آن صنعت صورت می گیرد. پیشرفت و گسترش در تولید پیچ و مهره باعث ایجاد تنوع در آن ها شده است. پیچ ها معمولاً به دودسته تقسیم می شوند دسته اول با سر که از دو قسمت تنه و گل پیچ تشکیل شده مانند پیچ آلن و پیچ شش گوش و دسته دوم پیچ بی سر که فقط از یک استوانه تشکیل شده که دور آن شیارهای مارپیچ واقع شده است و معمولاً با انواع مهره مورد استفاده قرار می گیرد از انواع پیچ بی سر می توان از پیچ استاد بولت و انکربولت نام برد.

برای شناخت بهتر پیچ ها 4 مشخصه وجود دارد که عبارت اند از:

· قطر پیچ

· طول پیچ

· نوع کله پیچ

· نوع دنده و گام پیچ فاصله قله دو نخ رزوه کنار هم

معرفی انواع استاندارد مقاومتی در پیچ

انواع پیچ در رده های مقاومتی متفاوت بر اساس استاندارد DIN با اعداد 8/8، 10/9 و 12/9 تعریف شده اند. پراستفاده ترین کاربرد پیچ در نگهداری اشیا و متصل کردن قطعات می باشد. از قسمت زیر سرپیچ تا نوک پیچ، پای پیچ نامیده می شود که کل یا بخشی از آن رزوه شده است و فاصله میان هر شیار با شیار دیگر گام پیچ نامیده می شود. پیچ های قدرت که گاهی محرک های خطی یا پیچ های انتقال نیز نامیده می شوند، برای تبدیل حرکت دورانی مهره یا پیچ به حرکت خطی نسبتاً آهسته در امتداد محور پیچ به کار می فرایند.

معرفی جنس متریال بکار رفته در انواع پیچ

یکی از پرکاربردترین مواد در تولید پیچ و مهره و واشر، فلز فولاد است. خود فولاد نیز به دو دسته کم کربن و کربن متوسط آن برای تولید پیچ و مهره مورداستفاده قرار می گیرد. فولادهای با کربن بالا، فولاد زنگ نزن (استنلس استیل)(صنایع دریایی -صنایع غذایی -مکانهای مرطوب)، آلومینیوم (ظروف تفلون)، مس، برنج نیز معمول می باشد.

نکته قابل توجه در موادی که برای تولید پیچ و مهره استفاده می شود وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست. مواد اولیه تولید به همان اندازه که در کیفیت انواع پیچ و مهره تأثیر دارد، در قیمت تمام شده برای مصرف کننده نیز تأثیرگذار است. مفتول فولادی که در تولید پیچ و مهره ها استفاده می شود باید قابلیت و فرم پذیری سرد را داشته باشد. این نوع فولادها معمولاً از فولاد ساختمانی و معمولی قیمت بالاتری دارد و دلیل آن این است که در فولادهای با قابلیت CHQ سعی شده تا وجود حباب های هوا به حداقل خود برسد و سطح و مقطع مفتول به صورت یکنواخت تر و همگن تر باشد این کار برای آن است که ترک خوردگی روی سطح قطعات تولیدی به وجود نیاید.

پیچ ها از لحاظ کاربردی در صنعت به دو دسته تقسیم شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

· پیچ های محکم کننده: این نوع پیچ ها به منظور وصل کردن دو یا چند قطعه مختلف به یکدیگر به کار گرفته می شوند که معمولاً برای آن ها فرم دندانه مثلثی در نظر گرفته می شود.

· پیچ انتقال حرکت: پیچ های انتقال دهنده شامل انواع پیچ ها و حلزون هایی هستند که جهت انتقال حرکت یا تبدیل حرکت دورانی به حرکت مستقیم الخط و یا تغییر سرعت مورد استفاده قرار می گیرد. فرمی که برای مقطع پیچ های انتقال دهنده در نظر گفته می شود اغلب ذوزنقه ای یا مربع های می باشد. از دیگر موارد کاربرد این پیچ ها هدایت سوپرت ماشین و میز صفحه تراش و فرز می توان نام برد.

روش های استاندارد کردن سیستم پیچ

دو روش برای استاندارد کردن سیستم پیچ ها وجود دارد که در اینجا به شرح مختصری از آن ها پرداخته ایم.

· سیستم DIN که همان فرم صنعتی آلمان است

· سیستم ISO که همان سازمان استاندارد بین المللی است.

استفاده از روش استاندارد DIN تا سال 1960 متداول بود و هم اکنون سیستم ISO در تولید اتصالات جایگزین آن شده است. یکی از عواملی که باعث کنار گذاشتن سیستم DIN شد این بود که معمولاً سر دندانه پیچ ها را بسیار تیز تولید می کردند و همین امر باعث می شود تا عمر آن ها را کوتاه کند.

جهت گردش دندانه در انواع پیچ

پیچ ها ازلحاظ جهت گردش دندانه ها به دو دسته تقسیم می شوند اگر حرکت به طرف راست باشد پیچ راست گرد و اگر برعکس باشد به آن پیچ چپ گرد گفته می شود. اگر به پیچ ها به صورت عمودی نگاه کنیم به راحتی می توانیم این دودسته را تشخیص دهیم. در صنعت موارد استفاده پیچ های راست گرد بیشتر از چپ گرد است. پیچ های چپ گرد در اتصال لوله های گازهای قابل اشتعال مورد استفاده قرار می گیرد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3344

به "آشنایی با صنعت پیچ و مهره و استانداردهای آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با صنعت پیچ و مهره و استانداردهای آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید