چگونه یک تایمر ساده پومودورو می تواند کارایی و زندگی تان را تغییر دهد؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، اکنون که در حال نوشتن این متن هستم یک تایمر کوچک در منوبار مکبوک در حال شماره معکوس دقایق تا اتمام زمان 25 دقیقه ای تعیین شده است. هنگامی که این عدد به صفر برسد، من فعالیت کاریم را متوقف می کنم و 5 دقیقه وقت دارم تا کمی استراحت کنم یا اینکه در شبکه های اجتماعی گشتی بزنم یا به برنامه های تلویزیون نگاهی بیاندازم.

چگونه یک تایمر ساده پومودورو می تواند کارایی و زندگی تان را تغییر دهد؟

بعد از اتمام این استراحت، دوره 25 دقیقه ای بعدی برای کار و فعالیت شروع می شود. جالب است که این تایمر کوچک و ساده می تواند تا حد بسیار زیادی کارآیی شما را افزایش داده و البته به سلامت تان هم کمک کند. زیرا به جای ساعتها پای کامپیوتر نشستن، هر 25 دقیقه یک بار از جای تان بلند شده و قدمی زده و به بدن تان استراحت می دهید. البته به شرطی که موبایل تان را روی میزی دورتر از کامپیوتر قرار دهید!

البته کسانی که همیشه برای بهینه سازی و کارآمدتر ساختن نیروها و کارکنان تلاش می کنند می دانند که تکنیک پومودورو یکی از روشهای گوناگون این کار است که به نظر از بسکمک روشهای دیگر ساده تر و کاراتر است. با چند روز استفاده از این تکنیک و عادت کردن به آن، خواهید دید که چگونه تعویق کارها و بی فکری های مداوم در این زمینه جای خودشان را به کارآمدی و تمرکز خواهند داد.

اگر شما هم مثل من همیشه دوست دارید به جای پرداختن به کار واقعی، با سهل انگاری وقت تان را به چک کردن شبکه های اجتماعی بگذرانید، احتمالا تکنیک پومودورو معجزه برنامه کاری شما خواهد بود.

این تکنیک چه کارکردی دارد؟

همیشه اینکه پشت سیستم نشسته و مشغول کار شوید، امری بسیار سخت به نظر می رسد. به خصوص اگر شما یک فریلنسر یا کسی باشید که برای خودش کار می کند و کسی برای سنجش کارایی تان بالای سر شما نباشد داستان بدتر هم می شود.

مساله این نیست که من از کار بدم می آید یا اینکه به آن نیازی ندارم. بلکه داستان این است که شروع کار همیشه سخت است. مثلا هنگامی که لپ تاپ را باز می کنید… مشغول چک فیس بوک می شوید، به وبگردی می پردازید، و مدتی به اینترنت گردی می گذرد تا اینکه بتوانید تمام نیرو و انگیزه تان را جمع کرده و کار اصلی را شروع کنید.

در این میان احتمالا اندکی (تقریبا ده ها بار در روز!) هم وقت برای تویتر می گذارید و انتها سراغ کار و شغل تان می روید. اما متاسفانه بعد از اندکی کار دوباره این فکر تمام کله تان را مشغول می کند که در فیس بوک، توییتر یا اینستاگرام چه اتفاق جدیدی افتاده است؟ لذا کار را رها کرده و نگاهی دوباره به شبکه های اجتماعی می اندازید. هرچند که در 99 درصد مواقع طی این مدت کوتاه دوری شما هیچ اتفاق خاصی نیافتاده است.

و این چرخه معیوب ساعتها تکرار می شود و در نهایت کاری را که باید در چند ساعت تمام کنید، یک یا چند روز متوالی به تعویق می افتد. و این پشت گوش انداختن کارها همچنان ادامه می یابد. و گاهی اوضاع اینقدر خراب می شود که روزها و هفته ها از برنامه کاری عقب می افتید و تنها سرگرم وبگردی و شبکه های اجتماعی بوده اید.

اما به گمانم تکنیک پومودورو راهکار نهایی مشکل همه ما است.

اصل بر بهرهوری است

تکنیک پومودورو در دهه 1980 از طریق فرانچسکو سیریلو ابداع شد. این راهکار علیرغم سادگی بیش از حد، یک استراتژی مدیریت زمان بسیار کارآمد است. شیوه کارکرد این تکنیک بدین صورت است:

  • یک تسک و وظیفه را انتخاب کرده و 25 دقیقه زمان را به انجام آن اختصاص می دهید.
  • پس از 25 دقیقه کار روی تسک انتخابی، شما یک پومودرو را کامل کرده اید.
  • حال وقت آن است که طی زمان 5 دقیقه ای یک استراحت کوتاه به خودمان بدهیم.
  • حال نوبت شروع پومودرو بعدی است و یک تسک ویژه را انتخاب و 25 تا 30 دقیقه زمان بی وقفه را برای کار روی آن اختصاص می دهیم.
  • و دوباره استراحت 5 دقیقه ای را از سر گذرانده و دور بعدی کار شروع می شود.
  • پس از کامل کردن 4 پومودورو نوبت به استراحت طولانی تر می رسد و این بار 20 دقیقه به خودمان وقت استراحت می دهیم.

هنگامی که فرانچسکو این تکنیک را توسعه می داد در پی ساده ترین روش میزان گیری زمان بدون دردسر و ایجاد حواس پرتی بود. لذا وی از یک تایمر آشپزخانه ساده استفاده کرد که شکل گوجه فرنگی بود. جالب است که در زبان ایتالیایی pomodoro به معنی گوجه فرنگی است. اما امروزه تعداد بسیار زیادی اپلیکیشنهای ویژه موبایل و لپ تاپ در دسترس است که مدیریت زمان به روش پومودورو را برای مان آسان ساخته اند. اگر هم اندکی به کارهای فنی علاقه مند باشید، می توانید با میزانی وسایل الکترونیک و یک کیت ادونیو یا رسپری پای یک پومودورو دیجیتال برای خودتان آماده کنید.

اگر در پی اپلیکیشن های ساده ای برای استفاده به عنوان تایمر پومودورو می شد، شاید این موارد مناسب شما باشند:

  • Marina Timer (وب اپلیکیشن)
  • Tomato-Timer (وب اپلیکیشن)
  • Pomodoro.cc (وب اپلیکیشن)
  • Arise (ویژه Mac OS X و iOS)
  • Flow Time (ویژه کروم)

بر خلاف بسکمک از سیستمهای افزایش بهره وری که متعصبانه از شما وفاداری به یک سری قوانین و محدودیتهای شدید را می خواهند، تکنیک پومودورو بسیار انعطاف پذیر است. شما اکنون کاملا درگیر بخشی از تسک تان هستید و می خواهید بدون استراحت آن را ادامه دهید؟ خب همین کار کنید. اکنون مشغول یک کار خسته کننده و ملالت آور هستید؟ به جای زمان 25 دقیقه ای، تنها بازه های 15 تا 20 دقیقه ای برای تسکهای تان معین کنید. انعطاف پذیری این سیستم به شما اجازه می دهد تا به سادگی آن را اجرایی کنید.

تکنیک پومودورو واقعا چکار میکند؟

آنچه تکنیک پومودورو را کاربردی ساخته، این است که کاملا منطبق بر روح و روان انسانی کار می کند.

یک: پومودرورو شروع کار را آسان می کند.

به جای اینکه یک صفحه خالی جلویتان باز کرده و برای کسب انگیزه شروع کار تلاش کنید، تنها لازم است خودتان را متقاعد کنید قرار است 25 دقیقه کار کنید و بعد از آن نوبت استراحت است. این از نظر فکر انسان زمان زیادی نیست و در نتیجه کنار آمدن با آن انرژی چندانی نمی طلبد.

دو: اشتیاق انسان به تعویق کار را با شمارنده ثانیه ها به تصویر می کشد.

به جای آنکه در پی چند ساعت کار هدفمند باشید، تنها لازم است کارهای تان را به قطعات کوچکی تقسیم کنید که در بازه زمانی 25 دقیقه قابل انجام باشند. هنگامی هم که اشتیاق سر زدن به شبکه های اجتماعی درون تان زبانه می کشد، تنها کافی است نگاهی به تایمر انداخته و به خودتان وعده انجام این کار در دقایق استراحت بعدی را بدهید.

سه: یکی از مسائل تعویق کارها، احساس گناه و سرزنش خودتان بعد از فراغت از آن است.

اگر احساس می کنید چندان کارآمد عمل نمی کنید و تنها مشغول پرسه در وب و شبکه های اجتماعی هستید و دنبال راهکاری هم برای این مشکل نمی شد، پس از دست آن خلاصی نخواهید داشت و هر روز خودتان را سرزنش می کنید. اما با استفاده از وقتهای استراحت پومودورو به خودتان این اجازه را می دهید که با تعویق موقت و کوتاه مدت کارها اندکی هم وفق مراد دل خودتان عمل کنید و تصمیم گیری را در بازه ای هرچند کوتاه به عقل نسپرید!

چهار: هر پومودورو یک چالش کوچک است.

انسان همیشه دعوت به مبارزه را (حتی از طرف خودش) دوست دارد و اینکه با خودتان مسابقه بگذارید که در روز چند پومودورو (تایم کاری 25 دقیقه ای) را به اتمام می رسانید، لذت بخش و اشتیاق برانگیز است. همه ما نیاز داریم که احساس کنیم همیشه در حال بهتر شدن هستیم. لذا آنچه که در پومودوروهای قبل به دست آورده ایم برای مان رضایت بخش خواهد بود. علاوه بر این، به جای اینکه فکر کنیم چند ساعت روز کاری مان است و هدر رفتن دقایقی از آن مشکل ساز نخواهد بود. اکنون اینگونه می سنجیم که حتی 5 یا 6 دقیقه اتلاف وقت یعنی از دست دادن یک چهارم پومودورویی که برای کسب آن تلاش کرده ایم. لذا هر پومودورو یک چالش کوچک شخصی با خودمان است. این دقیقا مانند احساسی است که در هر بار باشگاه رفتن داریم و تلاش می کنیم نسبت به دفعه قبل (یا هم باشگاهی مان) وزنه ای اندکی سنگینتر را بلند کنیم.

پنج: استراحت های پومودورو فرصتهایی عالی هستند.

در حالی که تمرکز اصلی تکنیک پومودورو بر استفاده مفید از 25 دقیقه های برنامه کاری است، اما این استراحتهای 5 دقیقه ای هم فرصتهای بسیار خوبی هستند. استفاده از کامپیوتر و یک جا نشستن برای مدت زمان طولانی، به سلامتی مان آسیب می رساند. لذا یکی از بهترین کاربردهای زمان استراحت پومودورو این است که از جای خود بلند شده و چرخی در اطراف بزنیم یا حتی تا آشپزخانه رفته و لیوانی آب بنوشیم.

چشمان مان هم که مدت طولانی خیره به نمایشگر بوده اند اندکی استراحت می کنند و اینگونه جلوی وقوع مسائل بینایی هم گرفته می شود. در زمان استراحت طولانی تر 20 دقیقه ای هم می توانیم از خانه بیرون زده و از هوای تازه استفاده کنیم یا اینکه یک جایزه هرچند کوچک، اما خوشمزه و سالم برای خودمان بگیریم. اینگونه به جای آنکه ساعتهای متمادی پشت کامپیوتر بنشینیم، تا حد زیادی بدن مان را به شکل کنترل شده استراحت می دهیم.

این وقتهای 5 دقیقه ای استراحت هم می توانند بسیار کارآمد باشند و شما در کنار قدم زدن و استراحت جسمی، می توانید از آنها برای آموزش مهارتهای تازه یا عادات خوب استفاده کنید. حتی می توانید با اندکی تغییر در برنامه پومودورو و افزایش زمان استراحتها به 7 دقیقه، یک برنامه ورزشی ساده برای خوش اندامی تان طراحی کنید.

و در هم آمیختن تمام این تاثیرات کوچک اما مهم باعث می شود که تکنیک پومودورو به فنی بسیار قدرتمند تبدیل شود. هر یک از این موارد به خودی خود خوب هستند، اما وقتی که یکجا جمع شوند می توانند زندگی مان را تغییر دهند. این شیوه حداقل من را از یک فریلنسر کلیشه ای و استاد دفع وقت به یک نویسنده بسیار کارآمد تبدیل کرده است.

استفاده از پومودرو به شکل موثر در برنامه کاری تان نه تنها باعث می شود که شما کارآمدتر باشید، بلکه به دلیل افزایش رضایتمندی شخصی، شما را شادتر می سازد. همچنین وقت آزاد بیشتری برای تان فرآهم می اورد (زیرا کارها در زمان کمتری به انجام می رسند.) و کار شما هم به دلیل نظم بهتر می شود.

شما از چه شیوه هایی برای تمرکز و بهره وری در زمان کار استفاده می کنید؟ اگر شیوه پومودورو را به کار بسته و سودمند یافتید، تجربیات تان را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7674

به "چگونه یک تایمر ساده پومودورو می تواند کارایی و زندگی تان را تغییر دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یک تایمر ساده پومودورو می تواند کارایی و زندگی تان را تغییر دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید