ماهواره ها در خدمت بهینه سازی پروازها

به گزارش نوای پرنده پارسی، هواپیما بهترین انتخاب برای پیمودن راستاهای طولانی در کوتاهترین زمان ممکن است، به خصوص وقتی که صحبت از سفرهای میان قاره ای باشد اما در این سفرها هزینه بالای بلیت هواپیما، طولانی بودن راستا، مصرف زیاد سوخت هواپیماها و در نتیجه فراوری گازهای گلخانه ای فاکتورهایی غیرقابل چشم پوشی هستند.

ماهواره ها در خدمت بهینه سازی پروازها

برای کاهش هزینه ها خلبان ها و شرکت های هواپیمایی بهتر از هر کسی می دانند چطور از نیروهای طبیعت مثل وزش باد در کاهش مصرف سوخت بهره بگیرند. بادها تاثیر مهمی روی پرواز هواپیماها دارند.

پژوهشگران دانشگاه ریدینگ انگلیس (University of Reading) می گویند از آنجا که پروازهای بین قاره ای نمی توانند حداکثر استفاده از نیروی باد را داشته باشند، ناچار به پرداخت هزینه های بالا برای سوخت و فراوری حجم زیادی گاز گلخانه ای هستند.

برای مثال در حال حاضر پروازهای بین اروپا و آمریکای شمالی به دلیل نبود پوشش راداری در میانه اقیانوس اطلس، مجبورند مسافت بیشتری را طی نمایند.

از طرفی به علت شلوغ بودن این راستا، هواپیماها شانس کمتری را برای پرواز در شرایط بادی ایده آل دارند. با ورود نسل جدید ماهواره هایی که در مدار نزدیک زمین و در ارتفاع 2000 متری قرار خواهند گرفت و به دست آوردن داده های قابل اطمینان تر و با وضوح بالا و پوشش سراسری راستا، امکان تغییر راستا پروازها برای استفاده بیشتر از قدرت باد مهیا خواهد شد.

استفاده از راستاهای بهینه شده با باد، فواصل هوایی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و در نتیجه خیلی زود اثر آن را در کاهش مصرف سوخت و فراوری کمتر گازهای گلخانه ای می بینیم. گرچه با ارتقای هواپیماها یا حرکت به سمت استفاده از سوخت های زیستی یا باتری ها، انتشار گازهای گلخانه ای هم بسیار کمتر می گردد، اما این تغییرات جدای از این که هزینه و ریسک بالایی دارند، اجرای آنها نیز سال ها زمان می برد. پس ساده ترین و ارزان ترین راه موجود، بهینه سازی راستاهای پرواز است.

سهم سفرهای هوایی در فراوری گازهای گلخانه ای به طور تقریبی 4/2 درصد است. اما همین سهم کوچک به سرعت رو به افزایش است و کنترل آن سخت تر از دیگر منابع عظیم فراوری گازهای گلخانه ای است.

بنا بر برآوردها، هر پرواز زمستانی بین لندن تا نیویورک 670 کیلوگرم دی اکسیدکربن به ازای هر مسافر فراوری می نماید بنابراین با نسل جدید ماهواره ها و احتساب تمام پروازها در زمستان هر سال می توان از فراوری 7/6 میلیون کیلوگرم دی اکسیدکربن جلوگیری کرد. گرچه اکنون نیز برای برنامه ریزی راستا پروازها، وزش باد هم تا حدی در نظر گرفته می گردد اما کاهش کل هزینه های پرواز اولویت بیشتری نسبت به کاهش مصرف سوخت و آلودگی های زیست محیطی دارد.

پژوهشگران این دانشگاه 35 هزار پرواز بین نیویورک و لندن را در زمستان سال گذشته آنالیز کردند. آنها راستای را که هواپیماها پرواز نموده بودند با کوتاه ترین راستا ممکن نسبت به بادهای شدیدی که به سمت شرق می وزند و با اجتناب از توقف در راستا، مقایسه کردند و تعیین شد برخی از پروازها به دلیل چند صد کیلومتر فاصله هوایی طولانی تری که می پیمایند، 16 درصد مصرف سوخت بیشتری دارند و این معادل افزایش آسیب های زیست محیطی است.

در سرانجام این انتظار وجود دارد که با استفاده بهتر از داده های ماهواره ای شاهد کاهش هزینه ها و آسیب های محیط زیستی سفرهای هوایی باشیم.

ریحانه رادی - دانش / روزنامه خبرنگاران

منابع: IFL Science و iopscience.iop.org

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 6681

به "ماهواره ها در خدمت بهینه سازی پروازها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهواره ها در خدمت بهینه سازی پروازها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید