خطر سیل محدوده شهری آبادان و خرمشهر را تهدید نمی کند

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران، عبدالرضا حرف شنو عصر امروز چهارشنبه در جلسه ستاد بحران که امروز در سالن شهید دورقی فرمانداری خرمشهر برگزار گردید، اظهار کرد: آنالیز های واحد مهندسی امور آب جنوب و جمع بندی جلسه بامداد امروز شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری خوزستان بر این بود که افزایش دبی آب رودخانه کارون در حوزه شهری آبادان و خرمشهر، بحرانی ایجاد نخواهد شد.

خطر سیل محدوده شهری آبادان و خرمشهر را تهدید نمی کند

وی بروز مسائل ناشی از افزایش سطح آب در بعضی روستاهای مجاور کارون را محتمل دانست و بیان نمود: در محدوده روستایی به خصوص مناطق سیل خیز با توجه به اینکه سیل بندها در مدتی محدود به صورت مهندسی شده احداث نشده اند ممکن است بریدگی و مسائلی در سیل بندها ایجاد گردد که در این مناطق نیز باید سیل بندها را بیشتر تحکیم کرد.

رئیس اداره حفاظت و بهره برداری و معاون امور آب منطقه جنوب خوزستان افزود: همچنین در مناطق سل خیز باید شرایط به طور مداوم رصد، کنترل و پایش گردد و درخواست دوم این است که در روستاهای آسیب پذیر مثل ام نوشه و سویچی ها در خرمشهر ادوات به صورت آماده باش در منطقه حاضر باشند تا در صورت بالا آمدن آب و زمانی که سیل بندها دچار خوردگی شوند، بتوان در لحظه مانع ورود آب و آبگرفتگی شد.

حرف شنو در ادامه به میزان رها سازی آب از سد دز اشاره نمود و گفت: از ساعت 11 و 12 امروز خروجی سد دز که در گذشته هزار متر بود با توجه به ورودی های بیش از 2 هزار متری ناشی از بارندگی ها، به یکهزار و243 متر رسید.

وی افزود: در حال حاضر دبی آب ملاثانی که در بالا دست اهواز است حدود یکهزار و 700 متر مکعب، در اهواز این رقم هزار و 570 مترمکعب و در فارسیاد که ورودی محدوده خرمشهر محسوب می گردد یکهزار و 450 است و دبی بالا هنوز به خرمشهر نرسیده است که محتمل است اواخر روز پنجشنبه و ابتدای روز آدینه باعث بالا آمدن آب رودخانه گردد اما برنامه تخلیه مخازن سدها به گونه ای تنظیم شده است تا خسارت در پایین دست به کمترین حد خود برسد.

رئیس اداره حفاظت و بهره برداری و معاون امور آب منطقه جنوب خوزستان در ادامه از فعالیت مجدد ایستگاه پمپاژ مارد که در پی سیلاب از مدار خارج شده بود، اطلاع داد و گفت: ایستگاه پمپاژ مارد با 40 پمپ و 120 مترمکعب ظرفیت با توجه به مد بزرگ و طغیان بخش های از بهمنشیر در محدوده آبادان برای چند روز از مدار خارج شده بود که از صبح امروز، 15 پمپ آن وارد مدار شد که دبی آن در حدود 45 مترمکعب در پایین دست است.

حرف شنو در رابطه با خطر سیلاب ناشی از افزایش ارتفاع آب در خرمشهر نیز گفت: در خرمشهر توسط همه دستگاه ها به خصوص فرمانداری از قبل و طی هفته های گذشته تأمین ماشین آلات و قطعات شروع شده است، نهرها و کانال های سر ریز نموده یا مسدود شده یا در حال مسدود سازی است و بازشدگی سیل بندها نیز با همت بخشدار مرکزی خرمشهر یا در حال اجرا است و یا بخشی زیادی از آن صورت گرفته است.

وی افزود: تنها باید به این نکته دقت کرد که ممکن است در اثر بالا آمدن آب، بعضی نقاطی که در پیش تر آسیب پذیر نبودند در ارتفاع بالا آسیب پذیر تر شوند و باید به این نواحی نیز توجه کرد.

رئیس اداره حفاظت و بهره برداری و معاون امور آب منطقه جنوب خوزستان آب گرفتگی مینوشهر را نیز ناشی از وقوع مد بزرگ و هم زمانی آن با بادهای بزرگ و جنوبی دانست از اعلام هشدارهای لازم داده در این خصوص اشاره نمود.

فالح صفایی، مدیر توسعه زیرساخت های فیزیکی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در پی آب گرفتگی ناشی از مد اکبر اروندرود در مینوشهر، اظهار کرد: احداث سیل بندها در جزیره مینو خاتمه یافته و با احداث این دو سیل بند عظیم تمام خطرات احتمالی سیلاب از مینوشهر مرتفع شده است.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1060

به "خطر سیل محدوده شهری آبادان و خرمشهر را تهدید نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر سیل محدوده شهری آبادان و خرمشهر را تهدید نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید