اعلام انصراف کریستیز از فروش آثار باستانی قاچاق

به گزارش نوای پرنده پارسی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، انصراف کریستیز از فروش آثار باستانی قاچاق صورت گرفت.

اعلام انصراف کریستیز از فروش آثار باستانی قاچاق

قضیه چیست؟

حراجی کریستیز پس از مطرح شدن ادعاهایی درباره تاریخچه غیرقانونی چهار اثر باستانی، آن ها را از بخش معرفی آثار و سایت رسمی حراجی حذف کرد.

پرفسور کریستوس تیروگیانیس، باستان شناس مشهور که متوجه حذف این آثار از وبسایت رسمی حراجی کریستیز شده بود، بیان نمود شواهدی در دست دارد که یک مجسمه رومی خرگوش از جنس مرمر، یک مجسمه رومی عقاب از جنس برنز و دو کوزه یونانی را به آثار باستانی ربوده شده مرتبط می کند.

مجسمه خرگوش مرمرین که به قرن دوم تا سوم میلادی تعلق دارد، قرار بود با قیمت تقریبی 20هزار تا 30 هزار دلار به مزایده گذاشته شود.

این باستان شناس درباره این مسئله که حراجی های مشهور جهان در جمع آوری اطلاعات درباره تاریخچه آثار و اطمینان حاصل کردن از قانونی بودن فروش آنها پیروز عمل نمی کنند، ابراز تاسف کرد.

تیروگیانیس که باستان شناس سابق دانشگاه کمبریج و استادیار موسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه آرهوس در دانمارک است، مجوز رسمی دسترسی به ده ها هزار عکس و اطلاعات بایگانی شده آثار باستانی غارت شده و دزدیده شده را از سوی مقامات ایتالیا و یونان دریافت کرد.

این باستان شناس طی 15 سال گذشته حدود 1100 اثر باستانی غارت شده را که در حراجی ها، گالری ها، مجموعه های خصوصی و موزه ها ارائه شده اند، شناسایی کرده است.

سال گذشته، مجسمه سه هزار ساله توت عنخ آمون، پادشاه مصر باستان علیرغم اعتراض های کشور مصر نسبت به دزدی بودن آن، در حراجی کریستیز بفروش رفت.

منبع: همگردی
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4740

به "اعلام انصراف کریستیز از فروش آثار باستانی قاچاق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام انصراف کریستیز از فروش آثار باستانی قاچاق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید