اعتراف داور ایرانی سال ها بعد از فینال معروف جام جهانی؛ طرفدار برزیل بودم!

به گزارش نوای پرنده پارسی، محمد فنایی پیشکسوت داوری از فینال جام جهانی 1994 و همینطور روبرتو باجو ستاره سابق ایتالیا خاطره جالبی تعریف کرد.او در فینال جام جهانی داور چهارم بود که هنوز هم خاطرات خوبی از آن بازی را تعریف می کند.

اعتراف داور ایرانی سال ها بعد از فینال معروف جام جهانی؛ طرفدار برزیل بودم!

به گزارش گروه ورزشی خبرنگاران، محمد فنایی داور ایرانی در فینال جام جهانی 1994 کمک داور بود. او امروز در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سوم سیما خاطره جالبی درباره آن بازی تعریف کرد و گفت: در زمان پنالتی ها من به باجو گفتم شما باید در دایره میانه زمین قرار بگیری. گفت بگذار من باید دعا کنم که باراسی به اوت نندازد، با این وجود هم باراسی هم خودش به اوت زدند.

او بعد از سال ها اعتراف کرد در فینال طرفدار تیم ملی برزیل بوده است: آن موقع من دوست داشتم برزیل ببرد اما در برد او نقشی نداشتم. برزیل محبوب همه جوامع فقیر و پابرهنه بود و طرفداران برزیل بیشتر بودند. اما به عنوان داور نقشی نداشتم و گرچه به برد برزیل علاقه داشتم تلاش کردم عدالت را بین دو تیم تقسیم کنم. فنایی همچنین گفت: در سال 94 برزیل خیلی خوب بود و تمام تیم ها را با بازی خوب و شایسته برد. برعکس ایتالیا که بازی های خوبی ارائه نمی داد و فقط نتیجه می گرفت. دریافت جام خیلی مهم است و استرس دو تیم بالا رفته بود و باعث شده بود بازی خوب از آب درنیاید.

پیشکسوت داوری درباره درآمدش از جام جهانی 1994 هم توضیح داد: داوران برای یک بازی دستمزد نمی گیرند و به تعداد روزها پول می گیرند. برای ورود به جام جهانی پول بالایی می دهند که اگر من بگویم می گویند خیلی پولدار هستم. من به عنوان کمک داور برتر به آن جام رفتم و پاداش خاصی هم به من و آقای ساندرو پل تعلق گرفت. چیزی از آن مبلغ باقی نمانده ولی حدود 50 هزار دلار بود.

فنایی که در نیمه نهایی جام یک پرچم فوق العاده زد و به فینال رسید، از فشار آمریکا برای غیبتش در فینال گفت: در یک چهارم نهایی که بازی بین هلند و برزیل بود، ناظر بسیار سختگیری داشتیم. در اروپا و آمریکای لاتین که اعتقاد دارند فوتبال برای آنها است هیچوقت اجازه نمیدادند تیم داوری از آسیا و آفریقا و کشور آمریکای مرکزی به فینال برسد. آنجا به این دلیل که بازی های من به نوعی یکی از یکی بهتر بود و امتیازات خوبی از ناظران می گرفتم زورشان نرسید. در کمیته داوران جهان که برای انتخاب داوران فینال و رده بندی جلسه گذاشتند، خودم باورم نمی شد در ایالات متحده آمریکا که دشمنی بدی هم با ایران دارند، داوری کنم. خیلی هم تلاش کردند من داوری نکنم. به ما و عراق بد ویزا می دادند و این دردسرساز هم شده بود اما فیفا قدرت جهانی است و گفته بودند ما به هرکسی می گوییم باید ویزا بدهید. ایشان هم بهترین نمرات را گرفته و ما نمی توانیم حذفش کنیم. این یک چالش بزرگ شده بود. او اضافه کرد: فیفا علی رغم اینکه سیاسی هستند اما دنبال کار خوب هستند. مثلا اینکه آقای فغانی و تیم او در جام جهانی مسکو درخشیدند و اعتقاد خیلی ها بود باید فینال را به او می دادند، دستکاری شد. به این دلیل که هرگز اروپا و امریکای لاتین اجازه نمیداد تیم داوری ایران در فینال حضور داشته باشد. ملاحظه کردید که داوری را از آرژانتین گذاشتند که قابل مقایسه با فغانی نبود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2563

به "اعتراف داور ایرانی سال ها بعد از فینال معروف جام جهانی؛ طرفدار برزیل بودم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراف داور ایرانی سال ها بعد از فینال معروف جام جهانی؛ طرفدار برزیل بودم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید