آیا شرکت سهامی خاص به عام تبدیل می گردد؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، شرکت ها به دو دسته سهامی خاص و سهامی عام تقسیم می شوند و مطابق با قانون این شرکت ها قوانین خاص خود را دارند.

آیا شرکت سهامی خاص به عام تبدیل می گردد؟

به گزارش خبرنگار ، شرکت های سهامی به دو نوع سهامی خاص و عام تقسیم می شوند.

شرکت سهامی عام شرکتی است که قسمتی از سرمایه آن به وسیله فروش سهام به مردم تامین می گردد و همه سرمایه سهامی خاص، به وسیله موسسان آن تامین می گردد.

در شرکت های سهامی خاص این امکان وجود دارد که به سهامی عام تبدیل شوند؛ طبق قانون شرکت سهامی خاص در صورتی می تواند تبدیل به سهامی عام گردد که در مرحله موضوع به تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت سهامی خاص رسیده باشد، در مرحله دوم سرمایه آن حداقل به مقداری باشد که برای شرکت های سهامی عام مقرر شده یا شرکت سرمایه خود را به مقدار ذکر شده افزایش دهد و در مرحله سوم دو سال تمام از تاریخ تاسیس و ثبت شرکت گذشته و دو ترازنامه آن به تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام رسیده باشد، بعلاوه در مرحله آخر اساسنامه آن با رعایت مقررات قانون تنظیم یا اصلاح شده باشد.

هر صاحب سهم حق شرکت در رای گیری مجمع عمومی فوق العاده را دارد و هر شریک به میزان سهم خود می تواند رای بدهد، برای مثال اگر شریکی یک سهم داشته باشد، یک حق رای دارد و شریکی که 10 سهم دارد، 10 حق رای دارد.

بنابراین همه می توانند در مجمع عمومی فوق العاده شرکت نمایند، اما معمولا در این گونه جلسات همه اعضا حضور ندارند و به همین علت قانون حد نصاب افراد را مشخص می نماید؛ بعلاوه قانون تجارت حد نصاب جلسه را نصف صاحبان سهم به علاوه یک نفر و بیشتر را بیان می کند و برای اینکه جلسه معتبر باشد، باید دو سوم حاضران به موضوع مورد نظر رای بدهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7331

به "آیا شرکت سهامی خاص به عام تبدیل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شرکت سهامی خاص به عام تبدیل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید