کمیته قانون اساسی سوریه انتها تشکیل شد

به گزارش نوای پرنده پارسی، گروه دنیا، پس از مدت ها انتظار و یک روز پس از دیدار نمایندگان کشورهای ضامن آستانه، کمیته قانون اساسی سوریه با حضور اعضای این کمیته در ژنو تحت نظارت سازمان ملل شروع به کار کرد. این نشست در حالی برگزار گردید که پیش از آن آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از تمامی طرف های سوری خواسته بود، با این کمیته همکاری نمایند و در جهت اعتماد سازی متقابل گام بردارند.

کمیته قانون اساسی سوریه انتها تشکیل شد

به گزارش رویترز، گوترش گفته بود: این نخستین بار است که همه طرفین درگیری از دولت گرفته تا مخالفان، کنار یکدیگر می نشینند تا برای خروج از درگیری کوشش نمایند. بنابراین مشارکت هدفمند در این نشست اهمیت بسیاری دارد. گوترش همچنین از اینکه 30 درصد اعضای کمیته را زنان تشکیل می دهند ابراز شادمانی نموده بود. دیروز نیز در افتتاحیه این نشست گی یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه برپایی چنین نشستی را امیدبخش خواند و تأکید کرد: این نشست می تواند زمینه حل و فصل سیاسی بحران سوریه را فراهم کند. وی با تأکید بر تداوم خطر تروریسم در سوریه، تدوین قانون اساسی را که به زعم وی با مسائل و سختی هایی همراه خواهد بود، گامی مهم برای حل بحران سیاسی این کشور دانست.

احمد الکزبری، رئیس هیأت دولت سوریه نیز که دومین سخنران این نشست بود، با اشاره به اینکه سوری ها تاکنون هشت قانون اساسی داشته اند که آخرین آن سال 2012 تهیه شد، تأکید کرد: این مذاکرات باید سوری - سوری و بدون مداخله خارجی باشد. هادی البحره، رئیس هیأت مخالفان نیز در سخنانی اولویت این هیأت را پرونده مفقودالاثرها خواند و تأکید کرد، این جناح کوشش می نماید راهکاری سیاسی طبق قطعنامه های شورای امنیت بیابد.

پیشتر ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) خبر داده بود، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه روز سه شنبه دیدارهایی را با اعضای این کمیته و نمایندگان روسیه و سفرای اروپایی برگزار کرد که در جریان آنها به ساز و کار عملکرد کمیته پرداخت. کمیته قانون اساسی سوریه رأس ساعت 12 ظهر دیروز (چهارشنبه) به وقت دمشق، فعالیت های خود را به شکل رسمی در شهر ژنو سوئیس با حضور سه هیأت از نمایندگان دولت سوریه، مخالفان سوری و جامعه مدنی که در مجموع 150 نفر هستند، شروع کرد. جلسات بحث و گفت و گو آدینه شروع می گردد و کمیته ای کوچک متشکل از 45 عضو- 15 عضو مورد حمایت دولت سوریه، 15 عضو از سایر احزاب و 15 عضو از جامعه مدنی- در این جلسات شرکت خواهند کرد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2933

به "کمیته قانون اساسی سوریه انتها تشکیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیته قانون اساسی سوریه انتها تشکیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید