چین سفیر کانادا را احضار کرد

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه چین امروز شنبه سفیر کانادا در این کشور را احضار کرد.

چین سفیر کانادا را احضار کرد

برای دریافت خدمات تور کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

بر اساس این گزارش، این رویداد به منظور اعلام اعتراض شدید پکن به اقدام کانادا در بازداشت مدیر ارشد شرکت فناوری دیجیتال هوآوی به انجام رسیده و به دیپلمات کانادائی تأکید شده است که چنین اقداماتی دارای تبعات زیادی برای اوتاوا خواهد بود.

این در حالیست که یکی از مقامات بلندپایه دولت آمریکا دیروز آدینه مدعی شده بود که کاخ سفید پیش از بازداشت یکی از مدیران ارشد شرکت فنآوری دیجیتال هوآوی به اتهام نقض تحریمهای آمریکا علیه تهران، بارها به این شرکت هشدار داده بود.

لری کادلو مدیر شورای اقتصاد ملی کاخ سفید روز آدینه در مصاحبه با شبکه خبری سی ان بی سی گفت: ما از مدتها پیش درباره نقض تحریمهای ایران به آنها [شرکت هوآوی] هشدار داده ایم.

لازم به ذکر است که دستگیری منگ وانژو مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی به اتهام نقض تحریمهای واشنگتن علیه تهران که توسط مقامات دولت کانادا در شهر ونکوور صورت گرفت، با خطر پیچیده تر شدن مناقشه تجاری کنونی میان آمریکا و چین همراه است؛ آنهم در شرایطی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ همتای چینی وی شنبه گذشته بر سر یک آتش بس تجاری 90 روزه توافق کردند تا طی این مدت، اختلافات خود را حل و فصل کنند.

لری کادلو در کوشش برای کم اهمیت جلوه دادن تأثیر منفی این بازداشت بر روابط تجاری آمریکا و چین مدعی شد که دستگیری منگ وانژو مدیر ارشد مالی هوآوی موضوعی جداگانه است که بر مذاکرات مالی دو طرف تأثیری ندارد!

اوایل امسال میلادی نیز وزارت بازرگانی آمریکا خرید قطعات ساخت آمریکا را برای شرکت زد تی ای دومین تولیدکننده بزرگ تجهیزات مخابراتی در چین ممنوع نمود. مقامات فدرال آمریکا مدعی شدند که شرکت مذکور تحریمهای آمریکا علیه ایران و کره شمالی را نقض نموده است؛ ادعایی که سبب شد این شرکت چینی فعالیتهای مهم عملیاتی خود را برای مدت زمانی متوقف سازد.

لازم به ذکر است که خانم منگ قرار بود روز آدینه و پیش از استرداد به آمریکا در دادگاهی در ونکوور حضور یابد. دولت چین خواهان آزادی فوری این تبعه چین شده است و بازداشت وی را نقض فاحش حقوق بشر می داند.

روزنامه گلوب اند مِیل روز چهارشنبه گزارش داد که دولت کانادا مدیر ارشد مالی شرکت فناوری و چندملیتی هوآوی را به ظنِ نقض تحریمهای آمریکا علیه ایران و جهت استرداد به دولت آمریکا، در شهر ونکوور بازداشت نموده است.

این روزنامه به نقل از سخنگوی وزارت دادگستری کانادا گزارش داد که مِنگ وانژو که یکی از معاونان هیأت مدیره و دختر بنیانگذار این شرکت است، روز یکم دسامبر بازداشت شده و قرار است روز آدینه در جلسه دادگاه حضور یابد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1725

به "چین سفیر کانادا را احضار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین سفیر کانادا را احضار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید