خبرنگاران آب در خراسان رضوی نیازمند نقشه راهبردی است

به گزارش نوای پرنده پارسی، مشهد- خبرنگاران- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: آب در این استان نیازمند یک نقشه راهبردی و تبیین استراتژی معین است.

خبرنگاران آب در خراسان رضوی نیازمند نقشه راهبردی است

تورج همتی روز دوشنبه در نشستی با حضور رییس دبیرخانه دائمی شورای همیاران آب استان از لزوم تدوین استراتژی مدیریت آب و فاضلاب از سوی دانشگاه فردوسی به عنوان دبیرخانه شورای راهبردی آب سخن گفت و افزود: تعریف و جذب ساختارهای اجتماعی و چشم اندازی مشخص به عنوان نقشه راه یک ضرورت است که به همت مجامع دانشگاهی باید به ثمر بنشیند.

وی از همپوشانی تخصصی و اجرایی هفت ارگان امضا کننده توافقنامه ساماندهی مدیریت کشف رود به عنوان یک تجربه موثر در مدیریت بحران آب و ساماندهی ناهنجاری های آبی یاد کرد و با تأکید بر اینکه بخشی نگری درحوزه آب پذیرفتنی نیست ادامه داد: نگرانی سازمان های مردم نهاد و دلسوزان محیط زیست دراین خصوص درک می گردد و توان نظارتی و تخصصی این اداره کل به عنوان یک نهاد حاکمیتی با تاکید بر یک نگاه جامع و همه سونگر، به کار گرفته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به ضرورت تبادل چالش های شناسایی و ارزیابی شده و توسعه تعامل با ذینفعان و تشکل های زیست محیطی گفت: اولویت های اجرایی بر اساس این قبیل تبادل نظرات استخراج می گردد و دانشگاه به عنوان دبیرخانه طرح همیاران آب می تواند استراتژی و راهبردهای مورد انتظار را مشخص و ارائه کند.

وی افزود: حفظ تعادل منابع آب باید در کنار کسری مخازن و بیلان آبهای زیرزمینی و حقابه ها مورد توجه قرار گیرد و با توجه به اینکه هر آنچه از طبیعت برداشت می گردد باید به نوعی به آن بازگردد، این تفکر که فاضلاب های تولیدی ظرفیت جدیدی به شمار می فرایند باید اصلاح گردد و تلاش گردد خروجی ها دوباره تصفیه و به چرخه بازگردند.

رییس دبیرخانه دائمی شورای همیاران آب استان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در طرح همیاران آب به تعادل رساندن منابع و مصارف آب در استان به عنوان هدف کلی و اساسی مورد نظر است که طی دو گام دست یابی به کسری مخزن صفر در افق 1405 و گام دوم تخصیص بهینه منابع آب تا افق 1420 محقق خواهد شد.

کامران داوری وظیفه دانشگاه فردوسی را نظارت بر عملکرد سازمان ها در این طرح دانست و افزود: عملکرد این سازمان ها به استانداری و دیگر مبادی ذیربط استان گزارش می گردد و بر این اساس طرح همیاران آب دارای دو وجه نظارت بر برنامه های مصوب شده و برنامه ریزی برای آینده است.

وی با بیان اینکه 33 سازمان در شورای اصلی این طرح عضو هستند ادامه داد: فوری ترین کاری که باید برای جلوگیری از بحران آب انجام گردد، استفاده از فناوری های کاهش مصرف، فناوری های بازچرخانی و جلوگیری از آلودگی آب است و بازچرخانی کمک بسکمک در تامین آب می کند.

رییس دبیرخانه دائمی شورای همیاران آب استان خراسان رضوی افزایش بهره وری کشاورزی به ویژه به ازای مصرف آب و افزایش درآمد کشاورزان بدون افزایش برداشت آب و تأمین امنیت غذایی استان درون برنامه تأمین امنیت غذایی کشور را از جمله انتظارات از سازمان جهاد کشاورزی استان در طرح همیاران آب اعلام کرد و گفت: تلاش برای تعادل بخشی آب زیر زمینی از طریق کاهش و کنترل مصرف آب، ارتقای سیستم پایش منابع و مصارف آب و انتظار گسترده داده ها و اطلاعات، مدیریت یکپارچه آب در مقیاس حوضه ای به منظور دستیابی به توسعه پایدار و تاب آوری و جیره بندی آب درخشکسالی و تأمین آب برای مصارف مختلف بر اساس 75 درصد آب تجدید پذیر نیز از جمله انتظارات این طرح از شرکت آب منطقه ای استان است.

وی با بیان اینکه مدیریت تقاضا و تعدیل سرانه مصرف و ارتقای فرهنگ مصرف آب نیز در فهرست انتظارات از شرکتهای آب و فاضلاب مشهد و استان لحاظ شده است افزود: توزیع آب با کیفیت و کمیت مناسب برای محدوده های شهری و روستایی، جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب برای حفاظت از محیط زیست و اکوسیستم و کاهش آب بدون درآمد نیز بر عهده این شرکت است.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5483

به "خبرنگاران آب در خراسان رضوی نیازمند نقشه راهبردی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آب در خراسان رضوی نیازمند نقشه راهبردی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید